Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of The Relationshıp Between The Dark Triple Personality Features and The Levels of Happiness of Health Education Students

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 483 - 503, 31.12.2023
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1208124

Abstract

In this study, the aim was to determine the effect of dark personality traits of university students on their levels of happiness and to reveal differences according to demographic variables. The sample of the study consists of 421 university students receiving health education. In the study, where the Dark Triad personality and happiness scale were used, data was collected through an online survey. Since the data showed a normal distribution, the t-test and ANOVA test were used to determine the differences. Multiple regression analysis was utilized to determine the relationship between the Dark Triad personality and happiness. It was observed that the students had the highest value in Narcissistic personality traits and the lowest value in Psychopathy personality traits. A significant relationship was found between dark triad personality traits and happiness. It was observed that 9% of the students' happiness levels were explained by dark personality traits. As income increased, happiness increased, and it was determined that male students exhibited a higher level of Psychopathy behavior compared to female students. While Machiavellianism and Psychopathy personality traits negatively affect students' happiness levels, Narcissistic personality traits positively influence it.

Project Number

yok

References

  • Ahuvia, A. (2007). If Money Doesn’t make us happy, why do we act as ıf ıt does? Journal of Economic Psychology, 29(4), 491-507.
  • Akduman, G., & Karahan, G. (2022). Dijital çağda etik değerlere yatkınlık ve mutluluk arasındaki ilişkinin kişilik çerçevesinde incelenmesi: Sivil havacılık kabin hizmetleri öğrencileriyle bir araştırma. FSM Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Aksoy, A. B., Güngör Aytar, A., & Kaytez, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Educational Journal, 25(3), 1119-1132.
  • Akyüz, A., Yaşartürk, F., Aydın, İ., Zorba, E., & Türkmen, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 3, 253-262.
  • Allen, M. S., & Mccarthy, P. J. (2016). Be happy in your work: The role of positive psychology in working with change and performance. Journal of Change Management, 16(1), 55-74
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki (Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Astın, A.W. (1993). What matters in college? Four critical years revisited. Jossey-Bass Publishers.
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Behary, W.T. (2018). Narsistle Ateşkes. (Çev. M. Caner ve N. Azizlerli), Psikonet Yayınları, İstanbul
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: bir norm çalışması (Doktora Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. Routledge.
  • Chapman, B., Duberstein, P., & Lyness, J.M. (2007). Personality traits, education, and health-related quality of life among older adult primary care patients. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 62(6), 343–352. https:// doi.org/10.1093/geronb/62.6.p343.
  • Costa, P.T.J., & Mccrae, R.R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668-678.
  • Çevik Akkuş, G. & Erdal, N. (2022). Relationship between nurses' personality characteristics and problem solving skill: a field study. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Scienves Studies, 8(37), 93-103
  • Çetin, S. & Polat, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 171-182.
  • Çiçek, İ., & Aslan, A. E. (2020). Kişilik ve beş faktör kişilik özellikleri: kuramsal bir çerçeve. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 10(1), 137-147.
  • Çiftçi, H., Kaya, F. & Bostancı, N. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7(1), 42-55.
  • Demirtaş, Ö., & Biçkes, D. M. (2014). Makyavelizm’in olumsuz durumları ifşa etme niyeti üzerindeki etkisi: Bir alan çalışması. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 16(2), 96-112.
  • Diener, E. (2009). Introduction-The Science of Well-Being: Reviews and Theoretical Articles. In: The Science of Well Being. Eds: Diener E, Dordrecht, Springer.
  • Diener, E., Scollon, C.N., & Lucas, R.E. (2003). The evolving concept of subjective well-being: the multifaceted nature of happiness. Advances in Cell Aging and Gerontology, 15, 187-19.
  • Diener, E.D., & Seligman, M. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13(1), 81-84.
  • Doğan, T., Sapmaz, F., & Çötok, N. A. (2013). Öz-eleştiri ve mutluluk. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 391-400.
  • Düzen, A.Ç. & Özçelik, İ.Y. (2022). Lise öğrencilerinin spor yapma durumuna göre psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 176-191.
  • Erdal, N. (2020). Sağlık kurumlarında ilişki yöneliminin çalışan performansı üzerine etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 310-327.
  • Filiz, M. (2021). Türkiye’de hemşirelik bölümünün eğitsel ve akademik yapısı. Batman University Journal of Life Sciences, 11(2), 78-95.
  • Filiz, M. (2022). Türkiye’de sağlık çalışanlarının karanlık üçlü kişilik özelliklerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 6(1), 1-11. doi: 10.52148/ehta.1079174.
  • Ford, T.E., Lappi, S.K., & Holden, C.J. (2016). Personality, humor styles and happiness: Happy people have positive humor styles. Europe’s Journal of Psycholgy, 12(3), 320–337.
  • Fernie, B. A., Fung, A., & Nikčević, A. V. (2016). Different coping strategies amongst individuals with grandiose and vulnerable narcissistic traits. Journal of Affective Disorders, 205, 301-305.
  • Ferreira, M., Silva, D., Pires, A., Sousa, M., Nascimento, M., & Calheiros, N. (2016). Clinical skills andcommunication in nursing students. In 2nd International Conference on Health and Health Psychology.51-60.
  • Flynn, D.M., & Stephanie M. (2015). Determinants of happiness in undergraduate university students. College Student Journal, 49, 452-460.
  • Francis, L. J., Brown, L. B., Lester, D., & Philipchalk, R. (1998). Happiness as stable extraversion: a cross-cultural examination of the reliability and validity of the oxford happiness inventory among students in the UK, USA, Australia, and Canada. Personality & Individual Diferences, 24, 167–171. https://doi.org/10.1016/ s0191-8869(97)00170-0.
  • Furnham, A., Richards, S.C., & Paulhus, D.L. (2013). The dark triad of personality: a 10 year review. Social and Personality Psychology Compass, 7, 199–216.
  • Geçtan, E. (2010). Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar. Metis Yayınları.
  • Gentzler, A. L., Palmer, C. A., Ford, B. Q., Moran, K. M., & Mauss, I. B. (2019). Valuing happiness in youth:Associations with depressive symptoms and well-being. Journal of applied developmental psychology, 62, 220-230.
  • Gönener, A., Öztürk, A., & Yılmaz, O. (2017). Kocaeli üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutluluk düzeylerine etkisi. Sportive Sight: Journal of Sport and Education, 4(1), 44-55.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem analiz. Seçkin yayıncılık/ Sosyal bilimler.
  • Hayat, E., & Özden, A. S. (2021). Genelleştirilmiş Sıralı Lojistik Regresyon Analizi ile Bireylerin Mutluluk Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2288-2316.
  • Hamedoğlu, M.A. (2009). Örgütsel Narsizim düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1071–1082. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6.
  • Işık, M. & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı telefon bağımlılığının sosyal medya kullanımı ve beş faktör kişilik özelliği ile ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinden bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 695-717.
  • Jakobwitz, S., & Egan, V. (2006). The dark triad and normal personality traits. Personality and Individual Differences, 40, 331-339.
  • Jonason, P. K., Valentine, K. A., Li, N. P., & Harbeson, C. L. (2011). Mate-selection and the Dark Triad: Facilitating a short-term mating strategy and creating a volatile environment. Personality and Individual Differences, 51, 759- 763.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2014). Introducing the Short Dark Triad (SD3): A brief measure of the Dark Triad personality traits. Assessment, 21, 28-41.
  • Kavak, O. (2020). Karanlık üçlü kişilik özelliklerinin örgütsel siyaset ve kariyer planlamaya etkisinde örgütsel aidiyetin aracı rolü. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Doktora Tezi). Kars.
  • Lucas, R., & Diener, E.D. (2009). Personality and subjective well-being. the science of well-being. Ed. Diener, Wolfgang Galtzer, Torbjam Moum, Mirjam Sprangers, Joachim Vogel, Ruut Veenhoven. Springer.
  • Lynam, D.R., & Gudonis, L. (2005). The development of psychopathy. Annu Rev Clin Psychol, 1, 381-407.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K.M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness:the architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 1-48.
