Book Review
BibTex RIS Cite

Beşinci Disiplin - Öğrenen Organizsayon Sanatı ve Uygulaması, Peter M. Senge, Yapı Kredi Yayınları (2022), 475 Sayfa

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 533 - 540, 31.12.2022
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1123105

Abstract

Günümüzde sürekli değişen ve gelişen bir iş ortamı vardır. Buna bağlı olarak, dünyanın dört bir yanında yeni yönetim tarzları, ürünler ve üretim süreçleri ortaya çıkmaktadır. İşletmelerin bu ortamda hayatlarını devam ettirebilmeleri için öğrenme yeteneklerini geliştirmeleri gerekir. Ancak, bu şekilde değişen çevre koşullarına yenilikçi tepkiler verebileceklerdir. Öğrenen organizasyonlar; yalnızca değişime ayak uyduran değil, aynı zamanda verdikleri yenilikçi tepkiler ile değişime neden olan organizasyonlardır. Peter M. Senge bu değişimin gerçekleştirilebilmesi için “Beşinci Disiplin” adlı eserini yazarak, organizasyonların yönetim sistemlerini baştan yaratmayı amaçlayan “öğrenen organizasyonlar” kavramına önem kazandırmaktadır.

References

  • Beklentietkisi,https://tr.wikipedia.org/wiki/Beklenti_etkisi#:~:text=%22Kendini%20ger%C3%A7ekle%C5%9Ftiren%20kehanet%22%20ya%20da,d%C3%BC%C5%9Fen%20davran%C4%B1%C5%9Flar%20sergilemesi%20%C5%9Feklinde%20a%C3%A7%C4%B1klanabilir., Erişim Tarihi: 29.12.20.
  • Fulmer, R. B, Keys, J. B. (1998). Organizational Dynamics, A conversation with Peter Senge: New developments in organizational learning. Autumn, 33-42.
  • Kesin, H., Akgün, A. E., Koçoğlu, İ. Örgüt Teorisi, Ankara, Nobel Yayıncılık. 2016.
  • Koçel, T. İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Beta Basım Yayın, 2018.
  • Özer, A., (2013).RE-READING QUALITY MANAGEMENT BY EDWARDS DEMING, Humanitas: International Journal of Social Sciences. Vol. 1 Issue 2, p127-150. 24p.
  • Peter Senge, https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Senge, Erişim Tarihi: 27.12.2020.
  • Robbins, S., P., Judge, T. Organizational Behaviour, çev. İnci Erdem, Ankara, Nobel Yayınları, 2019.
  • Seker, S., E. (2015). YBS Ansiklopedi. Olumsallık Teorisi (Contingency Theory), Vol.2, No.2, 6-10.
  • Senge, P., M. Beşinci Disiplin: Öğrenen organizasyon sanatı ve uygulaması, çev. Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan, Barış Pala, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2020.
  • Senge, P, Frank, S., Deborah, W. (2014). Reflections, Vol. 14 Issue 3, p1-12. 12p.
  • Senge, P., M., Dyer, K. (2004). Living and Learning: A Conversation with Peter M. Senge. Leadership in Action. Vol. 24 Issue 3, p20-23.
  • The Fifth Discipline, https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fifth_Discipline, Erişim Tarihi: 27.12.2020.

Beşinci Disiplin - Öğrenen Organizsayon Sanatı ve Uygulaması, Peter M. Senge, Yapı Kredi Yayınları (2022), 475 Sayfa

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 533 - 540, 31.12.2022
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1123105

Abstract

Nowadays, there is a constantly changing and developing business environment. Accordingly, new management styles, products, and production processes are emerging all over the world. Businesses need to develop their learning abilities to survive in this environment. Only in this way will they be able to give innovative responses to changing environmental conditions. Learning organizations are organizations that keep up with change and cause change with their innovative responses. Peter M. Senge gives importance to the concept of "learning organizations", which aims to recreate the management systems of organizations, by writing his book "The Fifth Discipline" to realize this change. Learning organizations are not only organizations that keep up with change, but also organizations that cause change with their innovative responses.

References

  • Beklentietkisi,https://tr.wikipedia.org/wiki/Beklenti_etkisi#:~:text=%22Kendini%20ger%C3%A7ekle%C5%9Ftiren%20kehanet%22%20ya%20da,d%C3%BC%C5%9Fen%20davran%C4%B1%C5%9Flar%20sergilemesi%20%C5%9Feklinde%20a%C3%A7%C4%B1klanabilir., Erişim Tarihi: 29.12.20.
  • Fulmer, R. B, Keys, J. B. (1998). Organizational Dynamics, A conversation with Peter Senge: New developments in organizational learning. Autumn, 33-42.
  • Kesin, H., Akgün, A. E., Koçoğlu, İ. Örgüt Teorisi, Ankara, Nobel Yayıncılık. 2016.
  • Koçel, T. İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Beta Basım Yayın, 2018.
  • Özer, A., (2013).RE-READING QUALITY MANAGEMENT BY EDWARDS DEMING, Humanitas: International Journal of Social Sciences. Vol. 1 Issue 2, p127-150. 24p.
  • Peter Senge, https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Senge, Erişim Tarihi: 27.12.2020.
  • Robbins, S., P., Judge, T. Organizational Behaviour, çev. İnci Erdem, Ankara, Nobel Yayınları, 2019.
  • Seker, S., E. (2015). YBS Ansiklopedi. Olumsallık Teorisi (Contingency Theory), Vol.2, No.2, 6-10.
  • Senge, P., M. Beşinci Disiplin: Öğrenen organizasyon sanatı ve uygulaması, çev. Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan, Barış Pala, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2020.
  • Senge, P, Frank, S., Deborah, W. (2014). Reflections, Vol. 14 Issue 3, p1-12. 12p.
  • Senge, P., M., Dyer, K. (2004). Living and Learning: A Conversation with Peter M. Senge. Leadership in Action. Vol. 24 Issue 3, p20-23.
  • The Fifth Discipline, https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fifth_Discipline, Erişim Tarihi: 27.12.2020.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Book Reviews
Authors

Merve Çelik

Publication Date December 31, 2022
Submission Date May 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Çelik, M. (2022). Beşinci Disiplin - Öğrenen Organizsayon Sanatı ve Uygulaması, Peter M. Senge, Yapı Kredi Yayınları (2022), 475 Sayfa. Adam Academy Journal of Social Sciences, 12(2), 533-540. https://doi.org/10.31679/adamakademi.1123105

images?q=tbn:ANd9GcTN-vWKCuoNo-WpljX6S59qN7Q5NGFxOd_U8Y5MPhMyM_LaIhk-tg

All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.

ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.