In this study it is aimed to elaborately find out parental violence types which teachers are exposed to, in what ways they are exposed to violence and how physical and psychological violence of parents against teachers affect on teachers’ daily teaching practice. Recently, violence has been a social phenomenon which occurs in every layer of the society in different way. It is seen that the people which are exposed to the violence are affected physically and psychologically because of the violence and this violence has reflections on their personal, social and business life. This study is based on the data collected from 25 participants via face to face interview in Istanbul, Ankara and Duzce provinces of Turkey. Data were collected from semi-structured interviews. After face to face interviews, it is aimed to elaborately find out parental violence types which teachers are exposed to, in what ways they are exposed to violence and how physical and psychological violence of parents against teachers affect on teachers’ daily teaching practice. Findings of the study show that parental violence against teachers differentiates depending on economic and social circumstances. It has been identified that teachers have occasionally shared what they experience with school administration and other teachers for a solution to get rid of the effects of the violence. This study has found out that some teachers have tried to get rid of the effects of the violence by taking medical aid
Bu çalışmada öğretmenlerin veliler aracılığıyla maruz kaldıkları şiddet türlerini, şiddetin uygulanma biçimlerini,psikolojik ve fiziksel türlerinin ve öğretmenlerin günlük okul faaliyetlerine nasıl yansıdığı araştırılmıştır. Şiddet, günümüzdetoplumun hemen her katmanında farklı şekilde meydana gelen toplumsal bir olgu haline gelmiş bulunmaktadır. Şiddetemaruz kalan bireylerin, bu şiddetten fiziksel ve psikolojik olarak etkilendikleri, bireylerin özel, sosyal ve iş hayatlarındaşiddetin yansımalarının olduğu görülmektedir. Araştırma yüz yüze görüşme yoluyla İstanbul, Ankara ve Düzce illerindegörev yapan 25 öğretmenden toplanan verilere dayanmaktadır. Veriler “yarı yapılandırılmış görüşme” ile elde edilmiştir.Katılımcılara kendilerine ait bilgilerin bir başkasına verilmeyeceği açıklanmıştır. Gerçekleştirilen yüz yüze görüşmelersonrasında katılımcıların maruz kaldıkları şiddet türleri, şiddetin uygulanma biçimleri, psikolojik ve fiziksel etkileri vemesleki gelişimlerine etkileri derinlemesine bakış açısıyla ortaya konmaya çalışmıştır. Araştırma bulguları göstermektedir kiöğretmenlere yönelik veli şiddeti, sosyal ve ekonomik koşullara bağlı olarak fiziksel ve psikolojik olarak farklıklılaşmaktadır.Öğretmenlerin mağduru oldukları şiddetinin etkilerini atlatmak için okul yönetimi ile ve diğer öğretmenlerle durumu zamanzaman paylaşıp çözüm arayışı içine girdikleri tespit edilmiştir. Bazı öğretmenlerin ise tıbbi yardım aldıkları ve şiddetinetkilerini bu şekilde bertaraf etmeye çalıştıkları anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Submission Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)