Research Article
BibTex RIS Cite

GELENEKSEL VE MODERN KAVRAMLAR AÇISINDAN MNG KARGO ASTRODON ADAM REKLAM FİLMİ’NİN GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLENMESİ

Year 2018, Issue: 70, 17 - 38, 05.01.2019

Abstract

Günümüzde
iletişim ve endüstrinin gelişmiş olması tüketim toplumu içerisinde benzer ve
çeşitli ürünlerin oluşmasına yol açmıştır. Firmalar yeni ürünleri piyasaya
sürdükleri zaman rakip firmanın bu ürüne benzer ya da daha üstün özelliklere
sahip bir ürün ortaya koymaları çok daha kolaylaşmıştır. Bu ortamda ürünlerin rakiplerinden ayrılarak öne çıkması, tüketicinin
tercih sıralamasında birinci sıraya oturabilmesi için iyi bir pazarlama ve
reklam faaliyetinin gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Bir kitle iletişim biçimi
olan reklam, günümüzde bu işi başaran en önemli araçlardan biri konumundadır.  



Reklamın
kalıcı ve etkili olabilmesi için, içinde bulunduğu toplumsal yapının kültürü ve
genel yargıları önemli bir etkiye sahiptir. Bu bağlamda reklamlarda alıcı ve
marka ilişkisini duygusal yollarla güçlendirmek amacıyla çekiciler
kullanılmaktadır. Hedef kitleyi harekete geçiren bu reklam çekicileri, bilinçli
bir güdüleme işlemidir. Çalışmada, MNG Kargo reklamının incelemesi yapılıp,
göstergebilimsel yöntem ve içerik çözümlemesi ile ele alınmıştır. Kimlikler
hakkında fikir verirken, toplumsal rolleri de yansıtan önemli göstergelerden
biri olan reklam filmi, görsel ve dilsel iletiler ile anlamlı özellikler
taşırlar. Araştırmanın amacı, tüketim kültürünün özelliklerinin reklamlar
aracılığıyla bireylere maddi ve manevi değerler katılarak nasıl sunulduğu,
göstergebilimin araçlarını kullanarak toplum üzerinde nasıl etki yarattığını
göstermektir. İncelenen reklam filmi, hedef kitlenin duygusal dünyasına girip
ürünleri sosyal ilişkiler için aracı konuma dönüştürmektedir.

References

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, (çev. Bülent O. Doğan), “COGİTO” Dergisi
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer M. (2012). Sosyolojik Açılımlar, (çev., M. S. Durgun ve A. Gümüş), Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (çev., H. Deliceçaylı, F. Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven, (çev., M. Rifat ve S. Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Biber A. (2007). Halkla İlişkilerde Temel Kavramlar, (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Chan, K. & Chan, F. (2005). Information Content of Television Advertising in China: An Update, Asian Journal of Communication, (Vol. 15, No: 1), March, 1- 15, Routledge Taylor & Francis Group.
  • Çakır, Vesile (2006). Reklam ve Marka Tutumu (1. Baskı), Konya: Tablet Kitabevi.
  • Çelik, Candan (2006). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Etkileri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi.
  • Çınar, R. ,Çubukcu, İ. (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (sayı: 13). 277-300.
  • Dağlı, K.(2006). Kapitalist Toplumun İdeolojik Düzenleyicisi, Medya. Marksist Tutum Dergisi. (20), 30-35.
  • Dağtaş, B. (2012). Reklamı okumak, Ankara: Ütopya.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam çekicilikler (1. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö, Yeygel, S.(2005), Şimdi Reklamlar, İletişim Yayıncılık, İstanbul.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin sonuçları (çev., E. Kuşdil), İstanbul: Ayrıntı.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. W., & Özügül, O. (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Sucu, İ. (2012). Althusser’ in Gözünden İdeoloji ve İdeolojinin Bir Taşıyıcısı Olarak Yeni Medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. (3), 30-41.S.
  • Tylor, B.E. (1871). Kültür Bilimi (çev., Esra Dabağcı), ViraVerita E-Dergi, Sayı 4, s. (91-109).
  • Uztuğ, F., Şener G (2009). Reklamda Cinsel Çekiciliklerin İletişim Etkisi ile Ahlaki Değerlendirmesine Yönelik Tutum Araştırması: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (153-167).
  • Varol, F. S. (2011). Varol Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, Cilt (Volume): 2, Sayı: 1, (118-134).
  • Yavuz, Ş. (2007). Reklamları İzlediniz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Williamson, J. (2000). Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, (çev. Ahmet Fethi), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İnternet Kaynakları
  • Gözütok, N. (2006), https://www.capital.com.tr/yonetim/pazarlama/unlu-kullanimi-yuzde-70e-ulasti , Erişim: 10.04.2018.
  • Görsel Kaynakça
  • Resim 1, Resim 2, Resim 3, Resim 4, Resim 5, Resim 6, Resim 7, Resim 8: https://www.youtube.com/watch?v=YMqPp7OY9TQ
Year 2018, Issue: 70, 17 - 38, 05.01.2019

Abstract

References

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, (çev. Bülent O. Doğan), “COGİTO” Dergisi
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer M. (2012). Sosyolojik Açılımlar, (çev., M. S. Durgun ve A. Gümüş), Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (çev., H. Deliceçaylı, F. Keskin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven, (çev., M. Rifat ve S. Rifat), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Biber A. (2007). Halkla İlişkilerde Temel Kavramlar, (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Chan, K. & Chan, F. (2005). Information Content of Television Advertising in China: An Update, Asian Journal of Communication, (Vol. 15, No: 1), March, 1- 15, Routledge Taylor & Francis Group.
  • Çakır, Vesile (2006). Reklam ve Marka Tutumu (1. Baskı), Konya: Tablet Kitabevi.
  • Çelik, Candan (2006). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Etkileri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi.
  • Çınar, R. ,Çubukcu, İ. (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (sayı: 13). 277-300.
  • Dağlı, K.(2006). Kapitalist Toplumun İdeolojik Düzenleyicisi, Medya. Marksist Tutum Dergisi. (20), 30-35.
  • Dağtaş, B. (2012). Reklamı okumak, Ankara: Ütopya.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam çekicilikler (1. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö, Yeygel, S.(2005), Şimdi Reklamlar, İletişim Yayıncılık, İstanbul.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin sonuçları (çev., E. Kuşdil), İstanbul: Ayrıntı.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. W., & Özügül, O. (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Sucu, İ. (2012). Althusser’ in Gözünden İdeoloji ve İdeolojinin Bir Taşıyıcısı Olarak Yeni Medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. (3), 30-41.S.
  • Tylor, B.E. (1871). Kültür Bilimi (çev., Esra Dabağcı), ViraVerita E-Dergi, Sayı 4, s. (91-109).
  • Uztuğ, F., Şener G (2009). Reklamda Cinsel Çekiciliklerin İletişim Etkisi ile Ahlaki Değerlendirmesine Yönelik Tutum Araştırması: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (153-167).
  • Varol, F. S. (2011). Varol Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, Cilt (Volume): 2, Sayı: 1, (118-134).
  • Yavuz, Ş. (2007). Reklamları İzlediniz, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Williamson, J. (2000). Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, (çev. Ahmet Fethi), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İnternet Kaynakları
  • Gözütok, N. (2006), https://www.capital.com.tr/yonetim/pazarlama/unlu-kullanimi-yuzde-70e-ulasti , Erişim: 10.04.2018.
  • Görsel Kaynakça
  • Resim 1, Resim 2, Resim 3, Resim 4, Resim 5, Resim 6, Resim 7, Resim 8: https://www.youtube.com/watch?v=YMqPp7OY9TQ
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Özge Yalçın

Publication Date January 5, 2019
Submission Date January 5, 2019
Published in Issue Year 2018 Issue: 70

Cite

APA Yalçın, Ö. (2019). GELENEKSEL VE MODERN KAVRAMLAR AÇISINDAN MNG KARGO ASTRODON ADAM REKLAM FİLMİ’NİN GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLENMESİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(70), 17-38.