Osmanlı-Türk tarihinin iyi bilinen bir olgusu, onca uzaklığına rağmen, bugünki Yemen’in büyücek bir kısmının yaklaşık 400 yıl boyunca Osmanlı idaresi/nüfuzu altında bulunmuş olmasıdır. Başka deyişle, esas olarak bugünki Yemen’in (Güneyi ile 1990’daki birleşme öncesi) Kuzey Yemen olarak bilinen kısımları, 16. yüzyılın ortalarından itibaren Osmanlı nüfuz ve hakimiyeti altına girerek, kısmen dolaysız kısmen de dolaylı ve kesintilerle 20. yüzyılın başlarına kadar bu konumunu sürdürmüş; bu sebeple de, söz konusu dönemler boyunca sivil ve askeri pek çok Osmanlı vatandaşı orada görev almış ve yaşamış bulunmaktadır. Buna bağlı olarak, tam bu noktada belirtmek gerekir ki, Yemen ile Türkiye ilişkisi Milli Mücadele döneminde Türkiye hükümeti açısından idari anlamda tamamlanmış görülmekle birlikte, en azından Yemenlilerin bir kısmı ve daha da önemlisi bu yıllarda da Yemen’de kal(akal)mış söz konusu asker ve sivil Osmanlı-Türk unsurlar açısından bitmiş değildir. İşte bu çerçevede, bu çalışmada, Osmanlı idaresi/bağlantısı altında Yemen tarihinin ciltler dolusu incelemeye konu olabilecek ve olagelmiş pek çok boyutu içerisinde nisbeten gölgede kalmış, özgül bir “beşeri” boyutu olarak tanımlanabilecek olan, Dünya Savaşı akabinde Yemen’in fiilen Osmanlı idaresinden çıktığı yukarıda anılan dönemde hala orada kalmış bulunan son Osmanlı unsurunun akıbetine dair, daha önce pek fazla araştırmaya konu olmamış ve Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi’nde mevcut bulunan bir dizi belgenin ışığı altında, tarihe not düşülmeğe çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler: Yemendeki (Son) Osmanlılar; İmam Yahya; Mahmud Nedim: Yemen Valisi; Yemen Vilayeti/Valiliği; TBMM
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | March 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.