Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SOSYOKÜLTÜREL UYUMU

Year 2021, , 73 - 89, 31.12.2021
https://doi.org/10.7596/abbad.31122021.003

Abstract

Son yıllarda ülkemizde bulunan uluslararası öğrenci sayısında artış yaşanmaktadır. Bu artışla beraber uluslararası öğrencilerin eğitime ve kültüre uyumları önemli bir konu haline gelmiştir. Ülkemizde bu konu üzerinde yürütülen çalışmalar ise ne yazık ki kısıtlıdır. Bu çalışmada uluslararası öğrencilerin sosyal uyum problemlerini ortaya koyma amacı vardır. Bununla birlikte bu çalışmanın gelecek çalışmalar için zemin oluşturması hedeflenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme tekniği uygulanmıştır. Katılımcıların farklı bölgelerden olması sağlanmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda sonuçlar 6 tema altında incelenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin Türkçeye hakimiyetleri, eğitime ve kültüre olan uyumlarını arttıran etki olmuştur. Ayrıca son yıllarda Suriye kökenli bireylere yönelik yapılan olumsuz ve ayrıştırıcı haberlerin uluslararası öğrencilere yönelik ayrımcılığı arttıran etkileri olduğu görülmüştür.

References

  • Alan, Gülseli A. E., (2016) “Türkiye’de Yeni Nesil Üniversiteler”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , C.3, S.2 , s.105-118
  • Aliyev, Ramin ve Öğülmüş, Selahittin, (2016), “Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi” Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.4, S.1, s. 89-123.
  • Atri, Ashutosh; Sharma, Manoj ve Cottrell, Randall, (2007), “Role of Social Support, Hardiness, and Acculturation as Predictors of Mental Health Among International Students of Asian Indian Origin”, International quarterly of community health education, C.27, C.1, s.59-73.
  • Barratt, M. F. ve Huba, M. E., (1994), “Factors related to international undergraduate student adjustment in an American community”, College Student Journal, C.28, S.4, s.422-436.
  • Berry, John W., (1997), “Immigration, Acculturation, and Adaptation”, Applied psychology, C.46, S.1, s.5-34.
  • Berry, John W. ve Sabatier, Colette, (2011), “Variations in The Assessment of Acculturation Attitudes: Their Relationships with Psychological Wellbeing”, International Journal of Intercultural Relations, C.35, S.5, s.658-669.
  • Berry, J. W., (1974), “Psychological Aspects of Cultural Pluralism: Unity and Identity Reconsidered”, Topics in culture learning, S.2, s.17-22.
  • Çağlayan, Savaş, (2006). “Göç kuramları, göç ve göçmen ilişkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.17, s.67-91.
  • Çambay, Sinem, (2019), “Türkiye'deki Suriyeli Mültecilerin Dijital Gazetelerdeki Temsil Sorunu”, Electronic Turkish Studies, C.14, S.1, s.157-180.
  • Furnham, Adrian, (2004), “Education and culture shock”, Psychologist, C.17, S.1, 16-19.
  • Gullahorn, John T. ve Gullahorn, Jeanne E., (1963), “An Extension of the U‐Curve Hypothesis 1”, Journal of social issues, C.19, S.3, s.33-47.
  • Güçlü, Nezahat,(1996), “Yabancı öğrencilerin uyum problemleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.12, s.101-110.
  • Hanassab, Shideh, (2006), “Diversity, International Students, And Perceived Discrimination: Implications for Educators and Counselors”, Journal of Studies in International Education, C.10, S.2, s.157-172.
  • Kıroğlu, Kasım; Kesten, Alper ve Elma, Cevat, (2010), “Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.6, S.2, s.26-39.
  • Lee, Jenny J. ve Rice, Charles, (2007), “Welcome to America? International Student Perceptions of Discrimination”, Higher education, C.53, S.3, s.381-409.
  • Levent, Faruk ve Karaevli, Özge, (2013), “Uluslararası Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Politikalar ve Türkiye İçin Öneriler”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, C.38, S.38, s.97-118.
  • Li, Yanhong R. ve Kaye, Mike, (1998), “Understanding overseas students’ concerns and problems”, Journal of Higher Education Policy and Management, C.20, S.1, s.41-50.
  • Sezgin, Ayşe A. ve Yolcu, Tuğba, (2016), “Göç ile Gelen Uluslararası öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci”, Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Degisi, C.4, S.7, s.417-436.
  • Smith, Rachel A. ve Khawaja, Nigar G., (2011), “A review of the acculturation experiences of international students”, International Journal of intercultural relations, C.35, S.6, s.699-713.
  • Sokullu, Deniz Aydın, (2019), Türk ve Ermeni Gençlerde Gruba Aidiyet, Gruplararası İlişkiler, Algılanan Ayrımcılık ve Değerlerin İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Steffen, Patric k ve Merrill, Ray, (2011), “The Association Between Religion and Acculturation in Utah Mexican Immigrants”, Mental Health, Religion and Culture, C.14, S.6, s.561-573.
  • Şeker, Betül D., & Akman, Emine, (2016), “Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri”, Cukurova Medical Journal, C.41, S.3, s.504-514.
  • Tekin, Hasan H., (2006), “Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, C.3, S.13, s.101-116.
  • Torun, Bahar U. ve Bozkurt, Emrah, (2019), “Uluslararası Öğrencilerin Kültürleşme Stresi: Selçuk Üniversitesinde Okuyan Afrikalı Öğrenciler Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, C.12, S.1, s.405-424.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2019), “Yıllara göre Nüfusları”, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, (E.T. 14 Nisan 2020).
  • Usta, Sefa, Sayın, Yusuf, ve Güzelipek, Yiğit A., (2017), “Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kente ve Üniversiteye Uyumu: Karaman İli Örneği”, Journal of Higher Education and Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, C.7, S.3, s.565-577.
  • Yüksek Öğretim Kurumu, (2020), “Uyruğa Göre Öğrenci Sayıları Raporu”, https://istatistik.yok.gov.tr/, (E.T. 12 Nisan 2020).
Year 2021, , 73 - 89, 31.12.2021
https://doi.org/10.7596/abbad.31122021.003

Abstract

References

  • Alan, Gülseli A. E., (2016) “Türkiye’de Yeni Nesil Üniversiteler”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , C.3, S.2 , s.105-118
  • Aliyev, Ramin ve Öğülmüş, Selahittin, (2016), “Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi” Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.4, S.1, s. 89-123.
  • Atri, Ashutosh; Sharma, Manoj ve Cottrell, Randall, (2007), “Role of Social Support, Hardiness, and Acculturation as Predictors of Mental Health Among International Students of Asian Indian Origin”, International quarterly of community health education, C.27, C.1, s.59-73.
  • Barratt, M. F. ve Huba, M. E., (1994), “Factors related to international undergraduate student adjustment in an American community”, College Student Journal, C.28, S.4, s.422-436.
  • Berry, John W., (1997), “Immigration, Acculturation, and Adaptation”, Applied psychology, C.46, S.1, s.5-34.
  • Berry, John W. ve Sabatier, Colette, (2011), “Variations in The Assessment of Acculturation Attitudes: Their Relationships with Psychological Wellbeing”, International Journal of Intercultural Relations, C.35, S.5, s.658-669.
  • Berry, J. W., (1974), “Psychological Aspects of Cultural Pluralism: Unity and Identity Reconsidered”, Topics in culture learning, S.2, s.17-22.
  • Çağlayan, Savaş, (2006). “Göç kuramları, göç ve göçmen ilişkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.17, s.67-91.
  • Çambay, Sinem, (2019), “Türkiye'deki Suriyeli Mültecilerin Dijital Gazetelerdeki Temsil Sorunu”, Electronic Turkish Studies, C.14, S.1, s.157-180.
  • Furnham, Adrian, (2004), “Education and culture shock”, Psychologist, C.17, S.1, 16-19.
  • Gullahorn, John T. ve Gullahorn, Jeanne E., (1963), “An Extension of the U‐Curve Hypothesis 1”, Journal of social issues, C.19, S.3, s.33-47.
  • Güçlü, Nezahat,(1996), “Yabancı öğrencilerin uyum problemleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.12, s.101-110.
  • Hanassab, Shideh, (2006), “Diversity, International Students, And Perceived Discrimination: Implications for Educators and Counselors”, Journal of Studies in International Education, C.10, S.2, s.157-172.
  • Kıroğlu, Kasım; Kesten, Alper ve Elma, Cevat, (2010), “Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.6, S.2, s.26-39.
  • Lee, Jenny J. ve Rice, Charles, (2007), “Welcome to America? International Student Perceptions of Discrimination”, Higher education, C.53, S.3, s.381-409.
  • Levent, Faruk ve Karaevli, Özge, (2013), “Uluslararası Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Politikalar ve Türkiye İçin Öneriler”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, C.38, S.38, s.97-118.
  • Li, Yanhong R. ve Kaye, Mike, (1998), “Understanding overseas students’ concerns and problems”, Journal of Higher Education Policy and Management, C.20, S.1, s.41-50.
  • Sezgin, Ayşe A. ve Yolcu, Tuğba, (2016), “Göç ile Gelen Uluslararası öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci”, Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Degisi, C.4, S.7, s.417-436.
  • Smith, Rachel A. ve Khawaja, Nigar G., (2011), “A review of the acculturation experiences of international students”, International Journal of intercultural relations, C.35, S.6, s.699-713.
  • Sokullu, Deniz Aydın, (2019), Türk ve Ermeni Gençlerde Gruba Aidiyet, Gruplararası İlişkiler, Algılanan Ayrımcılık ve Değerlerin İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Steffen, Patric k ve Merrill, Ray, (2011), “The Association Between Religion and Acculturation in Utah Mexican Immigrants”, Mental Health, Religion and Culture, C.14, S.6, s.561-573.
  • Şeker, Betül D., & Akman, Emine, (2016), “Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri”, Cukurova Medical Journal, C.41, S.3, s.504-514.
  • Tekin, Hasan H., (2006), “Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, C.3, S.13, s.101-116.
  • Torun, Bahar U. ve Bozkurt, Emrah, (2019), “Uluslararası Öğrencilerin Kültürleşme Stresi: Selçuk Üniversitesinde Okuyan Afrikalı Öğrenciler Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, C.12, S.1, s.405-424.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2019), “Yıllara göre Nüfusları”, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, (E.T. 14 Nisan 2020).
  • Usta, Sefa, Sayın, Yusuf, ve Güzelipek, Yiğit A., (2017), “Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kente ve Üniversiteye Uyumu: Karaman İli Örneği”, Journal of Higher Education and Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, C.7, S.3, s.565-577.
  • Yüksek Öğretim Kurumu, (2020), “Uyruğa Göre Öğrenci Sayıları Raporu”, https://istatistik.yok.gov.tr/, (E.T. 12 Nisan 2020).
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Talha Türel This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Türel, M. T. (2021). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SOSYOKÜLTÜREL UYUMU. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89. https://doi.org/10.7596/abbad.31122021.003