Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin başa
çıkma stratejileri ve psikolojik sağlamlıklarının cinsiyete göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek
ayrıca başa çıkma stratejilerinin psikolojik sağlamlık puanlarını açıklamada anlamlı bir yeri olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, 398
ortaokul öğrencisine Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği ve Çocuk ve Genç Psikolojik
Sağlamlık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde, bağımsız t testi, pearson momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon
analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, erkek ve kız öğrenciler arasında psikolojik
sağlamlık puan ortalamalarında anlamlı farklılığın olduğu, psikolojik sağlamlık puanlarının en
güçlü yordayıcısının aktif başa çıkma stratejisi olduğu görülmüştür. Bu
bilgiler ışığında, öğrencilerin yapıcı ve işlevsel başa çıkma stratejilerini
arttırmaya yönelik yapılması planlanan rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinde bireysel ve grup rehberliği etkinliklerine yer verilmesinin
önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu konuda yapılacak sonraki araştırmalar
için önerilerde bulunulmuştur.
The
aim of this study is to determine the changes of coping strategies of middle
school students’ resilience according to gender; to examine relations between
these variables, and determine whether these strategies have a meaningful role
in explaining resilience scores. For this purpose, Kidcope and Child and Youth
Resilience Measure Scale have been applied to 398 middle school students. In
line with these purposes, Independent Samples T Test, the Pearson
product-moment correlation coefficient and regression analysis have been used.
According to the results of this study it has been demonstrated that meaningful
differences between male and female students’ the average points of Child and
Youth Resilience Measure. Also it has been seen that resilience is the most
powerful predictor of the active coping strategy. In the light of these
results, it has been discussed that the importance of emphasizing the
importance of providing individual and group guidance activities in the
guidance and psychological counseling services planned to increase the
constructive and functional coping strategies of the students. Finally, suggestions
on these issues have been made for further research on this issue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2019 |
Submission Date | February 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 71 |