In this study, it is aimed to determine the opinions of school administrators about the amendments made on 1 March 2024 in the regulation on selection and assignment of administrators published on 5 February 2021. In addition, the opinions of school administrators about the regulation on selection and assignment of administrators dated 5 February 2021, which was applied before the amendments were made, were also taken. Within the scope of the research, questions were also asked to determine the opinions of school administrators regarding the appointment and evaluation of current administrators and first-time administrators in educational institutions. In the research, a case study from qualitative research methods was used. The study group of the research consists of a total of 21 school administrators, 11 principals and 10 vice principals, working in Niğde in the 2023-2024 academic year. The data were collected with a semi-structured interview form, field notes were taken during the preparation of the interview form and previously issued regulations were examined. The collected data were analysed using content analysis. As a result of the research, it was observed that the majority of school administrators had positive opinions about the current regulation before the amendment. The current regulation issued in 2021 was evaluated positively by school administrators in terms of emphasising merit and encouraging school administrators to work, and negatively in terms of evaluation criteria. The amendments to the regulation dated 1 March 2024 were evaluated positively by school administrators in terms of the regulation containing simple and clear criteria, and negatively in terms of bringing seniority to the forefront. In addition, it was stated that these amendments to the current regulation do not support the work done within the school, are not based on merit, do not support professional and personal development, and do not provide advantages to administrators who want to continue in the same educational institution. Regarding the reassignment process of the current administrators, the majority of the school administrators wanted the contribution to school development to be supported, merit to be prioritised, school administration to become a profession and evaluation to be made according to the region and school they work in. The same participants stated that a written exam should be held for those who will be school administrators for the first time. According to the results of the study, a long-term appointment policy can be established by considering the expectations of school administrators while determining school administrator selection and assignment policies, and concrete and measurable criteria can be determined and implemented.
We declare that this study is an original study; that we have acted in accordance with the principles and rules of scientific ethics at all stages of the study, including preparation, data collection, analysis and presentation of information; that we have cited sources for all data and information not obtained within the scope of this study and included these sources in the bibliography; that we have not made any changes in the data used, and that we comply with ethical duties and responsibilities. If at any time, a situation contrary to this statement we have made regarding the study is detected, we declare that we agree to all moral and legal consequences that may arise.
Bu çalışmada, 5 Şubat 2021 tarihinde yayımlanan yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliğinde 1 Mart 2024 tarihinde yapılan değişikliklerle ilgili okul yöneticilerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada değişiklik yapılmadan önce uygulanan 5 Şubat 2021 tarihli yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliği hakkında da okul yöneticilerinin görüşleri alınmıştır. Araştırma kapsamında eğitim kurumlarındaki mevcut yöneticilerin ve ilk defa yönetici olacakların atanmasına ve değerlendirilmesine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerini belirlemek amacıyla da sorular sorulmuştur. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Niğde’de görev yapan 11 müdür ve 10 müdür yardımcısı olmak üzere toplam 21 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, görüşme formunun hazırlanması sürecinde saha notları alınmış ve daha önce çıkarılmış olan yönetmelikler incelenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, değişiklik yapılmadan önceki mevcut yönetmeliğe ilişkin okul yöneticilerinin olumlu görüşlerinin çoğunlukta olduğu gözlenmiştir. Okul yöneticileri tarafından 2021 yılında çıkarılan mevcut yönetmelik, liyakati ön plana çıkarması ve okul yöneticilerini çalışmaya teşvik etmesi gibi yönlerden olumlu, değerlendirme kriteri yönünden ise olumsuz olarak değerlendirilmiştir. Okul yöneticileri tarafından 1 Mart 2024 tarihindeki yönetmelik değişiklikleri ise; yönetmeliğin sade ve net kriterler içermesi bakımından olumlu karşılanırken kıdemin ön plana çıkarılması bakımından ise olumsuz karşılanmıştır. Ayrıca mevcut yönetmelikte yapılan bu değişikliklerin okul içinde yapılan çalışmaları desteklemediği, liyakate dayalı olmadığı, mesleki ve kişisel gelişimi desteklemediği, aynı eğitim kurumunda devam etmek isteyen idarecilere avantaj sağlamadığı belirtilmiştir. Mevcut yöneticilerinin yeniden görevlendirme sürecine ilişkin okul yöneticilerinin çoğunluğu okul gelişimine katkının desteklenmesi, liyakatin ön planda tutulması, okul yöneticiliğinin meslek haline gelmesi ile çalıştığı bölge ve okula göre değerlendirme yapılmasını istemişlerdir. Aynı katılımcılar ilk defa okul yöneticisi olacaklar için ise yazılı sınav yapılması gerektiğini dile getirmişlerdir. Çalışma sonuçlarına göre okul yöneticisi seçme ve görevlendirme politikaları belirlenirken okul yöneticilerinin de beklentileri göz önüne alınarak uzun süreli bir atama politikası oluşturulabilir, somut ve ölçülebilir kriterler belirlenerek bunların uygulanması sağlanabilir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımızı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimizi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimizi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımızı, kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimizi beyan ederiz. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığımız bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumuzu bildiririz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)