Ekonomik birimler, yüksek enflasyonun yaşandığı dönemlerde satın alma güçlerinin azalmasını önle- mek amacıyla ulusal para türünden finansal varlıklar tercih etmelerinin yerine yabancı para cinsinden finansal varlıkları kullanmaya ve biriktirmeye yönelmektedirler. Bu yöneliş dolarizasyon sürecinin baş- lamasına neden olmaktadır. Türkiye`de 1970`li yıllarda yükselmeye başlayan, 1980`li yıllarda kronik hale gelen ve 1994 ile 2001 krizlerinde zirveye tırmanan enflasyon beraberinde dolarizasyon olgusunu da kronik hale getirmiştir. Diğer taraftan yükselen dolarizasyon oranı enflasyonu da tetiklemektedir. Bu çalışmada, 1990:1-2011:8 dönemi enflasyon ile dolarizasyon arasındaki ilişki Vektor Otoregersif Model (VAR) yardımıyla Granger nedensellik araştırması yapılmıştır. Ayrıca 2002 yılında uygulanmaya başla- nılan enflasyon hedeflemesinin, dolarizasyon ve enflasyon üzerindeki etkisini görmek amacıyla kukla değişken oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucuna göre Türkiye`de enflasyon ile dolarizasyon arasında karşılıklı bir Granger nedensellik bulunmaktadır. Ayrıca, Ocak 2002 döneminden itibaren uygulanma- ya başlanılan enflasyon hedeflemesi stratejisi enflasyonun ve dolarizasyonun düşmesi üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ortaya çıkan bu sonuçlar varyans ayrıştırması ve etki –tepki analizi sonuçları ta- rafından desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Submission Date | February 6, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 2 |
All articles published in ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). This license permits reproduction, distribution, data mining, indexing, and dissemination across search engines, websites, blogs, and other platforms, provided that proper attribution is given to the original articles, datasets, graphics, and supplementary materials.
Open access is a principle that facilitates interdisciplinary communication and fosters collaboration across different fields. In line with this approach, ADAM ACADEMY contributes added value to its field by ensuring broad accessibility and promoting a transparent evaluation process for its publications.