In this study, the opinions of the teacher candidates
about the availability of anecdotes, which are one of the literary genres, for
purpose values education within the scope of social studies course were
searched. In the study, anecdotes related to the lives of the presidents of
Turkey were given to the teacher candidates and they were asked what values are
reflected in these anecdotes. They are also asked to indicate whether they will
use such anecdote in social studies classes in their teaching lives and how
they justify it. As a result, teacher candidates determined that 50 values were
reflected in anecdotes. Sixteen of the 18 values in the social studies curriculum
are among these values. The total frequency of these 16 values in the
curriculum corresponds to 56,26% of the total frequency of 50 values in the
study. 70.83% of the teacher candidates stated that they could use these
anecdotes in their class. It is shown that the reasons for using are as
follows: to be compatible with the values of the curriculum, to be effective,
to develop democratic attitudes, to positively affect student development and
to increase student motivation by their language and style. As reasons for not
using it, it is stated that the content may be biased, too political, and not
suitable for the level of development of the student. As a result, it has been
understood that anecdotes have a great potential to be used in teaching values
in social studies courses.
Bu
çalışmada ebedi türlerden bir tanesi olan anekdotların sosyal bilgiler dersi
kapsamında değerler eğitimi amaçlı olarak kullanılabilirliğine ilişkin öğretmen
adaylarının görüşleri araştırılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarına Türkiye
cumhurbaşkanlarının hayatlarıyla ilgili anekdotlar verilmiş ve bu anekdotlarda
hangi değerlerin yansıtıldığını düşündükleri sorulmuştur. Ayrıca böyle bir
anekdotu öğretmenlik hayatlarında sosyal bilgiler dersinde kullanıp
kullanmayacakları ve bunun için gerekçelerini de belirtmeleri istenmiştir.
Sonuç olarak öğretmen adayları anekdotlarda 50 değerin yansıtıldığını
belirlemişlerdir. Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan 18 değerin 16
tanesi bu değerler arasında yer almaktadır. Öğretim programında yer alan bu 16 değerin
toplam frekansı, çalışmada bulunan 50 değerin toplam frekansının %56,26’sına
denk gelmektedir. Öğretmen adaylarının %
70,83’ü bu anekdotları sınıflarında kullanabileceklerini belirtmişlerdir. Kullanma
sebepleri olarak öğretim programındaki değerlerle uyumlu olması, etkili
olacağının düşünülmesi, demokratik tutumları geliştirme kapasitesi, öğrenci
gelişimini pozitif etkileyebileceği ve dilinin ve üslubunun öğrenci
motivasyonunu artıracağı gösterilmiştir. Kullanmama sebepleri olarak ise
içeriğin yanlı olabileceği, fazla siyasi olabileceği ve öğrencinin gelişim
seviyesine uygun olmadığı belirtilmiştir. Sonuç olarak anekdotların sosyal
bilgiler dersinde değerler eğitiminde kullanılması için büyük bir potansiyel
taşıdığı anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Submission Date | November 22, 2017 |
Acceptance Date | January 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |