The Effect of Teaching Math’s through Storytelling on Students' Math’s Achievement
Year 2021,
Volume: 5 Issue: 1, 15 - 26, 30.06.2021
Sevde Nur Katipoğlu
,
Muhammet Katipoğlu
,
Sevda Sezer
Abstract
The purpose of this research is to determine whether the use of narrative method in primary school 5th grade mathematics class is effective for students' mathematics achievement and mathematics anxiety. The study is a semi-experimental study with pretest-posttest design. During the course of the application, the mathematics lesson was explained by using the narrative method in the experimental group and the traditional presentation method was used in the control group. The study was carried out with a total of 64 students who attended the 5th grade of a primary school selected by the purpose sampling method in Bornova district of İzmir province. Mathematical achievement test and mathematics anxiety scale were used for data collection. The collected data were scored and analyzed according to the scale previously prepared by the researcher. According to the analysis results; it has been found that the training with the help of the narrative method is more successful than the traditional teaching method in increasing the mathematics success and decreasing mathematical anxiety according to the traditional method.
References
- Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınevi.
- Aydoğan, A. (2018). Sorulu Öykülerle Matematik Dünyası. Özyürek Yayınevi. Birinci Baskı. Ağustos 2018 İstanbul. www.ozyurekyayinevi.com.tr
- Bindak, R. (2005). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
- Boz, N. (2008). Matematik Neden Zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 2 (2) , 52-65 .
- Coşkun, M. (2013). Matematik Kavramları Öğretiminde Öyküleştirme Yönteminin Tutuma ve Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
- Gardner, H. (2004). Zihniyetleri değiştirmek. Mess yayın
- George, D., & Mallery, M. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston
- Hein, G. (1991). Constructivist learning theory. Institute for Inquiry. Available at:/http://www.exploratorium.edu/ifi/resources/constructivistlearning.htmlS.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (19. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Koğ, U. O., Başer, N. (2011). Görselleştirme yaklaşımının matematikte öğrenilmiş çaresizliğe ve soyut düşünmeye etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü -ISSN 1308, 8963.
- Nazlıçiçek, N., Erktin, E. (2002). İlköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ.
- Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
- Umay, A. (1996). Matematik öğretimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Yiğit, Ö. E. (2007). Öyküleştirme Yönteminin Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Programı Ülkemizin Kaynakları Ünitesindeki Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
The Effect of Teaching Math’s through Storytelling on Students' Math’s Achievement
Year 2021,
Volume: 5 Issue: 1, 15 - 26, 30.06.2021
Sevde Nur Katipoğlu
,
Muhammet Katipoğlu
,
Sevda Sezer
Abstract
The purpose of this research is to determine whether the use of narrative method in primary school 5th grade mathematics class is effective for students' mathematics achievement and mathematics anxiety. The study is a semi-experimental study with pretest-posttest design. During the course of the application, the mathematics lesson was explained by using the narrative method in the experimental group and the traditional presentation method was used in the control group. The study was carried out with a total of 64 students who attended the 5th grade of a primary school selected by the purpose sampling method in Bornova district of İzmir province. Mathematical achievement test and mathematics anxiety scale were used for data collection. The collected data were scored and analyzed according to the scale previously prepared by the researcher. According to the analysis results; it has been found that the training with the help of the narrative method is more successful than the traditional teaching method in increasing the mathematics success and decreasing mathematical anxiety according to the traditional method.
References
- Altun, M. (2001). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınevi.
- Aydoğan, A. (2018). Sorulu Öykülerle Matematik Dünyası. Özyürek Yayınevi. Birinci Baskı. Ağustos 2018 İstanbul. www.ozyurekyayinevi.com.tr
- Bindak, R. (2005). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
- Boz, N. (2008). Matematik Neden Zor? Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 2 (2) , 52-65 .
- Coşkun, M. (2013). Matematik Kavramları Öğretiminde Öyküleştirme Yönteminin Tutuma ve Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
- Gardner, H. (2004). Zihniyetleri değiştirmek. Mess yayın
- George, D., & Mallery, M. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston
- Hein, G. (1991). Constructivist learning theory. Institute for Inquiry. Available at:/http://www.exploratorium.edu/ifi/resources/constructivistlearning.htmlS.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. (19. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Koğ, U. O., Başer, N. (2011). Görselleştirme yaklaşımının matematikte öğrenilmiş çaresizliğe ve soyut düşünmeye etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü -ISSN 1308, 8963.
- Nazlıçiçek, N., Erktin, E. (2002). İlköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ.
- Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
- Umay, A. (1996). Matematik öğretimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
- Yiğit, Ö. E. (2007). Öyküleştirme Yönteminin Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Programı Ülkemizin Kaynakları Ünitesindeki Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi