Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri ile Yazma Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Year 2021, , 15 - 33, 25.06.2021
https://doi.org/10.47215/aji.819217

Abstract

İlkokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri ile yazma öz yeterlik inanç düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2594 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Evren üzerinde %99 güven düzeyi için esas alınarak tesadüfi örnekleme tekniğine göre 563 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma, Kırıkkale il merkezinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin yazılı anlatım puanlarını belirlemek için Yazılı Anlatım Değerlendirme Formu; yazma öz yeterlik inancını belirlemek için Yazma Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Veriler 2018-2019 eğitim-öğretim yılında bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmanın amacı öğretmen ve öğrencilere açıklanmış, öğrenciler ders saatleri içinde sınıf ortamında veri toplama araçlarını cevaplamışlardır. Öğrenci cinsiyeti ve sınıf mevcudu değişken olarak ele alınmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular değerlendirildiğinde, öğrencilerin yazılı anlatım puanlarının yüksek düzeyin orta düzeye yakın sınırında olduğu fark edilmiştir. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım puanları cinsiyet değişkenine göre değerlendirildiğinde kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha başarılı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca 563 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin yazma öz yeterlik inançlarının da yüksek düzeyde olduğu; yazma öz yeterlik inancı ile yazılı anlatım becerisi arasında düşük ve olumlu yönlü anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesi için yazılan metinler öğretmenler tarafından incelenmesi, yapılan hatalarla ilgili öğrencinin bilgilendirilmesi, düzeltme hususunda destek olunması gerekmektedir.

References

  • Akar, C., & Özber, M. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 75-89.
  • Akyol, H.(2015).Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altunkaya, H.(2019).Yazma eğitimi. H. Kavruk-H. Kurnaz (Ed.) Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Arı, G. (2008).Öğrencilerin hikâye edici metinlerinin çözümleyici puanlama yönergesine göre değerlendirilmesi.(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aşılıoğlu, B., & Özkan, E.(2013).Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. The Journal Of Academic Social Science Studies, 6(6), 83-111.
  • Bandura, A.(1989).Human agency in social cognitive theory. American Psychological Association. 44(9), 1175-1184.
  • Bandura, A.(1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Baş, G., & Şahin, C. (2012).İlköğretim öğrencilerinin okuma tutumları, yazma eğilimleri ile Türkçe dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 7(3), 555-572.
  • Batur, Z., Erkek, G., Özen, N. E., & Ellialtı, M.(2017).Yazılı anlatım yanlışlarının/hatalarının öğrenim düzeylerine göre incelenmesi. International Journal of Language Academy. 5(4), 61-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev: A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(2007). Research methods in education (6.Baskı). New York: Routledge.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Deniz, K. (2003).Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 233-255.
  • Elma, C., & Bütün, E. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 104-131.
  • Göçer, A.(2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • Gök, B., & Baş, Ö. (2020).İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılığı üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 572-585.
  • Gündüz, O.,& Şimşek, T. (2011). Uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F., Kuşdemir, Y., & Bulut, P. (2017). Yazma öz yeterlik ölçeğinin psikometrik özellikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 101-114.
  • Güneş, F.(2013).Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kaptan, S.(1998).Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11. Baskı).Ankara: Tekışık Yayınları.
  • Karadağ, Ö., & Maden, S.(2013). Yazma eğitimi: Kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. Edt. A. Güzel- H. Karatay, Türkçe Öğretimi içinde (s.263-302). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, R., & Kayabaşı, B. (2011).Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies Journal, 6(3), 989-1010.
  • Katrancı, M., & Temel, S.(2019). İlkokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma kaygıları arasındaki ilişki. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 7(17), 322-356.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2016).Okumada kaygı ve anlama: Ana fikri bulamıyorum öğretmenim!. Eğitim ve Bilim, 41(183).
  • Keçik, İ., & Uzun, L. (2004).Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kellog, R. T. (2008). Training writing skills: A cognitive developmental perspective. Journal Of Writing Research, 1 (1), 1-26.
  • Kodan, H. (2016).Yazma güçlüğü olan üçüncü sınıf öğrencisinin el yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: Eylem araştırması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 523-539.
  • Kurbanoğlu, S. S.(2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
  • Kuşdemir, Y. (2018). İlkokul çağı çocuklarında dil gelişimi. Edt. F. Güneş-S. Sidekli İlkokulda Türkçe Öğretimi içinde (s.17-58) Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Kuşdemir, Y., & Gülcegül, S.(2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik inançları: Yazabilirim! Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59).
  • Manay, E. B., Türkel, A., & Savaş, B.(2017).Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284.
  • Mascle, D. D.(2013).Writing self-efficacy and written communication skills. Teaching Students to Write for the Workplace Part 2. 76(2), 216-225.
  • Öğüt, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin yazım hatalarının ve yazılarının okunaklılık düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, C., & Erdoğan, T. (2017).Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimine ilişkin öz yeterlik inançlarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 314-331.
  • Özonat, Z.(2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları.Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(2), 207-220.
  • Pajares, F. (2007). Empirical properties of a scaie to assess writing self-efficacy in school contexts. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 39, 239-249.
  • Pajares F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literatüre. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19, 139-158.
  • Pajares, F., & Valiante, G. (1997). Influence of self-efficacy on elementary students’ writing. The Journal o f Educational Research. 90, 353-360.
  • Sharpio, E. S. (1996).Academic skills problems: Direct assessments and intervention (2. Baskı). New York: Guilford Press.
  • Sharples, M. (1999). How we write (1. Baskı). Canada: Routledge.
  • Shell, F. D., Murphy, C. C., & Bruning, H. R. (1989). Self-efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 81, 91-100.
  • Schunk, D., & H. (2000). Learning theories an educational perspective. Boston: Pearson.
  • Soylu, M., & Akkoyunlu, B. (2019). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2233-2242.
  • Stang, K. K. (2001).Writing self-efficacy, story-writing, and teacher ratings of sixth grade middle school language arts students. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Northwestern Universıty, Evanston.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6.Baskı). USA: Pearson Education Limited.
  • Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(23), 461-472.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 11(2), 1301-1316.
  • Yılmaz, E., Yi̇ği̇t, R., & Kaşarcı, İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin özyeterlilik düzeylerinin akademik başarı ve bazı değişkinler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 371-388.

