2014’ün ilkbaharında, Rast
Müzikoloji Dergisi için kaleme almış olduğum “Ali Ufkî, Kantemiroğlu ve
Kevserî'nin Müzik Yazılarının Türk Müzik Geleneği Bağlamında Uzzal Peşrevi
Üzerinden İncelenmesi” adlı makalemde çalışmaya konu olan verileri, hali
hazırda Klasik Türk Müziği olarak
isimlendirilen müziğin seçkinlerinin (müzikle ilişkisini bu isim altında
şekillendirmiş olan herkesi kastetmiyorum, bu ilişkiyi eleştirimize konu olan düşünce
yapısı bakımından kuranları kastediyorum) sahiplendiği şekliyle bir gelenek kavramsallaştırmasının etkisinde
kalarak değerlendirmiştim. Geçen zaman içerisinde, elde edilen verilerin
üzerine sorgulamalarımı ve müzikal icramı sürdürmem, şu an farklı
bir bakış açısına sahip bulunmama vesile olmuş ve böylelikle mevzu bahis olan
makalem üzerine eleştirel bir değerlendirme yazmamı netice vermiştir. Ki bu
bakımdan sorgulamamız, bu süreç
içerisinde; tamamen Sokratik logos ya
da rasyonel aklın hükümranlığının
tekelinde kalmamış, bir peri bu hükümranlığı
onlarla paylaşmıştır; müzik: Kavramların
yanı sıra melodi ve harmoninin yani kelimesizliğin perisi müzik.
In
my article, which I wrote in the spring of 2014 for the journal Rast Müzikoloji Dergisi
and which was entitled as “An Inquiry on the Musical Notes of Ali Ufkî,
Kantemiroğlu and Kevserî
within the Context of Turkish Musical Tradition
through Uzzal Peşrev”, I had evaluated the data that became the subject
of the article under the effect of the conceptualization of tradition as
adopted by the elites –by elites, I refer not all of those who formed their
relation with music under this name, but those specific ones, who formed this
relation within the context of the mentality that became the subject of our
analysis- of the form of music that is
currently called as Classical Turkish
Music. In the course of time, as I continued to ponder on the data I had
and as I perform music, I came up with a different point of view and as a
result, I wrote a critical analysis on the aforementioned article. Thus,
throughout this process, our inquiry did not come under the sovereign rule of
Socratic logos or ratio; together with them, a nymph
shared this sovereignty: music; the nymph of melody and harmony, the
melody of the absence of words, along with being the nymph of concepts.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | May 9, 17 |
Acceptance Date | August 2, 17 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 1 |