Bu araştırmada da, Türkiye deki tüketicilerin organik ürünler konusundaki yaklaşımları ve onların organik ürün tüketimleri üzerindeki etkili faktörler araştırılmıştır. Bu amaçla, 7 coğrafi bölgedeki 7 büyük şehirde 1500 anket yapılmıştır. İl bazında frekans tabloları oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. İstatistiksel analiz olarak logistik regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, organik ürün tüketme olasılığı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı görülen değişkenler, tüketicilerin cinsiyeti, medeni durumu, mesleği, aylık geliri, organik ürün tanımını bilip bilmeme durumları, organik ürünlere ait sertifika olması gerektiğini bilip bilmeme durumu, organik ürünler konusundaki bilgi kaynakları ve yaşadıkları şehirler olarak belirlenmiştir. Ülkedeki organik ürün tüketme olasılığı yaklaşık % 92 olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin, yaşadıkları yerler yani bölgesel ve kültürel farklılıkları dikkate alınarak, bütün tüketicilerin organik ürün konusunda bilgi sahibi olacak argümanların kullanılması, toptan ve perakende pazarlarda bu ürünlerin satışı ile tüketicilerde farkındalık yaratılması, kitle iletişim araçları ile tüketici bilincinin yeterli düzeye getirilmesi ve her gelir grubunda tüketicinin ulaşabileceği düzeyde bir fiyat istikrarının sağlanması için arz talep dengesi yönündeki çalışmalara hız kazandırılması organik ürünlerin yaygınlaştırılmasında ve sağlıklı tüketim olgusunda farklı yöntemler olarak değerlendirilebilir.
In this research, the approaches of the consumers to organic products in Turkey and the effective factors on their consumption of organic products have been researched. For this purpose, 1500 surveys have been conducted in the 7 biggest provinces of the 7 geographical regions throughout Turkey. On the basis of each province, frequency tables have been set and interpreted. Logistic regression analysis has been carried out as the statistical analysis. According to the results of the analysis, statistically significant variables on organic product consumption have been determined as gender, marital status, occupation, monthly income of consumers, whether they know the definition of organic product, whether they know the necessity of a certificate for the organic products, their information resources on organic products, and the province they live in. The probability of the organic product consumption in the country has been determined as 92%. By considering the places where the consumers live, that is to say, the regional and the cultural differences, the use of the arguments that will help all the consumers to gain knowledge about organic products, the selling of these products in wholesale and retail markets in order to create awareness, raising consumer awareness to an adequate level through mass media and acceleration of the researches on the balance of supply and demand in order to provide price stabilization for each income group can be considered as different methods to popularize organic products and the fact of healthy consumption.
Other ID | JA25TP98TC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Submission Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 54 |