The purpose of this research is to determine the influence of correlating the unit “A Trip Through The Turkish History” with visiting cemetery and martyrdom, while teaching this unit in Social Studies lesson at 7th grade at secondary school, on the academic success of students in formation of historical knowledge and consciousness.This research was done in 2012-2013 academic year in Misak-ı Milli Ali Sefik secondary School in Akhisar-Manisa. It was carried out 93 students-two classes as a experimental group and two classes as a control group. Both groups were applied Attitude Scale consist of 32 items and Academic Achievement Test. The courses were studied by using tombstones and martyrdom photos by researcher with experimental group and control group was taught in a traditional method. The data, which was obtained as a result of research, was analyzed by SPSS 20.0 Statistical Package Programme. Independent Sample t-test, one way analyses varience (ANOVA), two-factor ANOVA and covarience analyses were used, and it was taken p< .05 For analyses of the level of significance. When the Academic Achievement Test score of the experimental group which was correlated with cemetery and martyrdom, were compared with control group, there wasa significant difference in favour of the experimental group. When post-test scores of experimental group which was correlated with cemetery and martyrdom, were compared with control group scores there was not a significant difference in Favour of the experimental group according to the Attitude Test. When the attainments of 7th grade Social studies are exemined, it is realized that the skills which are taught and the values which are related to these attainments coincide with the study. Considering attainments and values, skills which are supposed to be taught, are; sensitivity and respect against the Turkish elders. The majority of students has expressed these values after the sightseeing. This shows that it is proper to use cemetery and martyrdom in Social Studies lesson
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 7. Sınıfta Sosyal Bilgiler dersinde “ Türk Tarihinde Yolculuk’’ ünitesi
işlenirken bu ünitenin mezarlık ve şehitlik ziyaretleri ile ilişkilendirilmesinin tarih bilincinin oluşumuna ve
öğrencilerin akademik başarısına etkisini tespit etmektir. Araştırma 2012-2013 öğretim yılında Manisa İli Akhisar
İlçesi’nin Misak-ı Milli Ali Şefik Orta Okulu’nda gerçekleştirilmiştir. Araştırma iki sınıf deney, iki sınıfta kontrol
grubu olmak üzere toplam 93 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Uygulama öncesinde ve sonrasında her iki gruba
32 maddeden oluşan tutum ölçeği ve akademik başarı testi uygulanmıştır. Dersler araştırmacı tarafından deney
grubunda mezar taşları ve şehitlik fotoğrafları ile ilişkilendirilerek, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemlerle
işlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, SPSS 20.0 istatistik paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), iki faktörlü Anova ve Kovaryans Analizleri
kullanılmış, anlamlılık düzeyi p< 0.5 olarak alınmıştır. Mezarlık ve şehitliklerle ilişkilendirilerek öğretim yapılan
deney grubu ile geleneksel öğretim yapılan kontrol grubunun akademik başarı puanları karşılaştırıldığında deney
grubunun lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Mezarlık ve şehitliklerle öğretim yapılan deney grubu ile geleneksel
öğretim yapılan kontrol grubunun tutum puanları karşılaştırıldığında son test puanlarında gruplar arasında anlamlı bir
fark bulunmamıştır. İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi kazanımları incelendiğinde öğrencilere kazandırılması
hedeflenen beceriler ve bunlara ilişkin değerler ile araştırmanın örtüştüğüne ulaşılmıştır. İlgili kazanım, beceriler
dikkate alındığında öğrencilere kazandırılmak istenen değerler; Türk büyüklerine saygı ve duyarlılık olarak
tanımlanmıştır. Gezi sonrası bu değerlerin büyük kısmının öğrenciler tarafından ifade edilmiş olması mezarlıkların ve
şehitliklerin Sosyal Bilgiler dersinde kullanılmasının uygun olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2013 |
Submission Date | December 20, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.