İslam ve Hristiyan İlahiyat sahasında aşkın bir varlık olarak Tanrı’nın her yerde bulunmasının nasıl anlaşılması gerektiğine yönelik tartışmalar mevcuttur. Yaygın görüşe göre ilahi her yerde bulunma, Tanrı’nın dünyevi mahiyette bir bedene sahip olmaktan çok, O’nun bilgisi, gücü ve yaratmasıyla kısaca istidlali olarak her yerde bulunduğuna işaret eder. Yine ilahi cisimsizlik de O’nun diğer var olanlardan temel ontolojik farklılığına atfen anlaşılmalıdır. Bu çalışmada aynı zamanda bahse konu görüşler üzerinden Tanrı’yı cisimsel bir var oluştan tenzih eden aşkın mahiyeti ibadete layık olmak bakımından tutarlılığı ile bir arada değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Zira inanan için ibadete layık bir Tanrı’nın her yerde bulunması, O’nun yaratılmış maddi nesnelerdeki anlamıyla cisimsel olmamasını da gerektirir.
As a transcendent being, not all qualities of God are known, and the exact meanings of God's known qualities are still ambiguous for man. However, important evaluations are encountered in the field of Christian and Islamic Theology. According to the common view, the divine omnipresence indicates that God is everywhere with His knowledge, power and creation rather than having an earthly body. Therefore, He is immaterial, but His immaturity is a divine immaturity and continues to exist all over the universe in a way that we do not know its nature with our worldly experiences. On the other hand, there were also those who argued that it is possible to be found everywhere with an entity whose nature we do not know. In this study, at the same time, the transcendent nature, which makes God beyond a corporeal existence, is evaluated together with its consistency in terms of being worthy of worship.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2020 |