The purpose of this study is to conduct a case study on legal and
political literacy in the social studies curriculum. The research was
constructed with the holistic multiple case studies design which is one of the qualitative
research methods. Document review technique, which is one of the qualitative
data collection techniques, was used to obtain data for the research. The
curriculum used in the collection of data has been obtained from the official
website of T.C. Ministry. The collected data were analyzed using the
descriptive analysis approach according to the criteria determined for the
purposes of the research. The social studies curriculum has been examined
according to the determined criteria and the general objectives, skills,
concepts, values, learning areas and outcomes related to legal and political
literacy in the program are presented in tabular form.
Bu
çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretim programında hukuk ve politik
okuryazarlığı üzerine bir durum çalışması gerçekleştirmektir. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum çalışması desenine uygun olarak
oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin elde edilmesinde nitel veri toplama
tekniklerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin toplanması
sürecinde kullanılan öğretim programlarına T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve
Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın resmi internet sitesinden ulaşılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın amaçları doğrultusunda belirlenen
kriterlere göre betimsel analiz
yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Sosyal bilgiler öğretim programı,
belirlenen ölçütlere göre incelenmiş ve programda yer alan hukuk ve politik
okuryazarlığına ilişkin genel amaçlar, beceriler, kavramlar, değerler, öğrenme
alanları ve kazanımlar tablolar halinde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Submission Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |