Advertising is an important tool used to announce and explain business activities and persuade buyers. Businesses endure high costs, strive for the most effective advertisements, and compete with their competitors in attractive and innovative advertisements. Banks, which act as a bridge between those who have surplus funds and those who need funds, make an effort to reach consumers in this race through advertisements. However, the advertisements of these two types of banks, which have different characteristics from each other in terms of functioning, vary according to the working principles of the banks and the target audience they want to reach. In this study, in order to reveal the similarities and differences in the advertisements of conventional banks and participation banks, the advertisements of these banks were subjected to content analysis. In this context, around 150 advertisements belonging to conventional and participation banks selected from Turkey, England and Egypt were examined. As a result of the examinations, it has been seen that moral values are emphasized, religious places and elements are used, traditional societies with religious sensitivities are addressed, halal earnings are emphasized, and advertisements are shot in historical, touristic and religious places in the advertisements of participation banks. It has been determined that in the advertisements of conventional banks, human and cultural values are considered important, contemporary/modern societies are addressed, the best profit is emphasized, and advertisements are shot in historical and touristic places. In the future studies, the inclusion of advertising activities carried out with different channels other than television commercials and the inclusion of advertisements in different countries will provide new contributions to the literature.
Reklamlar işletme faaliyetlerini duyurmak, anlatmak ve alıcıları ikna etmek için kullanılan önemli bir araçtır. İşletmeler yüksek maliyetlere katlanıp, en etkili reklamlar için çaba sarf etmekte, dikkat çekici ve yenilikçi reklamlar konusunda rakipleri ile yarışmaktadır. Fon fazlası bulunanlar ile fon ihtiyacı olanlar arasında köprü görevi gören bankalar reklamlar aracılığıyla bu yarışın içerisinde tüketicilere ulaşma çabası göstermektedir. Ancak işleyiş bakımından birbirlerinden farklı özelliklere sahip olan bu iki banka türünün reklamları bankaların çalışma prensipleri ve ulaşmak istedikleri hedef kitlelerine göre değişiklik göstermektedir. Bu çalışmada konvansiyonel bankalar ile katılım bankalarının reklamlarında yer alan benzer ve farklı yönleri ortaya çıkarmak amacıyla bu bankaların reklamları içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu kapsamda Türkiye, İngiltere ve Mısır’dan seçilen konvansiyonel ve katılım bankalarına ait 150 civarında reklam incelenmiştir. İncelemeler sonucunda katılım bankalarının reklamlarında ahlaki değerlerin ön plana çıkarıldığı, dini mekân ve ögelerin kullanıldığı, dini hassasiyetleri olan gelenekçi toplumlara hitap edildiği, helal kazancın vurgulandığı, reklamların tarihi, turistik ve dini mekanlarda çekildiği görülmüştür. Konvansiyonel bankaların reklamlarında ise insani ve kültürel değerlerin önemsendiği, çağdaş/modern toplumlara hitap edildiği, en iyi kazancın vurgulandığı, reklamların tarihi ve turistik mekanlarda çekildiği tespit edilmiştir. Sonraki çalışmalarda televizyon reklamı haricinde farklı kanallarla gerçekleştirilen reklam faaliyetlerinin çalışmaya dahil edilmesi ve farklı ülkelerdeki reklamların da dahil edilmesi literatüre yeni katkılar sunacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 10, 2022 |
Publication Date | April 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |