İster zorunlu, ister gönüllü olsun göç süreçleri bireyleri ve göç eden grupları derinden etkilemektedir. Ülkelerinde başlayan iç savaşla birlikte ülkemize sığınan Suriyelilerin nerdeyse on yıla varan misafirlikleri, birçok toplumsal sorunla birlikte daha da sürecek görünmektedir. Bütün bu süreç ve sorunlar, içinde bulundukları dönem sebebiyle en çok çocukları ve gençleri etkilemektedir. Ama aynı zamanda bu grupların sahip oldukları entegrasyon potansiyeli, onlara yeni şartlara uyum sağlayarak bir gelecek inşa etme olanağı da sunmaktadır. İşte bu noktada planlı bir sosyalleşme ortamı ve eğitim yuvası olan okul birçok işlev görmektedir. Okulun kültürel ve toplumsal iklimi bir taraftan Suriyeli öğrencilere kültürlenme ortamı sağlarken diğer taraftan onların mutlu olacakları bir ortam oluşturarak ikincil sosyalleşmelerinin mekânı olmaktadır. Diğer taraftan okul, bu öğrencilerin akran sosyalleşmesini gerçekleştirdikleri bir ortamdır. Ancak okul, ötekileştirme ve yabancılaşma gibi olumsuz süreçlere de ev sahipliği yapabilmektedir.
Suriyeli öğrencilerin sosyalleşme bağlamında okullarda ne tür tecrübeler yaşadıklarının araştırıldığı bu çalışmada nitel veri toplama tekniklerinden derinlemesine mülakat ve katılımcı gözlem teknikleri kullanılmıştır. Araştırmacı için ulaşım kolaylığı sebebiyle Çarşamba ilçesi çalışma alanı olarak belirlenmiştir. 2019-2020 öğretim yılının başı itibariyle Çarşamba’da toplam 43 Suriyeli öğrenci öğrenim görmektedir. Bu araştırma kapsamında bu öğrencilerin 6'sının devam ettikleri okullar ziyaret edilmiş, öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın ilk bölümünde Göç ve Eğitim, Sosyalleşme ve Okulun İşlevleri başlıkları altında literatür taramasıyla kavramsal analiz yapılmış, ikinci bölümde çalışmanın yöntemi açıklanmış, üçüncü bölümde elde edilen bulgular betimlenmiştir. Son kısımda ise tartışma ve ulaşılan sonuçlarla geliştirilen öneriler sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)