BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 12 - 23, 30.12.2013

Abstract

This study aimed to reveal characteristics of principals leadership which are effective for students success. Undoubtedly that, there are so many factors and inducements to being succesfull student, principals are one of the most important factor. The studies which aimed at student success show that in addition to teachers, students even parents, the importance of principals can't be ignored. Principals can effect teachers and parents with his studies and efforts. By this way, principals implement important duty for student's success. Teachers and students who want to achieve learning in school, provide important success with the leadership characteristics of principals. The better education students receive, the more succesfull they are in their life. Succesfull students increase quality of their life as well as they will have happier and more active life. By the way succesfull students indirectly increase quality of life of principals, teachers and others. Also succesfull individuals who are educated for their countries, cause to increase national income. For this reason principals have to present their leadership characteristics in depth. Literature review was conducted about school principals regarding leadership characteristics that affect the success of the students. With this research, various findings were explained and predicted. Which are effective in the achievement of students with leadership qualities sequencing has tried to reveal a general list. As a result of this study it was stated that the success of students should be shown all or a portion of leadership qualities set forth by the school principal when really, lack of success of all students in the school will not be a reason to.As a leader, characteristics of principals can change, but it is possible to say that all the leadership characteristics aim to provide succesfull education in schools

References

  • KAYNAKÇA
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek Öğretimde Değişim: Global Trendler Ve Yeni Paradigmalar. Değişim çağında yüksek öğretim, Yaşar Üniversitesi Yayını, 1(43).
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). İlköğretim Ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon Ve Değerleri İle İlgili Bir Çözümleme, Uluslar arası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı:23.
  • Arpacı, İ. (2011). Kamu Kurumlarında Teknolojik İnovasyon ve İnovasyon Politikası, ODTÜ Gelişme Dergisi, 38(2).
  • Aslanargun, E. (2012). Okul Müdürlerinin Sahip Olması Gereken Değerler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2).
  • Aydın, M. (2011). Çağdaş Eğitim Denetimi. Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Ve Okul Geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Balcı, A. (2010). Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Pegem Akademi, Ankara.
  • Banoğlu, P. ve Peker, S. (2012) Öğrenen Örgüt Olma Yolunda İlköğretim Okul Yöneticilerinin Okullarına ve Kendilerine İlişkin Algı Durumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43: 71-82.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi-Nitelikli Okul. Feryal Matbaası, Ankara.
  • Çalık, T. (2003), Öğrenen Örgütler Olarak Eğitim Kurumları, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8.
  • Çelenk, S. (2003), Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim Online E-dergi, 2(2);S:28-34.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel Liderlik. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dinçer, Ö. (2007). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Gökçe, E. (2000), İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7.
  • Glasser, W. (1999). Okulda Kaliteli Eğitim, Çeviri: Ulaş Kaplan. Beyaz Yayınları, Ankara.
  • İlğan, A. (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi ve Denetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • MEB (2000). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Okulları Müdürlüğü Görev Tanımı, Tebliğler Dergisi. Sayı: 2508.
  • MEB (2012). Okul-Aile Birliği Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı : 28199.
  • MEB (2007). Planlı Okul Gelişim Modeli. (4. Baskı). MEB EARGED Yayını, Ankara.
  • OECD (2000). A New Economy? The Changing Role of Innovation and Information Technology in Growth. OECD Publishing, Paris-France.
  • Özcan, Y. (2006). “İlköğretim Öğretmenlerinin İş Tatmini İle Yöneticileri İçin Algıladıkları Liderlik Davranışı Arasındaki İlişki Düzeyi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, A. (2006). Okul Kültürünün Oluşturulması Ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen Ve Onlarda Gözlenen Davranışlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4).
  • Senge, M. (2002). Beşinci Disiplin, Çevirenler: Ayşegül İldeniz-Ahmet Doğukan. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Şişman, M. (2012). Eğitimde Mükemmellik Arayışı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tekin, Y. ve Ehtiyar, R. (2011). Başarının Temel Aktörleri: Vizyoner Liderler, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 2011, 24 (6): 4007-4023.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 63-76.
  • TDK. Türk Dil Kurumu Büyük Sözlük, http://tdkterim.gov.tr/bts/, Erişim Tarihi:26/04/2013.
  • Varol, M. (1989). Örgüt Kültürü Ve Örgüt İklimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi , 44 (1); s:195-222.
  • Yamaç, K. (2001). Nedir bu inovasyon. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 1(3), 6-8.

ÖĞRENCİ BAŞARISINI ARTTIRMADA OKUL MÜDÜRÜNDEN BEKLENEN LİDERLİK ÖZELLİKLERİ

Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 12 - 23, 30.12.2013

Abstract

Bu çalışma ile öğrencilerin başarısının sağlanmasında ve arttırılmasında okul müdürlerinin hangi liderlik özelliklerinin etkili olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin başarılı olmaları ve başarılarının artması için hiç şüphesiz pek çok etken ve neden vardır, okul müdürleri ise bu etken ve nedenlerin belki de en önemlisidir. Bir okulda bulunan öğretmenlerin, öğrencilerin, personelin ve hatta velinin, öğrencilerin başarısına yönelik çalışmalarda bulunmasında okul müdürünün önemi göz ardı edilemez. Okul müdürü yaptığı çalışmalar ve gayret ile okulundaki paydaşları etkileyebilir ve öğrencilerin başarısının sağlanmasında önemli bir vazifeyi yerine getirir. Okulda öğrenmeyi gerçekleştirmek için bulunan öğretmen ve öğrenci, okul müdürünün liderlik özellikleri  ile bu öğrenmeyi sağlamada önemli bir başarı elde edebilir. Okul müdürlerini lider olarak gösterdiği özellikleri değişiklik gösterebilmektedir ancak tüm liderlik özelliklerinin okulun amacı olan eğitimi ve öğretimi başarı ile sağlama konusunda birleştiğini söylemek mümkündür. Okul müdürlerinin öğrencilerinin başarısını etkileyen liderlik özellikleri ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Literatür taraması sonucunda bulgular ortaya konarak yordanmıştır. Öğrencilerin başarılarında etkili olan liderlik özelliklerinin sıralanması ile genel bir liste ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmasının neticesinde, öğrencilerin başarısı için okul müdürü tarafından gösterilmesi gereken liderlik özelliklerinin tamamı veya bir kısmı gerçekten okul müdürleri tarafından ortaya koyulduğu zaman, okuldaki bütün öğrencilerin başarılı olmaması için bir nedenin olmayacağı belirtilmiştir.

References

  • KAYNAKÇA
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek Öğretimde Değişim: Global Trendler Ve Yeni Paradigmalar. Değişim çağında yüksek öğretim, Yaşar Üniversitesi Yayını, 1(43).
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). İlköğretim Ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon Ve Değerleri İle İlgili Bir Çözümleme, Uluslar arası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı:23.
  • Arpacı, İ. (2011). Kamu Kurumlarında Teknolojik İnovasyon ve İnovasyon Politikası, ODTÜ Gelişme Dergisi, 38(2).
  • Aslanargun, E. (2012). Okul Müdürlerinin Sahip Olması Gereken Değerler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2).
  • Aydın, M. (2011). Çağdaş Eğitim Denetimi. Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Ve Okul Geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Balcı, A. (2010). Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Pegem Akademi, Ankara.
  • Banoğlu, P. ve Peker, S. (2012) Öğrenen Örgüt Olma Yolunda İlköğretim Okul Yöneticilerinin Okullarına ve Kendilerine İlişkin Algı Durumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43: 71-82.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi-Nitelikli Okul. Feryal Matbaası, Ankara.
  • Çalık, T. (2003), Öğrenen Örgütler Olarak Eğitim Kurumları, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8.
  • Çelenk, S. (2003), Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim Online E-dergi, 2(2);S:28-34.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel Liderlik. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dinçer, Ö. (2007). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Gökçe, E. (2000), İlköğretimde Okul Aile İşbirliğinin Geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7.
  • Glasser, W. (1999). Okulda Kaliteli Eğitim, Çeviri: Ulaş Kaplan. Beyaz Yayınları, Ankara.
  • İlğan, A. (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi ve Denetimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • MEB (2000). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Okulları Müdürlüğü Görev Tanımı, Tebliğler Dergisi. Sayı: 2508.
  • MEB (2012). Okul-Aile Birliği Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı : 28199.
  • MEB (2007). Planlı Okul Gelişim Modeli. (4. Baskı). MEB EARGED Yayını, Ankara.
  • OECD (2000). A New Economy? The Changing Role of Innovation and Information Technology in Growth. OECD Publishing, Paris-France.
  • Özcan, Y. (2006). “İlköğretim Öğretmenlerinin İş Tatmini İle Yöneticileri İçin Algıladıkları Liderlik Davranışı Arasındaki İlişki Düzeyi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, A. (2006). Okul Kültürünün Oluşturulması Ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen Ve Onlarda Gözlenen Davranışlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4).
  • Senge, M. (2002). Beşinci Disiplin, Çevirenler: Ayşegül İldeniz-Ahmet Doğukan. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Şişman, M. (2012). Eğitimde Mükemmellik Arayışı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tekin, Y. ve Ehtiyar, R. (2011). Başarının Temel Aktörleri: Vizyoner Liderler, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 2011, 24 (6): 4007-4023.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul Müdürlerinin Kendi Görevlerine İlişkin Bakış Açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (3), 63-76.
  • TDK. Türk Dil Kurumu Büyük Sözlük, http://tdkterim.gov.tr/bts/, Erişim Tarihi:26/04/2013.
  • Varol, M. (1989). Örgüt Kültürü Ve Örgüt İklimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi , 44 (1); s:195-222.
  • Yamaç, K. (2001). Nedir bu inovasyon. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 1(3), 6-8.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Bekir Bilge

Publication Date December 30, 2013
Submission Date December 30, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Bilge, B. (2013). ÖĞRENCİ BAŞARISINI ARTTIRMADA OKUL MÜDÜRÜNDEN BEKLENEN LİDERLİK ÖZELLİKLERİ. Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 1(2), 12-23.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.