Özet
Bu çalışmada büyük veri üzerine bilgi verilerek, bankacılık sektörünün büyük veri ile ilişkisine değinilip, sektördeki
büyük veri uygulama alanlarından bahsedilmektedir. Bankacılık sektörü yüksek hacimli ve çeşitli veri içeren, büyük
veri uygulamasına açık bir sektördür. Pazarlama için yüksek hızdaki sosyal medya verilerinden faydalanılması,
müşteri memnuniyeti ve çağrı merkezi verimliliği için çağrı merkezi görüşme kayıtlarının analizi, dolandırıcılık
tespiti, pazarlama öngörüleri ve operasyonel verimlilik için etkin veri ambarı yapısı, veri saklama çözümleri
ve denetim, video analitiği ile güvenlik ve müşteri tanıma bankacılıkta büyük veri teknolojilerinden yararlanabilecek
alanlar ve konulardır, bu çalışmada bu konular açıklanarak örneklendirilmekte ve elde edilebilecek kazanımlara
değinilmektedir.
Abstract
In this study as information given over Big Data, banking sector’s relation with big data is mentioned, big data
implemention areas in the sector is referred. Banking sector is a high volumed and involving diversified data, open
to big data implementation sector. Making use of high speed social media datas for marketing, analyzing of call
center conversation records for customer content and call center efficiency, detection of fraud, efficient data warehouse
structure for marketing predictions and operational efficiency, data storage solutions and audition, security
by video analytic and customer recognition are the fields and subjects that can make use of big data technologies.
In this study these subjects are exemplified by explaining and achievments that can be gained are mentioned.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | July 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
.