Collaboration among academic staff is a multifaceted concept that plays an important role in increasing educational practices, research quality, and professional development in higher education. This study aims to examine the academic publications and academic collaboration networks of academic staff working in research universities in Turkey by using the social network analysis method. In the research, a whole network analysis was conducted using the Social Network Analysis method. Out of 23 universities determined within the scope of the Research Universities Support Program, 15 universities with a Department of Educational Administration were included in the study by criterion sampling method. In the study, data on academic staff in each university were collected through the Higher Education Information System (YOKSIS). A checklist consisting of six criteria developed by the researcher was used to collect the data. This checklist includes the name of the author, name of the academic publication, date of the academic publication, keywords, co-authors and journal name. The analysis of the data in the study was carried out with UCINET 6.0, one of the social network analysis programs. According to the results of the research, it is seen that the academic collaboration network among academic staff in research universities is weak, whereas the networks established by academics working in research universities with their colleagues in other universities are denser and stronger. Despite the weak connections between academic staff in research universities, it is seen that academic publications in these universities include many interconnected concepts. When academic publications are examined, it is seen that the most frequently used keywords are teacher, school principal, leadership, school, Turkish Education System, trust, student, organizational commitment and self-efficacy. It is concluded that Hacettepe and Ankara University outperform other research universities in terms of academic collaboration networks and academic publications. Based on the results of this study, it may be recommended to conduct qualitative research to examine the underlying causes and results of academic collaboration networks among academic staff in depth.
Social network analysis research universities academic staff academic publication academic collaboration networks.
Öğretim elemanları arasındaki iş birliği, yükseköğretimde eğitim uygulamalarının, araştırma kalitesinin ve mesleki gelişimin artırılmasında önemli bir rol oynayan çok yönlü bir kavramdır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki araştırma üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanlarının akademik yayınlarının ve akademik iş birliği ağlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmesidir. Araştırmada Sosyal Ağ Analizi yöntemi kullanılarak tam ağ analizi yapılmıştır. Araştırmaya ölçüt örnekleme yöntemiyle, Araştırma Üniversiteleri Destek Programı kapsamında belirlenen 23 üniversiteden, içerisinde Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı olan 15 üniversite araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada her bir üniversitedeki öğretim elemanlarına ilişkin veriler, Yükseköğretim Bilgi Sistemi (YÖKSİS) üzerinden toplanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen altı kriterden oluşan kontrol listesi kullanılmıştır. Bu kontrol listesinde yazar adı, akademik yayının adı, akademik yayının tarihi, anahtar kelimeler, ortak yazarlar ve dergi adı yer almaktadır. Araştırmada verilerin analizi, sosyal ağ analizi programlarından UCINET 6.0 programıyla gerçekleştirilmiştir. Ağ analizi görselleştirmelerinin yanı sıra aktörlerin ağdaki konumlarına ilişkin merkezilik ölçümleri yapılmış; ağ yapısal özellikleri ve ağ gücüne ilişkin analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, araştırma üniversitelerindeki öğretim elemanları arasında akademik iş birliği ağının zayıf olduğu, buna karşın araştırma üniversitelerinde görev yapan akademisyenlerin diğer üniversitelerdeki meslektaşlarıyla kurdukları ağların daha yoğun ve güçlü ağlar olduğu görülmektedir. Araştırma üniversitelerindeki öğretim elemanları arasındaki zayıf bağlantılara karşın bu üniversitelerdeki akademik yayınların birbiriyle bağlantılı çok sayıda kavramı içerdiği görülmektedir. Akademik yayınlar incelendiğinde, en fazla kullanılan anahtar kelimelerin öğretmen, okul müdürü, liderlik, okul, Türk Eğitim Sistemi, güven, öğrenci, örgütsel bağlılık ve özyeterlik olduğu görülmektedir. Araştırma üniversiteleri arasında, Hacettepe ve Ankara Üniversitesi’nin akademik iş birliği ağı ve akademik yayın açısından diğer araştırma üniversitelerini geride bıraktığı sonucuna varılmıştır. Bu araştırma sonuçlarından hareketle, öğretim elemanları arasındaki akademik iş birliği ağlarının altında yatan nedenlerin ve sonuçların derinlemesine incelenmesinde nitel araştırmaların yapılması önerilebilir.
Sosyal ağ analizi araştırma üniversitesi öğretim elemanları akademik yayın akademik iş birliği ağları
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management, Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)