The aim of this study is to examine how memory errors, defined by Bartlett through the concepts of rationalization, leveling, and sharpening, emerge in news transmission, and to explore their relationship to disinformation and misinformation, which constitute the basis of post-truth debates. The study adopted a qualitative design, employing Bartlett’s serial reproduction method. Forty participants, selected via questionnaire from among 48 volunteers, were randomly assigned to 8 chains of 5 individuals. The serial reproduction of two different news items, one pro-Palestinian and one pro-Israeli, within each chain was analyzed using qualitative content analysis. The findings indicate that during the process of serial reproduction, news expressions were often generalized, condensed, or rendered meaningless through omissions, while in some cases their meaning was fractured by completely altering the expressions
Bartlett’in rasyonelleştirme, seviyeleme ve keskinleştirme kavramlarıyla tanımladığı hâfıza yanılgılarının haber aktarımında nasıl ortaya çıktığını gözlemlemek ve bunların hakikat sonrası tartışmalarının esasını oluşturan dezenformasyon ve yanlış bilgi ile olan ilişkisini anlamak bu çalışmanın amacıdır. Çalışma nitel bir desende tasarlanmış ve çalışmada Bartlett’in geliştirdiği seri yeniden üretim metodu kullanılmıştır. Gönüllü 48 kişi arasından anket ile seçilen 40 katılımcı rastgele 5’li 8 insan zincirine ayrılmıştır. Filistin ve İsrail yanlısı olmak üzere iki farklı haberin her bir zincirdeki seri yeniden üretimi nitel içerik analiziyle tahlil edilmiştir. Analiz sonucunda seri yeniden üretim sürecinde haberlerdeki ifadelerin genelleştirildiği, çıkarmalar yoluyla yoğunlaştırıldığı veya anlamsızlaştırıldığı ve zaman zaman ifadelerin tümüyle değiştirilerek haberin anlamının kırıldığı tespit edilmiştir.
Çalışmanın etik kurul raporu İnönü Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etik Kurulundan 02-04-2024 oturum tarihli 9/42 sayılı karar ile alınmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication Sociology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | July 30, 2024 |
| Acceptance Date | March 31, 2025 |
| Publication Date | December 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |
All articles published in ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). This license permits reproduction, distribution, data mining, indexing, and dissemination across search engines, websites, blogs, and other platforms, provided that proper attribution is given to the original articles, datasets, graphics, and supplementary materials.
Open access is a principle that facilitates interdisciplinary communication and fosters collaboration across different fields. In line with this approach, ADAM ACADEMY contributes added value to its field by ensuring broad accessibility and promoting a transparent evaluation process for its publications.