In this study, it was aimed to examine the authentic leadership levels of school administrators and their perception of social support from the family in terms of various variables. The research data were collected from school administrators working in private / public schools affiliated with the Ministry of National Education within the borders of Küçükçekmece district on the European side of Istanbul. Authentic Leadership Scale, Perceived Family Support Scale and Personal Information Form were used in the descriptive research designed in the survey model. The participants of the study consisted of a total of 175 managers, 44 women and 131 men, through easy sampling. As a result of the research, a significant relationship was not found between authentic leadership and perceived social support perception from the Family and the variables of gender, age, working year, management seniority, institutional seniority and educational status. A significant relationship was found between the perception of perceived social support from the family and the gender variable.In the research; It has been revealed that there is a significant difference between female school administrators' perception of social support they receive from their families compared to male school principals. In this case, it can be said that the family support of female managers is higher than male managers.
Bu çalışmada okul yöneticilerinin otantik liderlik düzeylerinin ve aileden algıladıkları sosyal destek algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri, İstanbul ili Avrupa yakası Küçükçekmece ilçesi sınırları içerisindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel/ resmi okullarda görevli okul yöneticilerinden toplanmıştır. Tarama modelinde desenlenen betimsel araştırmada Otantik Liderlik Ölçeği, Algılanan Aile Desteği Ölçeği ve Kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları kolayda örnekleme yoluyla 44’ü kadın 131’i erkek olmak üzere toplam 175 yöneticiden oluşmuştur.
Araştırma sonucunda otantik liderlik ve aileden algılanan sosyal destek algısı ile cinsiyet, yaş, çalışma yılı, yöneticilik kıdemi, kurum kıdemi ve eğitim durumları değişkenleri ile aralarında anlamlı ilişki bulunamamıştır. Aileden algılanan sosyal destek algısı ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırmada kadın okul yöneticilerinin erkek okul yöneticilerine göre ailelerinden aldıkları sosyal destek algısı arasında önemli bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durumda kadın yöneticilerin aile desteği erkek yöneticilerden yüksektir denebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)