This study examines the evolution of Sufi culture and music in major tariqas and tekkes in Manisa from the Ottoman Empire to the present day. Tariqas became a significant religious and social phenomenon in the Ottoman Empire, particularly from the 14th century onward, influencing both individual spiritual development and the broader social structure. Manisa emerged as an important Sufi center under the influence of various tariqas, including Mevleviyya, Rifa’iyya, Qadiriyya, Uşşakiyya, Khalwatiyya, Naqshbandiyya, Alevi-Bektashiyya, and Bayramiyya. The tekkes established in this city played a crucial role in shaping religious and cultural life.
The development of Sufi music and rituals performed in the tariqas and tekkes of Manisa during the Ottoman period has been preserved and transmitted to the present day through figures such as Ahmed Âlim Efendi, Ahmed Esad Efendi, Naim Kaya, and Hüseyin Köroğlu. These individuals sustained this culture through Sufi music and poetry, ensuring its transmission to future generations and maintaining the Sufi atmosphere of Manisa.
Today, Sufi culture in Manisa continues to thrive, preserving its traditional elements while also being enriched by modern musical and academic approaches. Venues such as the Manisa Mevlevihane, Entekkeliler Tekke, and Cemevis play a significant role in the transmission of this cultural heritage. Additionally, prominent figures like Ahmed Âlim Efendi, Ahmed Esad Efendi, Naim Kaya, and Hüseyin Köroğlu have contributed to keeping Sufi music and culture alive. This study explores the historical transformation of tariqas, tekkes, and Sufi music in Manisa and assesses the current state of this cultural heritage.
Furthermore, the study delves into the historical development and cultural impact of Sufi music in Manisa and its surroundings, as well as examining the compositions and poetry of composers who continue to revive this ancient tradition today.
: Ottoman Sufism history Sufi sects in the Ottoman Empire Sufi sects in Manisa Sufi music in Manisa Sufi culture and music.
Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğu’ndan günümüze Manisa’daki önemli tarikat ve tekkelerdeki tasavvuf kültürü ile müziğinin evrimini incelemektedir. Osmanlı’da tarikatlar özellikle 14. yüzyıldan itibaren önemli bir dini ve toplumsal olgu haline gelmiş hem bireysel manevi gelişimi hem de toplumsal yapıyı etkilemiştir. Manisa Mevlevilik, Rufailik, Kadirilik, Uşşakilik, Halvetilik, Nakşibendilik, Alevi-Bektaşilik, Bayramilik gibi birçok tarikatın etkisiyle önemli bir tasavvufi merkez olmuş, burada kurulan tekkeler dini ve kültürel yaşamı şekillendirmiştir.
Manisa’da Osmanlı dönemi tarikat ve tekkelerinde icra edilen tasavvuf müziğinin gelişimi ile ritüellerinin günümüze Ahmed Âlim Efendi, Ahmed Esad Efendi, Naim Kaya ve Hüseyin Köroğlu gibi isimler tarafından ulaşmıştır. Bu kişiler, tasavvufi müzik ve şiirle bu kültürü yaşatarak yeni nesillere aktarmış, Manisa’nın tasavvufi iklimini korumuşlardır.
Günümüzde Manisa’daki tasavvuf kültürü, geleneksel unsurlarını koruyarak modern müzikal ve akademik yaklaşımlarla da zenginleşmiştir. Manisa Mevlevihanesi, Entekkeliler Tekkesi ve Cemevleri gibi mekânlar, bu kültürün aktarılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Ayrıca, Ahmed Âlim Efendi, Ahmed Esad Efendi, Naim Kaya ve Hüseyin Köroğlu gibi şahsiyetler, tasavvufi müziğin ve kültürün yaşatılmasına katkıda bulunmuştur. Çalışma, Manisa’daki tarikatların, tekkelerin ve tasavvufi müziğin tarihsel süreç içindeki dönüşümünü ele alarak, bu kültürel mirasın günümüzdeki konumunu değerlendirmektedir.
Bu çalışmada, Manisa ve çevresinde tasavvufi müziğin tarihsel gelişimi ve kültürel etkileri ele alınmış olup, aynı zamanda bu kadim kültürü günümüzde ihya eden bestekârların beste ve şiirleri de incelenmiştir.
Osmanlı tasavvuf tarihi Osmanlı’da tasavvufi tarikatlar Manisa’da tasavvufi tarikatlar Manisa’da tasavvuf musikisi tasavvufi kültür ve musiki.
Bu çalışma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu tarafından 10.01.2025 tarihli ve Karar No: 3 ile etik açıdan uygun bulunarak onaylanmıştır. (Etik Kurul Başvuru Yazısı: Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü’nün 02.01.2025 tarihli ve 1249658 sayılı yazısı)
Yazar, bu araştırmayı desteklemek için herhangi bir dış fon almadığını kabul eder
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dini Musiki, Türk Musikisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 18 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |