Tüm dünyada hükümetler kamuoyundan maksimum düzeyde yararlanabilmek için kamu kaynaklarını en etkin şekilde yönetmekten sorumludur. Kamu sektörünün rolü, yalnızca hükümetin düzgün çalışması için değil, aynı zamanda halka sağlanan refah için de önem kazanmaktadır. Ne yazık ki, Pakistan, bağımsızlık sonrası siyasi istikrarsızlık, yoksulluk, hukuksuzluk, adaletsizlik, sosyal ve ekonomik eşitsizliklerin muzdariptir. Siyasi 1 Amer Altaf, Pakistan Air Force, altafamer@hotmail.com2 (Yrd. Doç. Dr.) İstanbul Aydın Üniversitesi, tugbaaltintas@aydin.edu.trmüdahaleler, şeffaflık eksikliği, düşük ücretler ve geniş vasıfsız işgücüne bağlı olarak aynı etkiler verimsiz ve üretken olmayan Pakistan kamu sektörüne de yansıtmaktadır. Bu durum kamu sektörünün ekonomiye katkı sağlamak yerine, Pakistan’ın kamu sektörü işletmelerini korumak için para harcamasıyla ekonomiye yük haline gelmiştir. Bu çalışma kamu sektörünün üretken olamamasının altında yatan sebepleri bulmak ve sektörü verimli hale getirmek için bazı önerilerde bulunmaktadır
Governments all over the world are responsible to manage the public resources in the most effective way in order to benefit the public to its maximum. The role of the public sector thus gets importance not only for the smooth running of government but also for the welfare provided to the public. Unfortunately, Pakistan after its independence is suffering from political instability, poverty, lawlessness, injustice, social and economic disparities. The same effects reflect on the public sector of Pakistan which is inefficient and non-productive mainly due to political interferences, lack of transparency, low wages and large unskilled workforce. Thus instead of contributing to the economy, the Pakistan’s public sector has become a burden on the economy where government is spending the money to keep the public sector’s enterprises running. This paper will endeavour to find the underlying reasons for the non-productivity of the Public Sector and to suggest some recommendations in order to make it productive
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 37 |