Amaç: Sağlık ile ilgili yapılan değerlendirme ve tedavi prosedürlerinde tutulan elektronik sağlık kayıtları ile ilgili standart bir sınıflandırma sistemi yaygın değildir. Bu çalışma uluslararası bir sınıflandırma sistemi olan Dünya Sağlık Örgütünün Uluslararası Sağlık Müdahale Sınıflandırması (ICHI)’na dikkat çekmek ve farklı kuşaklarda yer alan bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeylerini karşılaştırmak amacı ile planlandı.
Araçlar ve Yöntem: Bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyi Avrupa Sağlık Okuryazarlık Ölçeğinden uyarlanmış olan, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (TSOY) ile değerlendirildi. TSOY, Dünya Sağlık Örgütü Uluslararası Sağlık Müdahaleleri Sınıflandırması (ICHI) çerçevesinde incelendi. Bireyler yaş aralıklarına göre 4 farklı nesil grubuna ayrılarak, gruplar kendi aralarında karşılaştırıldı.
Bulgular: Çalışmaya 18 ve 75 yaş aralığında 247 birey katıldı. Gruplar arasında en yüksek sağlık okuryazarlığına geleneksel kuşağın, en düşük sağlık okuryazarlığına ise Z kuşağının sahip olduğu bulundu (p<0.001). TSOY kategorileri için ICHI kodlaması istatistiksel raporlamayı desteklemek için yeterli bulundu.
Sonuç: Kuşakların özelliklerine göre planlanan eğitim ve sağlık politikaları kuşaklar arası tanımlanan yetersizliklerin giderilmesinde önemlidir. Sağlık okuryazarlığına ilişkin verilerin ICHI kullanılarak kaydedilmesi halk sağlığının iyileştirilmesine katkı sağlayacak ve daha geniş bir veri ağına sahip olmamızı sağlayacaktır.
Purpose: A standard classification system for electronic health records kept in health assessment and treatment procedures is not common. This study was planned to draw attention to the International Health Intervention Classification (ICHI) of the World Health Organization, which is an international classification system, and to compare the health literacy levels of individuals from different generations.
Materials and Methods: The health literacy level of individuals was evaluated with the European Health Literacy Survey –Turkish Version (HLS- TR). HLS- TR was investigated within the framework of The World Health Organization International Classification of Health Interventions (ICHI). Individuals were divided into 4 generation groups according to age range. The groups were compared with each other.
Results: In this study, 247 individuals participated between the ages of 18 and 75 years. It is found that the traditionalist generation has the highest level of health literacy among the groups and generation Z has the lowest level of health literacy (p<0.001). For HLS- TR categories, ICHI coding was found adequate to support statistical reporting.
Conclusion: Education and health policies planned according to the characteristics of generations are important in eliminating the inadequacies defined between generations. Recording data on health literacy using ICHI will contribute to improving public health and will enable us to have a wider data network.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 5, 2023 |
Publication Date | August 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Dergimiz, ULAKBİM TR Dizin, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO ve Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' de indekslenmektedir. Ahi Evran Tıp dergisi süreli bilimsel yayındır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.