  • Lyubomirsky, S. (2008). The How of happiness: a scientific approach to getting the life you want. Penguin Press. Mischel, W. (1993). Introduction to personality. Fifth edition. Harcourt brave jovanovich college publishers.
  • Morgan, C.T. (2000). Psikolojiye giriş. (Çev: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü), Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Moss, B.F., & Schwebel, A.I. (1993). Defining intimacy in romantic relationships. Family Relations, 42(1), 3-37.
  • Mukba, G., & Kaya, Z. (2020). Hemşirelerin ve öğretmenlerin kişilik özellikleri ve yaşam amaçlarının incelenmesi: Van örneği. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(4), 323-332.
  • Muris, P., Merckelbach, H., Otgaar, H., & Meijer, E. (2017). The malevolent side of human nature: A meta-analysis and critical review of the literatüre on the dark triad (narcissism, machiavellianism,and psychopathy. Perspectives on Psychological Science, 12(2), 183–204.
  • O’Fallon, M.J. & Butterfield, K.D. (2005), A Review of The Empirical Ethical Decision-Making Letiterature: 1996–2003. Journal of Businesshics, 59, 375-413.
  • Quoidbach, J., Taquet, M., Desseilles, M., De Montjoye, Y. A., & Gross, J. J. (2019). Happiness and social behavior. Psychological Science, 30(8), 1111-1122.
  • Okwaraji, F.E., Nduanya, C.U., Okorie, A., & Okechukwu, H. E. (2017). Personality traits, happiness and life satisfaction, in a sample of Nigerian adolescents. The Journal of Medical Research, 3(6), 284-289. https://doi.org/10.31254/jmr.2017.3609.
  • Özcihan, T. (2014). Organizasyonlarda stratejik duygusal zeka kullanımı Makyavelizm ilişkisi ve çatışma yönetimine yansıması: tasarım mühendisliğinde bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O., & Oğuzhanoğlu, N.K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161.
  • Özer, Ö., Uğurluoğlu, Ö., Kahraman, G., & Avcı, K. (2016). Hemşirelerin karanlık kişilik özelliklerinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 203-216.
  • Özler, D.E., Gider, C.A., & Dirican, M. (2013). Örgütlerin karanlık yüzü Makyavelizm ile ilgili literatür taraması ve çalışanların Makyavelist eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. 21. Ulusal yönetim ve organizasyon kongresi bildiriler kitabı. Kütahya.
  • Özsoy, E., Rauthmann, J. F., Jonason, P. K., & Ardıç, K. (2017). Reliability and validity of the Turkish versions of dark triad dirty dozen (DTDD-T), short dark triad (SD3-T), and single item narcissism scale (SINS-T). Personality and Individual Differences, 117, 11-14.
  • Paulhus, D.L., & Williams, K.M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research in Personality, 36(6), 556-563.
  • Saltoǧlu, S., & Irak, D.U. (2020). Kişiliğin karanlık üçlüsü: Narsisizm, Makyavelizm ve Psikopati. Türk Psikoloji Yazıları, 23(45), 42-62.
  • Sedikides, C., & Gregg, A. P. (2008). Self-enhancement: Food for thought. Perspectives on Psychological Science, 3(2), 102-116.
  • Steel, P., Schmıdt, J., & Shultz, J. (2008). Refning the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134(1), 138–161. https://doi.org/10.1037/0033-2909. 134.1.138
  • Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual Review of Public Health, 40, 339-359.
  • Tabachnıck, B. G., & Fıdell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Twenge, J.M. & Campbell, W.K. (2015). Asrın Vebası: Narsisizm İlleti. (Çev. Ö. Korkmaz), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Veenhoven, R. (1984). Conditions of happiness. 1.bs. Boston: D. Reidel publishing company.
  • Yazıcı, Ö.F. (2015). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mutluluk ve zindelik düzeylerinin incelenmesi. Karadeniz teknik üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü. (Yüksek lisans tezi), Trabzon.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. Bağlam yayıncılık.
  • Yılmazer, T., Karagöz, Ş., Uzunbacak, H. H., & Akçakanat, T. (2021). Karanlık üçlü kişilik özellikleri, psikolojik ayrıcalık, göreli yoksunluk ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 86, 597-622.
  • Žganec, A.B., Grgas, S.I., & Petak, A. (2017). Happiness-ıncreasing strategies and personality traits as predictors of happiness in croatian youth. Social Inquiry into Well-Being, 3(1), 15-23. doi:10.13165/SIIW-17-3-1-02.
  • Zhang, J. J., Li, N. X., & Liu, C. J. (2010). Associations between poor health and school-related behavior problems at the child and family levels: A cross-sectional study of migrant children and adolescents in Southwest Urban China. Journal of School Health, 80(6), 296–303. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2010.00504.x.

Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Karanlık Üçlü Kişilik Özellikleri ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 483 - 503, 31.12.2023
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1208124

Abstract

Bu çalışma da, üniversitelilerin karanlık kişilik özelliklerinin mutluluk düzeyleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi ve demografik değişkenlere göre farklılıkların ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 421 sağlık eğitimi alan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Karanlık üçlü kişilik ve mutluluk ölçeğinin kullanıldığı çalışmada, online anket yoluyla veriler toplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için, farklılıkları belirleme de t-testi ve ANOVA testinden yararlanılmıştır. Karanlık üçlü kişilik ve mutluluk arasındaki ilişkiyi belirlemek adına çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin, Narsisizm kişilik özelliklerinin en yüksek, Psikopati kişilik özelliklerinin ise en düşük değere sahip olduğu görülmüştür. Karanlık üçlü kişilik özellikleri ile mutluluk arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin mutluluk düzeylerinin %9’luk kısmının karanlık kişilik özellikleriyle açıklandığı görülmüştür. Gelir arttıkça mutluluğun arttığı ve erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha yüksek düzeyde Psikopati davranışı sergiledikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin mutluluk düzeyini, Makyavelizm ve Psikopati kişilik özellikleri olumsuz etkilerken, Narsisizm kişilik özellikleri ise olumlu yönde etkilemektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Ahuvia, A. (2007). If Money Doesn’t make us happy, why do we act as ıf ıt does? Journal of Economic Psychology, 29(4), 491-507.
  • Akduman, G., & Karahan, G. (2022). Dijital çağda etik değerlere yatkınlık ve mutluluk arasındaki ilişkinin kişilik çerçevesinde incelenmesi: Sivil havacılık kabin hizmetleri öğrencileriyle bir araştırma. FSM Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Aksoy, A. B., Güngör Aytar, A., & Kaytez, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Educational Journal, 25(3), 1119-1132.
  • Akyüz, A., Yaşartürk, F., Aydın, İ., Zorba, E., & Türkmen, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 3, 253-262.
  • Allen, M. S., & Mccarthy, P. J. (2016). Be happy in your work: The role of positive psychology in working with change and performance. Journal of Change Management, 16(1), 55-74
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki (Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Astın, A.W. (1993). What matters in college? Four critical years revisited. Jossey-Bass Publishers.
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Behary, W.T. (2018). Narsistle Ateşkes. (Çev. M. Caner ve N. Azizlerli), Psikonet Yayınları, İstanbul
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: bir norm çalışması (Doktora Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. Routledge.
  • Chapman, B., Duberstein, P., & Lyness, J.M. (2007). Personality traits, education, and health-related quality of life among older adult primary care patients. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 62(6), 343–352. https:// doi.org/10.1093/geronb/62.6.p343.
  • Costa, P.T.J., & Mccrae, R.R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668-678.
  • Çevik Akkuş, G. & Erdal, N. (2022). Relationship between nurses' personality characteristics and problem solving skill: a field study. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Scienves Studies, 8(37), 93-103
  • Çetin, S. & Polat, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 171-182.
  • Çiçek, İ., & Aslan, A. E. (2020). Kişilik ve beş faktör kişilik özellikleri: kuramsal bir çerçeve. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 10(1), 137-147.
  • Çiftçi, H., Kaya, F. & Bostancı, N. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7(1), 42-55.
  • Demirtaş, Ö., & Biçkes, D. M. (2014). Makyavelizm’in olumsuz durumları ifşa etme niyeti üzerindeki etkisi: Bir alan çalışması. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 16(2), 96-112.
  • Diener, E. (2009). Introduction-The Science of Well-Being: Reviews and Theoretical Articles. In: The Science of Well Being. Eds: Diener E, Dordrecht, Springer.
  • Diener, E., Scollon, C.N., & Lucas, R.E. (2003). The evolving concept of subjective well-being: the multifaceted nature of happiness. Advances in Cell Aging and Gerontology, 15, 187-19.
  • Diener, E.D., & Seligman, M. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13(1), 81-84.
  • Doğan, T., Sapmaz, F., & Çötok, N. A. (2013). Öz-eleştiri ve mutluluk. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 391-400.
  • Düzen, A.Ç. & Özçelik, İ.Y. (2022). Lise öğrencilerinin spor yapma durumuna göre psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 176-191.
