Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 85 - 98, 23.06.2023
https://doi.org/10.47214/adeder.1256297

Abstract

Sosyal, siyasal, kültürel ve ekonomik sebeplerle göçler gerçekleşmektedir. Türkiye de bu yoğun göç dalgasından etkilenen ülkelerden birisidir. Bu araştırmada, Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin vatandaşlık hak, görev ve sorumluluklara yönelik görüşlerinin tespiti amaçlanmaktadır. Araştırmada olgubilim modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, ortaokul 8.sınıf düzeyindeki 30 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış mülakat formuyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmada öğrenciler ülkemizde hakların ihlaline yönelik bir engelle karşılaşmadıklarını; iyi ve etkili vatandaş olmak için sosyal bilgiler dersiyle ilgili kazanımları edindiklerini; ülkemizi kişisel hak ve hürriyetler konusunda kendi ülkelerine göre daha gelişmiş bulduklarını ifade etmektedirler.

References

  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği, (2017). Erişim tarihi: 07.12.2021, https://www.unhcr.org/tr/
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coolican, H. (2009). Research methods and statistics psychology. Hodder Education.
  • Güneş, M. (2013). Uluslararası Göçün Tetikleyicileri: Suriye'den Türkiye'ye Zorunlu Göçün Cilvegözü Örneği İle Yansımalar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Turgut Özal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Inkyung, L. & Mirka, K. L. (2007). A phenomenological study of korean students' acculturation in middle schools in The USA. Journal of Research in International Education, 6(1), 95-117.
  • Karasu Avcı, E. ve İbret, B. Ü. (2018). Toplumsal kimliğin oluşumunda sosyal bilgiler dersinin rolünün incelenmesi: Sosyal Bilgiler Öğretim Programları (1968, 1998, 2005). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 336-376.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 26-39.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2021). Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. Erişim tarihi: 17.08.2021, https://hbogm.meb.gov.tr
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, S. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Hak Ve Özgürlüklere Saygı Değerine İlişkin Görüşleri (Kastamonu İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Özdemir, S. M., Benzer, H. ve Akbaş, O. (2009). Almanya'da yaşayan 15-19 yaş Türk gençlerinin eğitim sorunlarına ilişkin bir inceleme (Kuzey Ren Vestfalya Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 23-40.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Çev., M. Bütün ve S. B. Demir, Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Sönmez, Ö. F. ve Tatan, M. (2017). Sosyal bilgiler dersinin yabancı uyruklu öğrenciler üzerindeki vatandaşlık algılarına etkisi: Tokat İli Örneği. Turkish Studies, 12(14), 393-410.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3), 1116-1134.
  • Tatan, M. (2016). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Vatandaşlık Algılarına Sosyal Bilgiler Dersinin Etkisi: Tokat İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Turan, S., Karasu-Avcı, E. ve Faiz, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşleri. International Journal of Field Education, 6(1), 141-163.
  • Türk Dil Kurumu, (2021). Erişim tarihi: 01.10.2021, https://sozluk.gov.tr/
  • Uluocak, G. P. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 35-44.
  • Wintersteiner, W., Grobbauer, H., Diendorfer, G. & Juarez, S. R. (2015). Global citizenship education. Citizenship education for globalizing societies. Wien: Published by the Austrian Unesco Commission.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 85 - 98, 23.06.2023
https://doi.org/10.47214/adeder.1256297

Abstract

References

  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği, (2017). Erişim tarihi: 07.12.2021, https://www.unhcr.org/tr/
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Coolican, H. (2009). Research methods and statistics psychology. Hodder Education.
  • Güneş, M. (2013). Uluslararası Göçün Tetikleyicileri: Suriye'den Türkiye'ye Zorunlu Göçün Cilvegözü Örneği İle Yansımalar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Turgut Özal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Inkyung, L. & Mirka, K. L. (2007). A phenomenological study of korean students' acculturation in middle schools in The USA. Journal of Research in International Education, 6(1), 95-117.
  • Karasu Avcı, E. ve İbret, B. Ü. (2018). Toplumsal kimliğin oluşumunda sosyal bilgiler dersinin rolünün incelenmesi: Sosyal Bilgiler Öğretim Programları (1968, 1998, 2005). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 336-376.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 26-39.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2021). Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. Erişim tarihi: 17.08.2021, https://hbogm.meb.gov.tr
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, S. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Hak Ve Özgürlüklere Saygı Değerine İlişkin Görüşleri (Kastamonu İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Özdemir, S. M., Benzer, H. ve Akbaş, O. (2009). Almanya'da yaşayan 15-19 yaş Türk gençlerinin eğitim sorunlarına ilişkin bir inceleme (Kuzey Ren Vestfalya Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 23-40.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Çev., M. Bütün ve S. B. Demir, Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Sönmez, Ö. F. ve Tatan, M. (2017). Sosyal bilgiler dersinin yabancı uyruklu öğrenciler üzerindeki vatandaşlık algılarına etkisi: Tokat İli Örneği. Turkish Studies, 12(14), 393-410.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3), 1116-1134.
  • Tatan, M. (2016). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Vatandaşlık Algılarına Sosyal Bilgiler Dersinin Etkisi: Tokat İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Turan, S., Karasu-Avcı, E. ve Faiz, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşleri. International Journal of Field Education, 6(1), 141-163.
  • Türk Dil Kurumu, (2021). Erişim tarihi: 01.10.2021, https://sozluk.gov.tr/
  • Uluocak, G. P. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 35-44.
  • Wintersteiner, W., Grobbauer, H., Diendorfer, G. & Juarez, S. R. (2015). Global citizenship education. Citizenship education for globalizing societies. Wien: Published by the Austrian Unesco Commission.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hacer Yalabaçoğlu 0000-0001-5855-0193

Emine Karasu Avcı 0000-0002-3135-2557

Publication Date June 23, 2023
Submission Date February 25, 2023
Acceptance Date May 8, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Yalabaçoğlu, H., & Karasu Avcı, E. (2023). TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 8(1), 85-98. https://doi.org/10.47214/adeder.1256297
AMA Yalabaçoğlu H, Karasu Avcı E. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Research and Experience Journal (REJ). June 2023;8(1):85-98. doi:10.47214/adeder.1256297
Chicago Yalabaçoğlu, Hacer, and Emine Karasu Avcı. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 8, no. 1 (June 2023): 85-98. https://doi.org/10.47214/adeder.1256297.
EndNote Yalabaçoğlu H, Karasu Avcı E (June 1, 2023) TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Araştırma ve Deneyim Dergisi 8 1 85–98.
IEEE H. Yalabaçoğlu and E. Karasu Avcı, “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, Research and Experience Journal (REJ), vol. 8, no. 1, pp. 85–98, 2023, doi: 10.47214/adeder.1256297.
ISNAD Yalabaçoğlu, Hacer - Karasu Avcı, Emine. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 8/1 (June 2023), 85-98. https://doi.org/10.47214/adeder.1256297.
JAMA Yalabaçoğlu H, Karasu Avcı E. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Research and Experience Journal (REJ). 2023;8:85–98.
MLA Yalabaçoğlu, Hacer and Emine Karasu Avcı. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, vol. 8, no. 1, 2023, pp. 85-98, doi:10.47214/adeder.1256297.
Vancouver Yalabaçoğlu H, Karasu Avcı E. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN HAK, GÖREV VE SORUMLULUKLARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Research and Experience Journal (REJ). 2023;8(1):85-98.