It is accepted that a childhood spent happily and peacefully in which basic psychological needs are met sufficiently and satisfactorily is a prerequisite for healthy adulthood. It is thought that belonging has a particular place and importance among these needs. Mental well-being is, in many ways, a concept that includes the criteria of psychological health. This research aimed to test the mediating role of early memories of happiness and peace in the relationship between belonging and mental well-being. To this end, the Early Memories of Happiness and Peace Scale and the Belonging Scale and the Mental Well-Being Scale were applied to 396 participants aged between 25 and 32 years. The research found moderate positive significant relationships between belonging and mental well-being (γ = .56) and belonging and early memories of happiness and peace (γ = .58) and a high positive significant relationship between early memories of happiness and peace and mental well-being (γ = .63). In the testing of the model created to determine the mediator variable effect, it was observed that early memories of happiness and peace had a partially mediating role in the relationship between belonging and mental well-being.
Temel psikolojik ihtiyaçların yeterince ve doyurucu karşılandığı mutlu ve huzurlu yaşanan bir çocukluk döneminin sağlıklı bir yetişkinlik yaşamı için ön koşul niteliği taşıdığı kabul edilmektedir. Bu ihtiyaçlar arasında aidiyetin ayrı bir yeri ve önemi olduğu düşünülmektedir. Mental iyi oluş ise birçok bakımdan psikolojik sağlığın ölçütlerini içinde barındıran bir kavramdır. Yapılan araştırmanın amacı aidiyet ile mental iyi oluş arasındaki ilişkide çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anılarının aracı rolünü sınamaktır. Bu amaçla yaşları 25 ile 32 arasında değişen 396 katılımcıya Çocukluk Dönemi Mutluluk ve Huzur anıları, Aidiyet ve Mental İyi Oluş ölçekleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda aidiyet ile mental iyi oluş arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı (γ = .56), aidiyet ile çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı (γ = .58) ve çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları ile mental iyi oluş arasında yüksek düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı ilişki bulunmuştur (γ = .63). Aracı değişken etkisini saptamak amacıyla oluşturulan modelin sınanması sonucunda ise aidiyet ile mental iyi oluş arasındaki ilişkide çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anılarının kısmi aracı role sahip olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.