  • Erdal, N. (2020). Sağlık kurumlarında ilişki yöneliminin çalışan performansı üzerine etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 310-327.
  • Filiz, M. (2021). Türkiye’de hemşirelik bölümünün eğitsel ve akademik yapısı. Batman University Journal of Life Sciences, 11(2), 78-95.
  • Filiz, M. (2022). Türkiye’de sağlık çalışanlarının karanlık üçlü kişilik özelliklerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 6(1), 1-11. doi: 10.52148/ehta.1079174.
  • Ford, T.E., Lappi, S.K., & Holden, C.J. (2016). Personality, humor styles and happiness: Happy people have positive humor styles. Europe’s Journal of Psycholgy, 12(3), 320–337.
  • Fernie, B. A., Fung, A., & Nikčević, A. V. (2016). Different coping strategies amongst individuals with grandiose and vulnerable narcissistic traits. Journal of Affective Disorders, 205, 301-305.
  • Ferreira, M., Silva, D., Pires, A., Sousa, M., Nascimento, M., & Calheiros, N. (2016). Clinical skills andcommunication in nursing students. In 2nd International Conference on Health and Health Psychology.51-60.
  • Flynn, D.M., & Stephanie M. (2015). Determinants of happiness in undergraduate university students. College Student Journal, 49, 452-460.
  • Francis, L. J., Brown, L. B., Lester, D., & Philipchalk, R. (1998). Happiness as stable extraversion: a cross-cultural examination of the reliability and validity of the oxford happiness inventory among students in the UK, USA, Australia, and Canada. Personality & Individual Diferences, 24, 167–171. https://doi.org/10.1016/ s0191-8869(97)00170-0.
  • Furnham, A., Richards, S.C., & Paulhus, D.L. (2013). The dark triad of personality: a 10 year review. Social and Personality Psychology Compass, 7, 199–216.
  • Geçtan, E. (2010). Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar. Metis Yayınları.
  • Gentzler, A. L., Palmer, C. A., Ford, B. Q., Moran, K. M., & Mauss, I. B. (2019). Valuing happiness in youth:Associations with depressive symptoms and well-being. Journal of applied developmental psychology, 62, 220-230.
  • Gönener, A., Öztürk, A., & Yılmaz, O. (2017). Kocaeli üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutluluk düzeylerine etkisi. Sportive Sight: Journal of Sport and Education, 4(1), 44-55.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem analiz. Seçkin yayıncılık/ Sosyal bilimler.
  • Hayat, E., & Özden, A. S. (2021). Genelleştirilmiş Sıralı Lojistik Regresyon Analizi ile Bireylerin Mutluluk Düzeylerine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2288-2316.
  • Hamedoğlu, M.A. (2009). Örgütsel Narsizim düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1071–1082. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6.
  • Işık, M. & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı telefon bağımlılığının sosyal medya kullanımı ve beş faktör kişilik özelliği ile ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinden bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 695-717.
  • Jakobwitz, S., & Egan, V. (2006). The dark triad and normal personality traits. Personality and Individual Differences, 40, 331-339.
  • Jonason, P. K., Valentine, K. A., Li, N. P., & Harbeson, C. L. (2011). Mate-selection and the Dark Triad: Facilitating a short-term mating strategy and creating a volatile environment. Personality and Individual Differences, 51, 759- 763.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2014). Introducing the Short Dark Triad (SD3): A brief measure of the Dark Triad personality traits. Assessment, 21, 28-41.
  • Kavak, O. (2020). Karanlık üçlü kişilik özelliklerinin örgütsel siyaset ve kariyer planlamaya etkisinde örgütsel aidiyetin aracı rolü. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Doktora Tezi). Kars.
  • Lucas, R., & Diener, E.D. (2009). Personality and subjective well-being. the science of well-being. Ed. Diener, Wolfgang Galtzer, Torbjam Moum, Mirjam Sprangers, Joachim Vogel, Ruut Veenhoven. Springer.
  • Lynam, D.R., & Gudonis, L. (2005). The development of psychopathy. Annu Rev Clin Psychol, 1, 381-407.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K.M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness:the architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 1-48.
  • Lyubomirsky, S. (2008). The How of happiness: a scientific approach to getting the life you want. Penguin Press. Mischel, W. (1993). Introduction to personality. Fifth edition. Harcourt brave jovanovich college publishers.
  • Morgan, C.T. (2000). Psikolojiye giriş. (Çev: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü), Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Moss, B.F., & Schwebel, A.I. (1993). Defining intimacy in romantic relationships. Family Relations, 42(1), 3-37.
  • Mukba, G., & Kaya, Z. (2020). Hemşirelerin ve öğretmenlerin kişilik özellikleri ve yaşam amaçlarının incelenmesi: Van örneği. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 11(4), 323-332.
  • Muris, P., Merckelbach, H., Otgaar, H., & Meijer, E. (2017). The malevolent side of human nature: A meta-analysis and critical review of the literatüre on the dark triad (narcissism, machiavellianism,and psychopathy. Perspectives on Psychological Science, 12(2), 183–204.
  • O’Fallon, M.J. & Butterfield, K.D. (2005), A Review of The Empirical Ethical Decision-Making Letiterature: 1996–2003. Journal of Businesshics, 59, 375-413.
  • Quoidbach, J., Taquet, M., Desseilles, M., De Montjoye, Y. A., & Gross, J. J. (2019). Happiness and social behavior. Psychological Science, 30(8), 1111-1122.
  • Okwaraji, F.E., Nduanya, C.U., Okorie, A., & Okechukwu, H. E. (2017). Personality traits, happiness and life satisfaction, in a sample of Nigerian adolescents. The Journal of Medical Research, 3(6), 284-289. https://doi.org/10.31254/jmr.2017.3609.
  • Özcihan, T. (2014). Organizasyonlarda stratejik duygusal zeka kullanımı Makyavelizm ilişkisi ve çatışma yönetimine yansıması: tasarım mühendisliğinde bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O., & Oğuzhanoğlu, N.K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161.
  • Özer, Ö., Uğurluoğlu, Ö., Kahraman, G., & Avcı, K. (2016). Hemşirelerin karanlık kişilik özelliklerinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 203-216.
  • Özler, D.E., Gider, C.A., & Dirican, M. (2013). Örgütlerin karanlık yüzü Makyavelizm ile ilgili literatür taraması ve çalışanların Makyavelist eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. 21. Ulusal yönetim ve organizasyon kongresi bildiriler kitabı. Kütahya.
  • Özsoy, E., Rauthmann, J. F., Jonason, P. K., & Ardıç, K. (2017). Reliability and validity of the Turkish versions of dark triad dirty dozen (DTDD-T), short dark triad (SD3-T), and single item narcissism scale (SINS-T). Personality and Individual Differences, 117, 11-14.
  • Paulhus, D.L., & Williams, K.M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research in Personality, 36(6), 556-563.
  • Saltoǧlu, S., & Irak, D.U. (2020). Kişiliğin karanlık üçlüsü: Narsisizm, Makyavelizm ve Psikopati. Türk Psikoloji Yazıları, 23(45), 42-62.
  • Sedikides, C., & Gregg, A. P. (2008). Self-enhancement: Food for thought. Perspectives on Psychological Science, 3(2), 102-116.
  • Steel, P., Schmıdt, J., & Shultz, J. (2008). Refning the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134(1), 138–161. https://doi.org/10.1037/0033-2909. 134.1.138
  • Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual Review of Public Health, 40, 339-359.
  • Tabachnıck, B. G., & Fıdell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Twenge, J.M. & Campbell, W.K. (2015). Asrın Vebası: Narsisizm İlleti. (Çev. Ö. Korkmaz), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Veenhoven, R. (1984). Conditions of happiness. 1.bs. Boston: D. Reidel publishing company.
  • Yazıcı, Ö.F. (2015). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mutluluk ve zindelik düzeylerinin incelenmesi. Karadeniz teknik üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü. (Yüksek lisans tezi), Trabzon.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. Bağlam yayıncılık.
  • Yılmazer, T., Karagöz, Ş., Uzunbacak, H. H., & Akçakanat, T. (2021). Karanlık üçlü kişilik özellikleri, psikolojik ayrıcalık, göreli yoksunluk ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 86, 597-622.
  • Žganec, A.B., Grgas, S.I., & Petak, A. (2017). Happiness-ıncreasing strategies and personality traits as predictors of happiness in croatian youth. Social Inquiry into Well-Being, 3(1), 15-23. doi:10.13165/SIIW-17-3-1-02.
  • Zhang, J. J., Li, N. X., & Liu, C. J. (2010). Associations between poor health and school-related behavior problems at the child and family levels: A cross-sectional study of migrant children and adolescents in Southwest Urban China. Journal of School Health, 80(6), 296–303. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2010.00504.x.
There are 72 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Policy
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Filiz 0000-0002-7445-5361

Olkan Budak 0000-0002-2276-2300

Nurgül Erdal 0000-0002-2961-3906

Project Number yok
Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 21, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Filiz, M., Budak, O., & Erdal, N. (2023). Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Karanlık Üçlü Kişilik Özellikleri ile Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Adam Academy Journal of Social Sciences, 13(2), 483-503. https://doi.org/10.31679/adamakademi.1208124

images?q=tbn:ANd9GcTN-vWKCuoNo-WpljX6S59qN7Q5NGFxOd_U8Y5MPhMyM_LaIhk-tg

All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.

ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.