Bu makalede, birlikte yaşamın tesis edilmesinde tarih yazımının rolü vurgulanmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda ilk olarak birlikte yaşam hakkında bir kuramsal çerçeve oluşturulmuş, ardından duyarlı konulardaki tarih yazımına dair kuramsal birikim ele alınmıştır. Böylelikle birlikte yaşam ve tarih yazımının ihtilafların yumuşatılmasına yönelik kuramsal birikim telif edilmeye çalışılmış ve Dersim Olayları literatüründen bazı kesitler üzerine uygulanmaya çalışılmıştır. Zira Dersim Olayları hakkındaki tarihyazımı bu sürece egemen çatışmacı karakter ile dikkat çekmektedir. Bu çalışmada ilgili yazımın söz konusu karakteri üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda olguları ihmal edebilen eğilimler görülmüştür. Özellikle devlet odaklı anlatımların olayları kavramakta ve kabullenmekte zorlandığı tespit edilmiştir. Dersim ekseninin ise daha politik bir yaklaşım sergileyerek konuyu başka siyasi tecrübelerle birleştirerek anlatma eğilimi olduğu gözlenmiştir.
The role of history-writing is underlined to establish co-existence way in this article. At first step, a conceptual framework about co-existence was identified, then, conceptual accumulation was discussed concerning sensitive issues in history-writing. In this way, the theoretical accumulation, which is for moderating conflict of history-writing and co-existence, is attempted to release and some sections of Dersim Rebellion literature are implemented upon this knowledge. The history writing about Dersim events draws attention with the conflictive character it has. In this study, subjected character of the study is pointed. It is detected that especially the state focused expressions are slogged on comprehending and acknowledging the events. It is monitored that Dersim axis has a tendency to represent the event combining with the other political experiences by presenting a more political approach.
Other ID | JA68JM84JA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Submission Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 49 |