Research Article
BibTex RIS Cite

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Atatürk İlkelerine Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testiyle İncelenmesi

Year 2020, , 33 - 51, 26.12.2020
https://doi.org/10.47215/aji.806097

Abstract

Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nın (2018) birçok bölümünde, Atatürk ilkelerinin yer aldığı belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde öğrencilerin Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarını Kelime İlişkilendirme Testi aracılığıyla incelemektir. Bunun için tarama modeline uygun olarak bir araştırma desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019 yılında, Sakarya kentinin bir ilçesinde bulunan üç devlet ortaokulunun 8. sınıfında öğrenim gören 100 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Kelime İlişkilendirme Testi aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde betimsel analiz yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin Atatürk ilkelerini en sık olarak eşitlik kavramıyla ilişkilendirdikleri saptanmıştır. Buna ek olarak öğrencilerin eşitlik kavramını, devletçilik dışında, bütün ilkelere yanıt sözcük olarak verdikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra oy pusulası, Türk Bayrağı ve devlet kavramları, Atatürk ilkelerinin tümü için kullanılan ortak sözcükler olmuştur. Ayrıca öğrencilerin bilişsel yapısında Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Milliyetçilik ve Laiklik ilkelerinin birbiriyle ilişkili olduğu ve bütüncül bir ağ oluşturacak şekilde bir arada bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akman, O. ve Koçoğlu, E. (2016). Investigation 8th grade students secondary school cognitive structure about princeples of Ataturk through word association test. Journal of Education and Training Studies, 4(11), 151-160.
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Ankara: Asil yayıncılık.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. ve Kılıç, F. (2001). Kelime iletişim testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki kavramsal bağların araştırılması. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu.
  • Bahar, M. ve Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 75-85.
  • Candan, A. S. (2009). Tarih öğretim yöntemleri, (M. Demirel ve İ. Turan Ed.). Ankara: Nobel.
  • Cano, V. (2006) Reliability & validity in qualitative research, Retrieved 12 July, 2006, from http://www.qmced. ac.uk/psych/RTrek/study_notes/web/sn5.htm
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Çelebi, M. (2007). Türk İnkılap Tarihi. İstanbul: Özal Matbaası.
  • Deveci, H., Çengelci Köse, T. ve Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 101-124.
  • Dinç, E., Sezer, A., Üztemur, S. ve İnel, Y. (30 Ekim-01 Kasım 2018). Ortaokul öğrencilerinin demokratik değerlere ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale.
  • Er Tuna, Y. (2018). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığı ile belirlenmesi, 7(1), 43-68.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Ezer, F., Ulukaya, Ü. ve Kaçar, T. (2016). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik tutumları. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 71-91.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Goldstein, E. B. (2013). Bilişsel psikoloji (Çev: O. Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Güneş, B. (2006). Bilimsel hatalar ve kavram yanılgıları. Yağbasan, R. ve Güneş, B. (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Işıklı, M., Taşdere, A. ve Göz, N. L. (2011). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • İnel, Y., Akar, C. ve Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yönetim biçimleri kavramlarına yönelik algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla tespiti. Tarih Okulu Dergisi, 9(28), 523-540.
  • Jadallah, E. (2000). Constructivist learning experiences for social studies education. The Social Studies, 91, 221-225.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • McClelland, J. L., & Rogers, T. T. (2003). The parallel-distributed processing approach to semantic cognition. Nature Reviews Neuroscience, 4, 310-322.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2018). Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Karakuş, U. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afet kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(3), 735-751.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi'nin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi Örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Öztürk, T. ve Yılmaz Özcan, N. (2017). Sosyal Bilgiler dersi “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesinde öğrencilerin kavramsal gelişim sürecinin incelenmesi, 42, 109-123.
  • Rogers, T. T., & McClelland, J. L. (2004). Semantic cognition: A parallel distributed processing approach. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sabancı, O. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde yer alan vatandaşlık konularıyla ilgili kavramsal algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme. Ankara: Nobel.
  • Yakışan, M., Selvi, M. ve Yürük, N. (2007). Biyoloji öğretmen adaylarının tohumlu bitkiler hakkındaki alternatif kavramları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 60-79.
Year 2020, , 33 - 51, 26.12.2020
https://doi.org/10.47215/aji.806097

Abstract

References

  • Akman, O. ve Koçoğlu, E. (2016). Investigation 8th grade students secondary school cognitive structure about princeples of Ataturk through word association test. Journal of Education and Training Studies, 4(11), 151-160.
  • Atasoy, B. (2004). Fen öğrenimi ve öğretimi. Ankara: Asil yayıncılık.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. ve Kılıç, F. (2001). Kelime iletişim testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki kavramsal bağların araştırılması. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu.
  • Bahar, M. ve Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 75-85.
  • Candan, A. S. (2009). Tarih öğretim yöntemleri, (M. Demirel ve İ. Turan Ed.). Ankara: Nobel.
  • Cano, V. (2006) Reliability & validity in qualitative research, Retrieved 12 July, 2006, from http://www.qmced. ac.uk/psych/RTrek/study_notes/web/sn5.htm
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Çelebi, M. (2007). Türk İnkılap Tarihi. İstanbul: Özal Matbaası.
  • Deveci, H., Çengelci Köse, T. ve Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 101-124.
  • Dinç, E., Sezer, A., Üztemur, S. ve İnel, Y. (30 Ekim-01 Kasım 2018). Ortaokul öğrencilerinin demokratik değerlere ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale.
  • Er Tuna, Y. (2018). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığı ile belirlenmesi, 7(1), 43-68.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Ezer, F., Ulukaya, Ü. ve Kaçar, T. (2016). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik tutumları. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 71-91.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Goldstein, E. B. (2013). Bilişsel psikoloji (Çev: O. Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Güneş, B. (2006). Bilimsel hatalar ve kavram yanılgıları. Yağbasan, R. ve Güneş, B. (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Işıklı, M., Taşdere, A. ve Göz, N. L. (2011). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • İnel, Y., Akar, C. ve Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yönetim biçimleri kavramlarına yönelik algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla tespiti. Tarih Okulu Dergisi, 9(28), 523-540.
  • Jadallah, E. (2000). Constructivist learning experiences for social studies education. The Social Studies, 91, 221-225.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • McClelland, J. L., & Rogers, T. T. (2003). The parallel-distributed processing approach to semantic cognition. Nature Reviews Neuroscience, 4, 310-322.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2018). Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Karakuş, U. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afet kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(3), 735-751.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi'nin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi Örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Öztürk, T. ve Yılmaz Özcan, N. (2017). Sosyal Bilgiler dersi “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesinde öğrencilerin kavramsal gelişim sürecinin incelenmesi, 42, 109-123.
  • Rogers, T. T., & McClelland, J. L. (2004). Semantic cognition: A parallel distributed processing approach. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sabancı, O. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde yer alan vatandaşlık konularıyla ilgili kavramsal algıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme. Ankara: Nobel.
  • Yakışan, M., Selvi, M. ve Yürük, N. (2007). Biyoloji öğretmen adaylarının tohumlu bitkiler hakkındaki alternatif kavramları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 60-79.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Sezgin Elbay 0000-0002-0601-8063

Publication Date December 26, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Elbay, S. (2020). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Atatürk İlkelerine Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testiyle İncelenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 8(2), 33-51. https://doi.org/10.47215/aji.806097

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.