Cumhuriyet döneminde eğitimin başlıca amacı, okullarda Cumhuriyet rejiminin gerektirdiği ve yeni Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu nesiller yetiştirmek olmuştur. Bunun yanında, öğretmen yetiştirme ve öğretmenlerin belirlenen eğitim ilkelerini gerçekleştirecek nitelikte yetiştirilmelerine yönelik çalışmalara önem verilmiştir. Mustafa Kemal, milletin kalkınmasının çağın gereklerine uygun millî ve çağdaş bir eğitim programıyla mümkün olabileceğine inanmaktadır. Bu sebeple, uygulanacak millî eğitim politikalarının temel amacının halkı, köylüyü eğitmek ve ülkenin ihtiyaç duyabileceğini insan gücünü yetiştirmek olduğunu vurgulamıştır. Çünkü ülkedeki nüfusun önemli bir kısmı köylerde yaşamaktadır. Ülke ekonomisinin de büyük ölçüde tarıma bağlı olduğu ülkemizde, köylünün modern düşünceyi benimseyecek, ekonomik hayata katkı verecek tarzda, köyünde eğitilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla, köye eğitimi götürmek ve köy öğretmeni yetiştirmek eğitimin önemli bir amacı olmuştur. Ülkenin kalkınması ve ileri gitmesinin eğitim ve öğretmen aracılığıyla gerçekleşeceği düşüncesi Türk romanında da konu olarak işlenmiştir. Çalıkuşu, Yakılacak Kitap, Acımak, Yeşil Gece, Vurun Kahpeye gibi romanlarda, öğretmen kahramanlar aracılığıyla bu yönde bir eğitim ve öğretmen idealizmi dile getirilmiştir. Şevket Süreyya Aydemir, köyü ve köylüyü merkeze aldığı Toprak Uyanırsa romanında, eğitim ve öğretmen aracılığıyla bir toplum kalkındırma projesi ortaya koymuştur. Bu çalışmada, Toprak Uyanırsa adlı eserde, kahramanı köy öğretmeni olan eğitimcinin gözünden köyün, köylünün nasıl görüldüğünü; köye ve köylüye yönelik eğitim ve öğretmen idealizminin nasıl yansıtıldığını belirlemek amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Submission Date | May 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 66 |