The purpose of this study is to determine the student opinions about using worksheets in the organic chemistry labs on the subject of separation and purification techniques. The sampling consisted of 30 students attending the Organic Chemistry and Laboratory Course at Hacettepe University, Faculty of Education, Chemistry Education Department. The study made use of the “pretest-posttest control group design”. “Separation and Purification in Organic Chemistry Practices” as one of the organic chemistry course topics was taught to the experimental group within the worksheets where separation and purification methods were used in experiments, while the control group was taught within the traditional teaching approach. An achievement test was prepared on “Separation and Purification in Organic Chemistry Practices” and administered to the participants as pre and posttests. Semi-structured interviews were also made with students in experimental group. The study concluded that organic chemistry lab practices based on “Separation and Purification in Organic Chemistry Practices” improved students’ achievement levels more than the traditional method
Organic chemistry practices Purification and separation techniques Chemistry teacher training
Araştırma, organik kimya laboratuvar uygulamalarının ilk basamağı olan ayırma ve
saflaştırma tekniklerinin öğretilmesinde kullanılan çalışma yapraklarıyla zenginleştirilmiş
uygulamaların etkisini belirlemeye yöneliktir. Çalışmada, öntest-sontest kontrol gruplu desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya
Eğitimi Anabilim Dalı’nda okuyan ve Organik Kimya Laboratuvar dersi alan 30 öğrenci
oluşturmuştur. Çalışma kapsamında, ayırma ve saflaştırma yöntemleriyle ilgili deneyleri
içeren çalışma yaprakları hazırlanmış ve deney grubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Kontrol
grubunda ise aynı deneyler geleneksel olarak hazırlanan deney föyleriyle gerçekleştirilmiştir.
Ayrıca, organik kimya laboratuvar uygulamalarında kullanılan ayırma ve saflaştırma
teknikleriyle ilgili olarak bir başarı testi hazırlanmış, deney ve kontrol grubundaki öğrencilere
ön-son test olarak uygulanmıştır. Araştırmada, deney grubundaki öğrencilerin, laboratuvar
uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemeye yönelik yarı yapılandırılmış görüşmeler de
yapılmıştır. Başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda çalışma yaprakları
kullanılarak yaptırılan deneylerin deney grubundaki öğrencilerin başarılarını arttırdığı ortaya
çıkmıştır.
Organik kimya laboratuvar uygulamaları Ayırma ve saflaştırma teknikleri Kimya öğretmeni yetiştirilmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Science and Mathematics Education |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2015 |
Submission Date | July 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 |
...