Review
BibTex RIS Cite

Sosyal ağlarda dijital hikâye anlatımı

Year 2019, Volume: 14 Issue: 53, 1 - 20, 31.03.2019

Abstract

Dijital iletişim araçlarının gelişmesiyle ve kullanımlarının kolaylaşması ve 1990’lı yılların başlarında ayrıca ağ teknolojilerin gelişmesiyle, bireyler dijital araçlarla ürettikleri hikâyeleriyle kendilerini ifade edebilecekleri, başkalarıyla paylaşabilecekleri ve anında yorum alabilecekleri yeni bir mecra bulmuşlardır. Günümüzde özellikle iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle gitgide daha fazla dijitalleşen insanların hayatlarında dijital hikâye anlatımı, insanların hikâyelerinin iletilmesinde kültürel bir araç konumuna gelmiştir. Bu bağlamda, dijital hikâye anlatımı olgusu bu çalışmadaki tartışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Çalışmada bu olgu temel alınarak, dijital hikâye anlatımı ve sosyal ağlar ilişkisi kuramsal olarak sorgulanmaktadır. Araştırmada öncelikle, sosyal ağlar, hikâye anlatımı ve dijital hikâye anlatımı kavramlarına değinilerek, dijital hikâye anlatımının sosyal ağlarla ilişkisi kuramsal olarak ele alınmaktadır.

References

  • [1] Akar, E., (2010). Sosyal Medya Pazarlaması. Efil Yayınevi, Ankara.
  • [2] Akbayır, Z., (2016). Bana Bir Hikâye Anlat: Marka İletişiminde Hikâyeleştirme ve İnternet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (12).
  • [3] Alexander, B., (2011). New Digital Storytelling The Creating Narratives with New Media: Creating Narratives with New Media. ABC-CLIO.
  • [4] Alemdaroğlu, A., Demirtaş, N., (2004). Mynet’te Erkeklik Halleri, Toplum ve Bilim Dergisi 101: 206.
  • [5] Arthur, P. L., (2009). Digital Biography: Capturing Lives Online. a/b: Auto/Biography Studies, Volume 24, Number 1, Summer 2009, pp. 74-92. Published by The Autobiography Society.
  • [6] Arthur, P., (2008). Digital Fabric, Narrative Threads: Patchwork Designs on History. Interdisciplinary Humanities 25.2. 106-20. Print.
  • [7] Baban, E., (2012). McLuhan ve Baudrillarda’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi: İfadenin Esareti, Gözetlenen Toplum ve Kayıp Kimlik Sendromu. Sosyal Medya/Akademi. Ed. Tolga Kara, Ebru Özgen, Beta Basım, İstanbul.
  • [8] Benjamin, W., (2000). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, in The Continental Aesthetics Reader, Routledge, London and New York.
  • [9] Castells, M., (2008). Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [10] Castells, M., (2012). İsyan ve Umut Ağları: İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [11] Castells, M., (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [12] Goffman, E., (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayıncılık, İstanbul.
  • [13] Gray, B., Young, A., Blomfield, T., (2015). Altered Lives: Assessing the Effectiveness of Digital Storytelling as a Form of Communication Design. Continuum, 29 (4): 635-649.
  • [14] Hamilton, N., (2007). Biography: A Brief History. Harvard UP, Cambridge.
  • [15] Hartley J., McWilliam K., (2009). Computational Power Meets Human Contact, Story Circle, Ed. by John Hartley, Kelly McWilliam. Wiley-Blackwell.
  • [16] Irak, D., Yazıcıoğlu, O., (2012). Türkiye ve Sosyal Medya. Okyanus, İstanbul.
  • [17] İnceelli, A., (2005). Dijital Hikâye Anlatımının Bileşenleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3): 132-142 . [18] Kırık, A. M., Yazıcı, N., (2017). Instagram Örneği Üzerinden Sosyal Medyada Hikâye Anlatıcılığı. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (2): 82-99.
  • [19] Küngerü, A., (2016). Bir İfade Aracı Olarak Dijital Öykü Anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2).
  • [20] Mattern, J., (2017). Instagram. Abdo Publishing. USA.
  • [21] Meadows, D., (2003). Digital Storytelling: Research-Based Practice in New Media. Visual Communication, 2(2): 189-193.
  • [22] Palfrey J., Gassr U., (2008). Born Digital. Understandıng The Fırst Generatıon Of Dıgıtal Natives. Basic Books, NY.
  • [23] Qiongli, W., (2009). Commercialization and Digital Storytelling in China, Story Circle. Ed. by John Hartley, Kelly William. Wiley-Blackwell.
  • [24] Robins, K., (1999). İmaj/Görmenin Kültür ve Politikası. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • [25] Robin, B. R., (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool For The 21st Century Classroom. Theory İnto Practice, 47 (3): 220- 228.
  • [26] Robin, B., (2016). The Power Of Digital Storytelling To Support Teaching And Learning. Digital Education Review, (30): 17-29.
  • [27] Spalding, M. R., (2017). Snapchat. Abdo Publishing. USA.
  • [28] Solove, D. J., (2004). The Digital Person: Technology and Privacy in the Information Age. New York UP.
  • [29] Staley, D., (2003). Computers, Visualization and History: How New Technology Will Transform Our Understanding of the Past. M. E. Sharpe. Print, New York.
  • [30] Whitlock, G., Poletti, A., (2008). Self-Regarding Art. Biography 31.1.
  • İnternet Kaynakları [1] URL 1- Alexander, B. ve Levine, A. (2008): Web 2.0 Storytelling: Emergence of a New Genre. EDUCAUSE Review, vol. 43, no. 6 (November/December 2008). https://er.educause.edu/articles/2008/10/ web-20-storytelling-emergence-of-a-new-genre (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [2] URL 2- Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2007): http:// www. Researchgate .net /profile /nicole _ Ellison/publication/259823204. (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [3] URL 3- Davidson, N., (2013): The Basics of Video Storytelling. https:// www. socialme diatoday.com/Content/ basics-video-storytelling (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [4] URL 4- Easil (2018): How To Tell a Magnetic Visual Story on Social Media. https://about.easil.com/visual-story-on-social-media/ (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [5] URL 5- Fanguy, W. (2018): The Evolution of Visual Storytelling: Blogging, Instagram, Snapchat and the Future. https://piktochart. com/blog/evolution-visual-storytelling-blogging-instagram-snapchatfuture/? -nabw=4&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [6] URL 6- Herzog, W. (2010): Cave of Forgotten Dreams. https://www. youtube.com/ watch?v=ieftfgu1wes (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [7] URL 7- Kwon, O. ve Wen, Y. (2010): An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use. Computers in Human Behavior. 26 (2) 254-263.http://ac.els-cdn.com/S0747563209000673/1-s2.0- S0747563209000673-ma In.pdf?tid=c7715c3c-c65 e-11e4-bd28- 00000aab 0f6b&acdn at=1425907 290_ 62 e03c88422f42361d4a 2f85 fa8 6694b. (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [8] URL 8- Lietsala, K. ve Sirkkunen, E. (2008): Social Media: introduction to the tools and processes of participatory economy. Finland: Tampere University Press. https://tampub. uta. fi/ bitstream/handle/10024/65560/978-951-44-7320-3.pdf?seq uence=1. (Erişimtarihi:Eylül 2018).
  • [9] URL 9- Mayfield, A. (2008): What is Social Media?ICrossing, ebook.http: //www. Icrossing .co. uk/ fileadmin/uploads/eBooks/What_is_ Social_Media_iCrossing_ebook.pdf. (Erişim tarihi: Ekim 2018).
  • [10] URL 10- Musser J ve O’Reilly T (2007): http:// repo.M ynooblife.org/.priv 8/ Ebook /Web %202.0 %20Principles%20and%20Best%20Practices.pdf. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [11] URL 11- Phippen, A. D. (2004): An Evaluative Methodology for Virtual Communities Using Web Analytics. Campus. Wide Information Systems. 21 (5) 179-184. http:// www. emeraldinsight. com/doi/pdfplus/10.1108/10650740410567518. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [12] URL 12- Wellman, B. (1997): An Electronic Group is virtually a Social Network. Culture of the Internet. (EDT. Sara Kiesler).
  • [13] URL 13- Mahwah, NJ: An Electronic Group is Virtually a SocialNetwork by Barry Wellman. Lawrence Erlbaum, ss. 1-26. http://www.ai.soc.i.kyoto-u.ac.jp/~ishida/sisys//sisys2001/ electronicgroup (Erişim tarihi: Şubat 2015).
  • [14] URL 14- http://www.storytellingday.net/. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [15] URL 15- https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ ingilizce/bio graphy. (Erişim tarihi: Eylül2018).
  • [16] URL 16- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK GTS.5b9a25a3ac20d0.56896869.(Erişim tarihi: Eylül 2018).
Year 2019, Volume: 14 Issue: 53, 1 - 20, 31.03.2019

Abstract

References

  • [1] Akar, E., (2010). Sosyal Medya Pazarlaması. Efil Yayınevi, Ankara.
  • [2] Akbayır, Z., (2016). Bana Bir Hikâye Anlat: Marka İletişiminde Hikâyeleştirme ve İnternet. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (12).
  • [3] Alexander, B., (2011). New Digital Storytelling The Creating Narratives with New Media: Creating Narratives with New Media. ABC-CLIO.
  • [4] Alemdaroğlu, A., Demirtaş, N., (2004). Mynet’te Erkeklik Halleri, Toplum ve Bilim Dergisi 101: 206.
  • [5] Arthur, P. L., (2009). Digital Biography: Capturing Lives Online. a/b: Auto/Biography Studies, Volume 24, Number 1, Summer 2009, pp. 74-92. Published by The Autobiography Society.
  • [6] Arthur, P., (2008). Digital Fabric, Narrative Threads: Patchwork Designs on History. Interdisciplinary Humanities 25.2. 106-20. Print.
  • [7] Baban, E., (2012). McLuhan ve Baudrillarda’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi: İfadenin Esareti, Gözetlenen Toplum ve Kayıp Kimlik Sendromu. Sosyal Medya/Akademi. Ed. Tolga Kara, Ebru Özgen, Beta Basım, İstanbul.
  • [8] Benjamin, W., (2000). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, in The Continental Aesthetics Reader, Routledge, London and New York.
  • [9] Castells, M., (2008). Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [10] Castells, M., (2012). İsyan ve Umut Ağları: İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [11] Castells, M., (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • [12] Goffman, E., (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayıncılık, İstanbul.
  • [13] Gray, B., Young, A., Blomfield, T., (2015). Altered Lives: Assessing the Effectiveness of Digital Storytelling as a Form of Communication Design. Continuum, 29 (4): 635-649.
  • [14] Hamilton, N., (2007). Biography: A Brief History. Harvard UP, Cambridge.
  • [15] Hartley J., McWilliam K., (2009). Computational Power Meets Human Contact, Story Circle, Ed. by John Hartley, Kelly McWilliam. Wiley-Blackwell.
  • [16] Irak, D., Yazıcıoğlu, O., (2012). Türkiye ve Sosyal Medya. Okyanus, İstanbul.
  • [17] İnceelli, A., (2005). Dijital Hikâye Anlatımının Bileşenleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3): 132-142 . [18] Kırık, A. M., Yazıcı, N., (2017). Instagram Örneği Üzerinden Sosyal Medyada Hikâye Anlatıcılığı. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (2): 82-99.
  • [19] Küngerü, A., (2016). Bir İfade Aracı Olarak Dijital Öykü Anlatımı. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(2).
  • [20] Mattern, J., (2017). Instagram. Abdo Publishing. USA.
  • [21] Meadows, D., (2003). Digital Storytelling: Research-Based Practice in New Media. Visual Communication, 2(2): 189-193.
  • [22] Palfrey J., Gassr U., (2008). Born Digital. Understandıng The Fırst Generatıon Of Dıgıtal Natives. Basic Books, NY.
  • [23] Qiongli, W., (2009). Commercialization and Digital Storytelling in China, Story Circle. Ed. by John Hartley, Kelly William. Wiley-Blackwell.
  • [24] Robins, K., (1999). İmaj/Görmenin Kültür ve Politikası. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • [25] Robin, B. R., (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool For The 21st Century Classroom. Theory İnto Practice, 47 (3): 220- 228.
  • [26] Robin, B., (2016). The Power Of Digital Storytelling To Support Teaching And Learning. Digital Education Review, (30): 17-29.
  • [27] Spalding, M. R., (2017). Snapchat. Abdo Publishing. USA.
  • [28] Solove, D. J., (2004). The Digital Person: Technology and Privacy in the Information Age. New York UP.
  • [29] Staley, D., (2003). Computers, Visualization and History: How New Technology Will Transform Our Understanding of the Past. M. E. Sharpe. Print, New York.
  • [30] Whitlock, G., Poletti, A., (2008). Self-Regarding Art. Biography 31.1.
  • İnternet Kaynakları [1] URL 1- Alexander, B. ve Levine, A. (2008): Web 2.0 Storytelling: Emergence of a New Genre. EDUCAUSE Review, vol. 43, no. 6 (November/December 2008). https://er.educause.edu/articles/2008/10/ web-20-storytelling-emergence-of-a-new-genre (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [2] URL 2- Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2007): http:// www. Researchgate .net /profile /nicole _ Ellison/publication/259823204. (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [3] URL 3- Davidson, N., (2013): The Basics of Video Storytelling. https:// www. socialme diatoday.com/Content/ basics-video-storytelling (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [4] URL 4- Easil (2018): How To Tell a Magnetic Visual Story on Social Media. https://about.easil.com/visual-story-on-social-media/ (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [5] URL 5- Fanguy, W. (2018): The Evolution of Visual Storytelling: Blogging, Instagram, Snapchat and the Future. https://piktochart. com/blog/evolution-visual-storytelling-blogging-instagram-snapchatfuture/? -nabw=4&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [6] URL 6- Herzog, W. (2010): Cave of Forgotten Dreams. https://www. youtube.com/ watch?v=ieftfgu1wes (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [7] URL 7- Kwon, O. ve Wen, Y. (2010): An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use. Computers in Human Behavior. 26 (2) 254-263.http://ac.els-cdn.com/S0747563209000673/1-s2.0- S0747563209000673-ma In.pdf?tid=c7715c3c-c65 e-11e4-bd28- 00000aab 0f6b&acdn at=1425907 290_ 62 e03c88422f42361d4a 2f85 fa8 6694b. (Erişim tarihi: Şubat 2018).
  • [8] URL 8- Lietsala, K. ve Sirkkunen, E. (2008): Social Media: introduction to the tools and processes of participatory economy. Finland: Tampere University Press. https://tampub. uta. fi/ bitstream/handle/10024/65560/978-951-44-7320-3.pdf?seq uence=1. (Erişimtarihi:Eylül 2018).
  • [9] URL 9- Mayfield, A. (2008): What is Social Media?ICrossing, ebook.http: //www. Icrossing .co. uk/ fileadmin/uploads/eBooks/What_is_ Social_Media_iCrossing_ebook.pdf. (Erişim tarihi: Ekim 2018).
  • [10] URL 10- Musser J ve O’Reilly T (2007): http:// repo.M ynooblife.org/.priv 8/ Ebook /Web %202.0 %20Principles%20and%20Best%20Practices.pdf. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [11] URL 11- Phippen, A. D. (2004): An Evaluative Methodology for Virtual Communities Using Web Analytics. Campus. Wide Information Systems. 21 (5) 179-184. http:// www. emeraldinsight. com/doi/pdfplus/10.1108/10650740410567518. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [12] URL 12- Wellman, B. (1997): An Electronic Group is virtually a Social Network. Culture of the Internet. (EDT. Sara Kiesler).
  • [13] URL 13- Mahwah, NJ: An Electronic Group is Virtually a SocialNetwork by Barry Wellman. Lawrence Erlbaum, ss. 1-26. http://www.ai.soc.i.kyoto-u.ac.jp/~ishida/sisys//sisys2001/ electronicgroup (Erişim tarihi: Şubat 2015).
  • [14] URL 14- http://www.storytellingday.net/. (Erişim tarihi: Eylül 2018).
  • [15] URL 15- https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ ingilizce/bio graphy. (Erişim tarihi: Eylül2018).
  • [16] URL 16- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK GTS.5b9a25a3ac20d0.56896869.(Erişim tarihi: Eylül 2018).
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Sucu This is me

Yelda Şenkal This is me

Duygu Aydın This is me

Publication Date March 31, 2019
Submission Date January 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 53

Cite

APA Sucu, A., Şenkal, Y., & Aydın, D. (2019). Sosyal ağlarda dijital hikâye anlatımı. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(53), 1-20.



All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)