Bu araştırmada annelerin kabul red düzeylerinin çocuğun mizacı ile bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Ankara ili Sincan ilçesinde bulunan özel anaokuluna devam eden dört-beş yaş arasındaki çocukların anneleri alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Aile- Çocuk İlişkileri Ölçeği-Anne Formu ve Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, Varyans Analizi ve Pearson korelasyon katsayısından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; çocuğun yaşı, annenin sahip olduğu çocuk sayısı ve öğrenim durumunun annelerin kabul-red düzeylerinde anlamlı bir farklılığa neden olduğu ( p.01) belirlenmiştir.
In the study was aimed examination with regard to some variables of mother’s acceptance and rejected level with
child’s temperament. Mothers of children between the ages 4-5 in the state nursery school located in the county
of Çankırı were included in the study. As data collection tool was used to "General Information Form", "Parent -
Child Relationship Scale Mother Form" and "Short Temperament Scale for Children". In the analysis of data "ttest",
variance analysis and Pearson's correlation coefficient was used. As a result, variables age of child,
mother’s having children number and education status of mother was determined to cause a significant
difference in mother’s acceptance and rejected level (p<.05). In the study, relationship between children’s
temperaments and mother’s acceptance and rejected level was also found not to be significant (p<.05).
Other ID | JA47NN99VH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 58 |