Çalışmada,
Türk tarihinde kadının yeri ve önemini belirtmek için hazırlanan bir etkinliğin
uygulama sürecine ve bu uygulamadan elde
edilen gözlem sonuçlarına yer verilmiştir.
Bu çerçevede hazırlanan etkinlik 2016-2017 eğitim öğretim döneminde
Ankara ilinde bulunan bir orta okulda uygulanmıştır. Etkinlik 6. sınıf sosyal
bilgiler dersinde yer alan “Kültür ve Miras” öğrenme alanının
ünitesindeki “Destan, yazıt ve diğer belgelerden yararlanarak, Orta Asya ilk
Türk devletlerinin siyasal, ekonomik ve kültürel özelliklerine ilişkin
çıkarımlarda bulunur.” kazanımına yönelik yaklaşık 30 dakika süren bir
çalışmadır. Etkinlikte; görsel materyal olarak Köktürk ve Bizans dönemlerinden
kalan paralar karşılaştırılarak öğrencilerin derse aktif olarak katılmaları ve
grup çalışmasıyla kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesi amaçlanmıştır. Böylece ilk
Türk devletlerinde özellikle yönetimde kadının etkili bir konumda olduğunun
öğrencilerce fark edilmesi istenmiştir. Etkinlik öğrencilerin konuya olan
ilgilerini en üst düzeyde tutmalarına olanak sağlayacak şekilde hazırlanmıştır.
Etkinlik sonucunda öğrencilerin konuya olan ilgilerinin arttığı ve özellikle
cinsiyet ayrımcılığı yapmama konusunda duyarlılık gösterdikleri gözlemlenmiştir. Ancak öğrencilerin
etkinlikte kullanılan fotoğrafları yorumlamada sıkıntı yaşadıkları da
gözlenmiştir (Zaman zaman han ve hatun adlarını kullanmamışlar; prens ve
prenses, kral ve kraliçe adlarını kullanmışlardır). Etkinliğin
uygulanmasında öğrencilerin genel
anlamda tarihsel yazılı ve görsel dokümanları inceleyerek, belli sonuçlar çıkardıkları görülmüştür. Etkinliğin
öğrenciler tarafından Türk tarihinde kadının
önemini kavramalarında dikkat çekici bir katkı sağladığı ve öğrencilerin bu uygulamayı yapmaktan keyif
aldıkları gözlemlenmiştir.
The study included the implementation process of an
event prepared to indicate the place and importance of women in Turkish
history, and the results of observations obtained from this practice. The
activity prepared in this framework was implemented in a secondary school in
the province of Ankara in 2016-2017 education period. Activity is about 30
minutes for the acquisition of "Finding out about the political, economic
and cultural characteristics of the first Turkish states of Central Asia"
by using "Epic, inscription and other documents in the" Culture and
Heritage "learning field in the 6th grade social studies course . In the
event; it is aimed that the students participate actively in the class by
comparing the currencies from Köktürk and Byzantine periods as visual material
and to realize permanent learning by group work. Thus, in the first Turkish
states, it is desirable to recognize that students are in an effective
position, especially in management. The event has been prepared to allow
students to keep the message of the topic at the highest level. As a result of
the exercise, it was observed that the students' awareness of the subject
increased and they were particularly sensitive about not making sex
discrimination. However, it was also observed that students had difficulty in
interpreting the photographs used in the activity (From time to time they did
not use the name of the inn and the chicks, they used the prince and princess,
king and queen names). In the implementation of the event, students have seen
some results, examining historical textual and visual documents in general
terms. It has been observed by the students that the event has made a
remarkable contribution to the concept of women's importance in Turkish history
and that students enjoyed doing this practice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Etkinlik/Deneyim Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Submission Date | December 6, 2017 |
Acceptance Date | December 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |