Aim
This study was conducted to evaluate the lifelong learning tendencies of nursing students.
Methods
This descriptive and cross-sectional study was conducted with 403 nursing students studying at a university during the 2019-2020 academic year, using the “Student Information Form” and the “Lifelong Learning Trends Scale”. In the study, descriptive statistical methods such as frequency, percentage, mean, and standard deviation were used. Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test, and Spearman correlation analysis were used to evaluate non-parametric data. The statistical significance limit value was accepted as p<.05.
Results
The average age of the students was 20.02±1.53 years. It was determined that 85.1% of the students were female, 28.5% were in the first and second grades, 81.1% were in a nuclear family structure, and 71.7% had income equal to their expenses. The average score of students’ lifelong learning tendencies was 67.27±14.31. It was determined that students who follow technological developments, plan their careers, attend courses to improve themselves, participate in artistic activities, and engage in social activities have higher lifelong learning tendencies (p<.05).
Conclusion
Students’ lifelong learning tendencies were found to be high. It is very important to motivate and support students to participate in social, artistic, and cultural activities to enhance their lifelong learning tendencies.
Amaç
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem
Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, bir üniversitede öğrenim gören 403 hemşirelik öğrencisine 2019-2020 eğitim öğretim yılında “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” kullanılarak uygulanmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Non-parametrik verileri değerlendirmek için Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. p<.05 değeri istatistiksel anlamlılık sınırı olarak kabul edilsmiştir.
Bulgular
Öğrencilerin yaş ortalaması 20.02±1.53 yıldır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %85.1’i kadın, %28.5’i birinci ve ikinci sınıfta öğrenim görmekte, %81.1’i çekirdek aile yapısında, %71.7’sinin gelirinin giderine eşit olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri puan ortalamaları 67.27±14.31’dir. Teknolojik gelişmeleri takip eden, kariyer planı yapan, kendini geliştirmek için kurslara katılan, sanatsal aktivitelere katılan, sosyal aktivitelere katılan öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<.05).
Sonuç
Öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin arttırılması için sosyal, sanatsal, kültürel etkinliklere katılımları için motive edilmeleri ve desteklenmeleri çok önemlidir.
Araştırmanın yapılabilmesi için bir üniversitenin tıp fakültesi bilimsel araştırmalar etik kurulundan yazılı izin alınmıştır (TÜTF-BAEK 2020/25).
Destekleyen kurum yoktur.
Araştırmaya gönüllü olarak katılım gösteren hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2025 |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |