This research aimed to determine epistemological belief of Celal Bayar University College of Education Department of Social Sciences students and Erzincan University College of Education Department of Social Sciences students. Epistemology is a dynamic field which is affect education and can be affected by education process. There are many variables effect epistemological belief of an individual. It is important to define these variables to develop learning environment and learning process. Epistemological belief of teachers substantially effect classroom activities of teachers. Determining epistemological belief of prospective teachers will contribute to predict epistemological belief of social sciences teachers and supposed that teacher may have more sophistical belief. Schommer’s “epistemological belief scale” used to determine epistemological belief of prospective social science teachers. Factor analyses revealed that epistemological belief scale produced 3 dimensions titled as, ‘source of knowledge is specialists and learning needs ability’, ‘learning is not depend on effort’, and ‘knowledge is unique and certain’ and total explained variances of dimensions are consecutively: %23; %29.44 ve %27.5 and alpha reliability coefficients are: .74; .64 ve .70. Sample of the research consisted of Celal Bayar University College of Education Department of the Social Sciences students and Erzincan University College of Education Department of the Social Sciences students totally 338 in 2011-2012 of academic year. Epistemological belief of prospective social sciences teachers examined via t-test, F test and Mann Whitney U test. Results reveal that prospective social sciences teachers mostly agreed to ‘source of knowledge is specialists and learning needs ability’ dimension; whereas slightly agreed to ‘learning is not depend on effort’, and ‘knowledge is unique and certain’ dimensions
Bu araştırmada Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin epistemolojik inançları belirlenmeye çalışılmıştır. Epistemoloji eğitim alanını hem etkileyebilen hem de eğitim sürecinden etkilenebilen dinamik bir alandır. Bir bireyin epistemolojik inanışlarını belirleyen birçok etmen vardır. Bu etmenlerin belirlenmesi gerek eğitim öğretim ortamlarının, gerekse öğretim sürecinin geliştirilmesinde önemlidir. Epistemolojik inançlar, öğretmenlerin sınıf içindeki eğitim ve öğretim etkinliklerini büyük oranda etkilemektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının belirlenmesi eğitim öğretim ortamında rol alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının yordanmasına ve daha sofistike inançlara sahip olmalarına katkı sağlayacaktır. Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını ölçmek amacıyla araştırma verileri Schommer’in Epistemolojik İnanç Ölçeği ve kişisel bilgilerin sorulduğu bir form yardımı ile toplanmıştır. Epistemolojik İnanç Ölçeğine yönelik yapılan faktör analizinde ölçek üç boyuttan oluşmuştur. Boyutların açıkladığı toplam varyans: %23; % 29,44 ve % 27,5 güvenirlik katsayıları ise; ,74; ,64 ve ,70’tir. Bu araştırma kapsamında 2011 – 2012 eğitim öğretim yılında Celal Bayar ve Erzincan Üniversiteleri Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında öğrenim gören toplam 338 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları t-testi, F-testi ve Mann Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının “bilginin kaynağı uzmandır ve öğretme yetenek işidir” boyutuna büyük ölçüde; “öğrenme çabaya bağlı değildir” boyutuna az katılıyorum ve "bilgi tek ve kesindir boyutuna” ise az katılıyorum düzeyinde görüş belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2013 |
Submission Date | December 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.