The activity in 2nd
Grade Turkish Grammar was planned and applied by connecting it with the goals
of “He knows the meaning of the proverbs
and the morally and literally.” It was aimed that, at the end of the activity,
students will recognize the proverbs when they read or hear something and use them
joyfully in dailiy speech and in
writing. This activity should provide the students to love, enrich and use their mother tongue confidentally.
This was prepared as a “student-centered” and “suitable for questining” activity.
It is expected to improve the student to a high level in terms of communicating, listening, parcitipating and
self evaluating. It was a memorable study in terms of addressing integrated skills and multiple intelligence.Creating
a product and its exhibition ensured the learnt subjects to be permanent. The self evaluation which is a
must formative evaluation was done and the feedback was given by teacher. This
activity was applied in Ankara at primary school, 2nd Grade. The class consists
of 24 students including 12 boys and 12 girls. Students’ preresearch notes,
posters, t study format, The song “Ali yazar, Veli bozar…” by Barıs Manco,
proverbs, dictionaries and stories were used.
Bu etkinlik, 2.
Sınıf Türkçe Dil Bilgisi öğrenme alanı, “Atasözlerinin anlamını bilir, günlük
konuşmalarında ve yazılarında kullanır.” kazanımı ile ilişkilendirilerek
planlanmış ve uygulanmıştır. Etkinliğin sonunda öğrencilerin okuduklarında,
dinlediklerinde geçen atasözlerini fark edip, anlamlarını merak ederek
araştırmaları ve günlük konuşmalarında ve yazılarında severek kullanmaları
hedeflenmiştir. Bu etkinliğin öğrenenlerin
dilini sevmesine, zenginleştirmesine ve öz güvenle kullanmasına katkı sağladığı
görülmüştür. Etkinlik, öğrenci merkezli ve sorgulamaya uygun olarak
hazırlanmıştır. Etkinliğin, iletişim kurma, dinleme, katılım ve öz değerlendirme
bakımlarından öğrenciyi ileri seviyeye taşıdığı görülmüştür. Disiplinler arası
geçişler ve çoklu zekaya hitap ettiğinden hatırlanacak bir etkinlik olmuştur. Ortaya bir
ürün çıkarma ve bunun sergilenmesi de öğrenilenlerin kalıcı olmasını
sağlamıştır. Biçimlendirici değerlendirmenin olmazsa olmaz bir parçası olan öz
değerlendirme yapılmış, öğretmen tarafından da geri bildirim verilmiştir. Bu etkinlik
Ankara’da ilkokul 2. sınıfta uygulanmıştır. Sınıf mevcudu 12 kız, 12 erkek
olmak üzere 24 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin ön araştırma notları,
öğretmenin hazırladığı posterler, t çalışması
formatı, Barış Manço (Ali Yazar, Veli Bozar Keskin Sirke Küpüne Zarar) şarkısı,
atasözleri sözlük ve öyküleri kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Etkinlik/Deneyim Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Submission Date | June 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |