This study aims to identify physical and virtual environment where the consumer search and gather information about the products (white goods, furniture, kitchenware, home textiles, dinnerware, etc.) they plan to buy before marriage. Also, it aims to reveal the values of the consumer, hedonic and utilitarian consumption trends, and the social comparison situation in premarital shopping, in terms of demographic characteristics. Within the scope of the study, the participants were reached by the online survey method and the data were analyzed with 463 participants. According to the results of the research, the participants collects information about the products (white goods, furniture, kitchenware, home textiles, dinnerware, etc.) mostly by visiting the stores and secondly by doing research on the internet (the related product's web page, forums, blogs, social media, etc.). However, the hedonic and utilitarian consumption tendencies of the participants vary according to gender; income level makes a difference in terms of hedonic consumption.
Bu çalışmada, tüketicinin evlilik öncesi satın almayı planladığı beyaz eşya, mobilya, mutfak eşyası, ev tekstili, yemek takımı vb. ürünlere yönelik bilgi topladığı fiziki ve sanal mecraların ortaya konulması amaçlanmıştır. Bununla birlikte tüketicinin sahip olduğu değerlerin, evlilik öncesi alışverişteki hedonik ve faydacı tüketim eğilimlerinin ve sosyal karşılaştırma durumunun da demografik özellikler açısından ortaya konulması çalışmanın amaçları arasındadır. Çalışma kapsamında katılımcılara çevrimiçi anket yöntemiyle ulaşılmış ve 463 katılımcı ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların en fazla mağazaları ziyaret ederek ve ikinci sırada da internet üzerinden (ilgili ürünün web sayfası, forumlar, bloglar, sosyal medya vb.) araştırmada bulunarak beyaz eşya, mobilya, mutfak eşyası, ev tekstili, yemek takımı vb. ürünlere yönelik bilgi topladığı görülmektedir. Bununla birlikte, katılımcıların hedonik ve faydacı tüketim eğilimleri cinsiyete göre değişmekte; gelir düzeyi ise hedonik tüketim açısından farklılık yaratmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | January 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |
All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.
ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.