Aim: Panoramic radiography constitutes an essential modality for the comprehensive assessment of patients in dentistry. This study investigates the normal panoramic radiography knowledge between dentistry students and ChatGPT-4o.
Materials and Methods: In this study, 182 undergraduate students from Kocaeli Health and Technology University, Faculty of Dentistry participated, with 52.7% being 3rd grade students and 47.3% being 4th grade students. Participants identified 35 landmarks on panoramic radiographs, which were categorized into bone structures, soft tissues / airways, and ghost images (20, 13, 2 questions were asked respectively). ChatGPT-4 was also evaluated on the same task. The same set of panoramic radiographic anatomy landmarks was presented to the AI model. The questions were input in the same format as they were presented to the students to maintain consistency. ChatGPT-4's answers were recorded and analyzed. The data were analyzed using IBM SPSS V23.
Results: The study revealed that 4th-grade students demonstrated significantly higher correct answer rates in bone structures, ghost images, and total scores compared to 3rd-grade students. No significant differences were observed in the median values of correct answer rates according to age and gender.
Conclusions: The outcome that 4th-grade students exhibited greater competence compared to 3rd-graders suggests that practical exposure to panoramic radiography within clinical contexts may enhance knowledge retention despite comprehensive theoretical instruction.
anatomical landmark dental education panoramic radiograph artificial intelligence chatgpt4o
Amaç: Panoramik radyografi, diş hekimliğinde hastaların kapsamlı değerlendirilmesinde temel bir görüntüleme yöntemidir. Bu çalışmada, diş hekimliği öğrencileri ile ChatGPT-4o’nun normal panoramik radyografi bilgileri karşılaştırılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi'nden 182 lisans öğrencisi katılmıştır; katılımcıların %52,7’si 3. sınıf, %47,3’ü ise 4. sınıf öğrencisidir. Katılımcılardan panoramik radyograflar üzerinde toplam 35 anatomik yapıyı tanımlamaları istenmiştir. Bu yapılar; kemik yapılar, yumuşak dokular/hava yolları ve hayalet görüntüler olmak üzere üç kategoriye ayrılmıştır (sırasıyla 20, 13 ve 2 soru sorulmuştur). Aynı görev ChatGPT-4 modeline de uygulanmıştır. Aynı panoramik radyografik anatomi soruları yapay zeka modeline öğrencilere sunulan formatta yöneltilmiştir. ChatGPT-4’ün yanıtları kaydedilmiş ve analiz edilmiştir. Veriler IBM SPSS V23 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada, 4. sınıf öğrencilerinin kemik yapılar, hayalet görüntüler ve toplam puanlarda 3. sınıf öğrencilerine kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek doğru cevap oranlarına sahip olduğu bulunmuştur. Yaş ve cinsiyete göre doğru cevap oranlarının medyan değerlerinde anlamlı bir fark saptanmamıştır.
Sonuç: 4. sınıf öğrencilerinin 3. sınıf öğrencilerine kıyasla daha yüksek başarı göstermesi, klinik ortamlarda panoramik radyografi ile pratik yapmanın, yalnızca teorik eğitime kıyasla bilgi kalıcılığını artırabileceğini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Oral and Maxillofacial Radiology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | June 18, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)