Research Article
BibTex RIS Cite

Ayakkabı Tasarımlarında Sanatta Yeniden Üretim: Filmlerden Sembollerin İzinde

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 60 - 73, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırma, ayakkabı tasarımlarının sanatta yeniden üretiminin, film sanatının sembolizmiyle etkileşimi üzerinde odaklanacaktır. Çalışma ayakkabı tasarımlarındaki sanatta yeniden üretim süreçlerini ve bu süreçlerin odaklandığı temel noktalardan biri olan film sembollerinin tasarımlara entegrasyonunu derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Ayakkabı tasarımı, giyim modasının önemli bir parçası olmasının yanında, bir sanat formu olarak da değerlendirilmektedir. Bu çalışmada ayakkabı tasarımlarının film sembollerinden ilham alarak nasıl yeniden üretildiğini örnek çalışmalar üzerinden incelenecektir. Tekstil ve Moda Tasarımı bölümünde eğitim alan öğrencilerin Desen ve Estetik dersi kapsamında hazırladıkları ayakkabı tasarımları çalışmanın uygulama örneklerini oluşturmaktadır. Öğrenci çalışmalarından on üç tanesi örnek olarak seçilmiş ve farklı filmlerden belirli sembolleri nasıl kullandıklarını açıklayan manifestoları ışığında inceleme yapılmıştır.
Ayrıca bu araştırma ayakkabı tasarımlarının üretim sürecinde filmlerden alınan sembollerin işlenmesinde estetik, anlam ve toplumsal bağlamdaki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayakkabı tasarımlarında sanatta yeniden üretim, sadece estetik değil, aynı zamanda sembolik bir derinlik kazandırmaktadır. Moda dünyasında bir dönüşüm aracı olarak kullanılan bu süreç, tasarımcılara eski eserleri, özellikle de filmlerdeki sembollerin güçlü etkilerini, modern tasarımlara adapte etme fırsatı sunmaktadır.
Son olarak, film sembollerinin ayakkabı tasarımlarındaki entegrasyonu, tasarımcılara yaratıcılıklarını ve yenilikçi düşünme becerilerini sergileme fırsatı sunmaktadır. Bu durum, modanın evriminde yeni ve çığır açan tasarım yaklaşımlarının ortaya çıkmasına katkıda bulunmaktadır.
Tüm bu faktörler, ayakkabı tasarımlarında sanatta yeniden üretim ve film sembollerinin izindeki yaratıcı süreçlerin, estetik, anlam ve tüketici etkileşimi açısından zengin bir bağlam oluşturduğunu göstermektedir.

References

  • Akalın, S., Yılgör, A. & Seyhan N. (1993). Ayakkabıcılık terimleri sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayını, İstanbul.
  • Arslan, C., (2018). Dijital Yeniden üretim çağında sanat eseri̇: “aura” kavramının dijital sanat bağlamında yeniden değerlendirilmesi. Art-Sanat Dergisi, 9, 405- 413.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik olarak yeniden-üretilebilirlik çağında sanat yapıtı, (Çev. Gökhan Sarı). Zeplin Düşünce, İstanbul.
  • Borja De Mozota, B. (2005). Tasarım yönetimi. (Çev: Sibel Kaçamak). Mediacat, İstanbul.
  • Çaşkurlu, S. & Kır, B. (2021, Aralık 14-16). Ayakkabı tasarımında sürdürülebilir malzemeler [Sözlü Ve Yazılı Sunum] 2.Uluslararası Zanaattan Sanata Kongre ve Jürili Karma Sergisi (sa. 222-230), Uşak.
  • Erdönmez, C., (2018). Ayakkabıda tasarım süreci ayakkabı tasarımı eğitiminin kapsamı. Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu, 1-10. Van, Turkey.
  • Erdiren, Y. O., (2021). Sanatta özgürlük resim sanatı. Artikel Akademi, İstanbul.
  • Kastan, C. (2009). Ayakkabı kalıp tasarımı öğretim yöntemi üzerine bir deneme. A.B.M.Y.O. Dergisi, 14, (3-16) Polat C. & Güllüdağ N., (2020). Türk kültüründe geleneksel ayakkabı sanatı. Hiper Yayın, İstanbul.
  • Tunç, P. & Erişen, Y. (2014). Ayakkabı tasarımı ve üretimi lisans programına yönelik eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal Of Academic Social Science Studies, 26, 421-438.
  • TDK. (2024) Güncel sözlük, ayakkabı, https://sozluk.gov.tr, Erişim Tarihi: 15/01/2024
  • Vezzoli, C. (2003). A new generation of designers: perspectives for education and training in the field of sustainable design. Experiences and projects at the politecnico di milano university. Journal Of Cleaner Production, 11(1),1-9. https://doi.org/10.1016/S0959-6526(02)00057-4

REPRODUCTION IN ART IN SHOE DESIGNS: TRACES OF SYMBOLS FROM MOVIES

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 60 - 73, 31.12.2024

Abstract

This research will focus on the interaction of the reproduction of shoe designs in art with the symbolism of film art. The study aims to examine in depth the reproduction processes in art in shoe designs and the integration of film symbols into designs, which is one of the main points where these processes are focused. Besides being an important part of clothing fashion, shoe design is also considered as an art form. In this study, it will be examined through case studies how shoe designs are reproduced by taking inspiration from movie symbols. Shoe designs prepared by students studying at the Department of Textile and Fashion Design within the scope of the Pattern and Aesthetics course constitute the application examples of the study. Thirteen of the student's works were selected as examples and examined in the light of their manifestos explaining how they used certain symbols from different films. In addition, this research aims to examine the effects of shoe designs on aesthetics, meaning and social context in the processing of symbols taken from films during the production process. Reproduction in art in shoe designs gives not only aesthetic, but also symbolic depth. This process, which is used as a transformation tool in the fashion world, offers designers the opportunity to adapt ancient works, especially the strong effects of symbols in films, to modern designs. Finally, the integration of film symbols in shoe designs offers designers the opportunity to showcase their creativity and innovative thinking skills. This situation contributes to the emergence of new and groundbreaking design approaches in the evolution of fashion. All these factors show that the creative processes followed by reproduction in art and film symbols in shoe designs create a context rich in aesthetics, meaning and consumer interaction.

References

  • Akalın, S., Yılgör, A. & Seyhan N. (1993). Ayakkabıcılık terimleri sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayını, İstanbul.
  • Arslan, C., (2018). Dijital Yeniden üretim çağında sanat eseri̇: “aura” kavramının dijital sanat bağlamında yeniden değerlendirilmesi. Art-Sanat Dergisi, 9, 405- 413.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik olarak yeniden-üretilebilirlik çağında sanat yapıtı, (Çev. Gökhan Sarı). Zeplin Düşünce, İstanbul.
  • Borja De Mozota, B. (2005). Tasarım yönetimi. (Çev: Sibel Kaçamak). Mediacat, İstanbul.
  • Çaşkurlu, S. & Kır, B. (2021, Aralık 14-16). Ayakkabı tasarımında sürdürülebilir malzemeler [Sözlü Ve Yazılı Sunum] 2.Uluslararası Zanaattan Sanata Kongre ve Jürili Karma Sergisi (sa. 222-230), Uşak.
  • Erdönmez, C., (2018). Ayakkabıda tasarım süreci ayakkabı tasarımı eğitiminin kapsamı. Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu, 1-10. Van, Turkey.
  • Erdiren, Y. O., (2021). Sanatta özgürlük resim sanatı. Artikel Akademi, İstanbul.
  • Kastan, C. (2009). Ayakkabı kalıp tasarımı öğretim yöntemi üzerine bir deneme. A.B.M.Y.O. Dergisi, 14, (3-16) Polat C. & Güllüdağ N., (2020). Türk kültüründe geleneksel ayakkabı sanatı. Hiper Yayın, İstanbul.
  • Tunç, P. & Erişen, Y. (2014). Ayakkabı tasarımı ve üretimi lisans programına yönelik eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal Of Academic Social Science Studies, 26, 421-438.
  • TDK. (2024) Güncel sözlük, ayakkabı, https://sozluk.gov.tr, Erişim Tarihi: 15/01/2024
  • Vezzoli, C. (2003). A new generation of designers: perspectives for education and training in the field of sustainable design. Experiences and projects at the politecnico di milano university. Journal Of Cleaner Production, 11(1),1-9. https://doi.org/10.1016/S0959-6526(02)00057-4
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art History, Theory and Criticism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Kübra Şahin Çeken

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 24, 2024
Acceptance Date December 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şahin Çeken, K. (2024). Ayakkabı Tasarımlarında Sanatta Yeniden Üretim: Filmlerden Sembollerin İzinde. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 60-73.