Investigation of Elementary School Students' Written Expression Skills and Writing Self-Efficacy Beliefs

Year 2021, , 15 - 33, 25.06.2021
https://doi.org/10.47215/aji.819217

Abstract

References

  • Akar, C., & Özber, M. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 75-89.
  • Akyol, H.(2015).Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altunkaya, H.(2019).Yazma eğitimi. H. Kavruk-H. Kurnaz (Ed.) Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Arı, G. (2008).Öğrencilerin hikâye edici metinlerinin çözümleyici puanlama yönergesine göre değerlendirilmesi.(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aşılıoğlu, B., & Özkan, E.(2013).Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. The Journal Of Academic Social Science Studies, 6(6), 83-111.
  • Bandura, A.(1989).Human agency in social cognitive theory. American Psychological Association. 44(9), 1175-1184.
  • Bandura, A.(1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Baş, G., & Şahin, C. (2012).İlköğretim öğrencilerinin okuma tutumları, yazma eğilimleri ile Türkçe dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 7(3), 555-572.
  • Batur, Z., Erkek, G., Özen, N. E., & Ellialtı, M.(2017).Yazılı anlatım yanlışlarının/hatalarının öğrenim düzeylerine göre incelenmesi. International Journal of Language Academy. 5(4), 61-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev: A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(2007). Research methods in education (6.Baskı). New York: Routledge.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Deniz, K. (2003).Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 233-255.
  • Elma, C., & Bütün, E. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 104-131.
  • Göçer, A.(2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • Gök, B., & Baş, Ö. (2020).İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılığı üzerine bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 572-585.
  • Gündüz, O.,& Şimşek, T. (2011). Uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F., Kuşdemir, Y., & Bulut, P. (2017). Yazma öz yeterlik ölçeğinin psikometrik özellikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 101-114.
  • Güneş, F.(2013).Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kaptan, S.(1998).Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11. Baskı).Ankara: Tekışık Yayınları.
  • Karadağ, Ö., & Maden, S.(2013). Yazma eğitimi: Kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. Edt. A. Güzel- H. Karatay, Türkçe Öğretimi içinde (s.263-302). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, R., & Kayabaşı, B. (2011).Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies Journal, 6(3), 989-1010.
  • Katrancı, M., & Temel, S.(2019). İlkokul öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma kaygıları arasındaki ilişki. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 7(17), 322-356.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2016).Okumada kaygı ve anlama: Ana fikri bulamıyorum öğretmenim!. Eğitim ve Bilim, 41(183).
  • Keçik, İ., & Uzun, L. (2004).Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kellog, R. T. (2008). Training writing skills: A cognitive developmental perspective. Journal Of Writing Research, 1 (1), 1-26.
  • Kodan, H. (2016).Yazma güçlüğü olan üçüncü sınıf öğrencisinin el yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: Eylem araştırması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 523-539.
  • Kurbanoğlu, S. S.(2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
  • Kuşdemir, Y. (2018). İlkokul çağı çocuklarında dil gelişimi. Edt. F. Güneş-S. Sidekli İlkokulda Türkçe Öğretimi içinde (s.17-58) Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Kuşdemir, Y., & Gülcegül, S.(2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik inançları: Yazabilirim! Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59).
  • Manay, E. B., Türkel, A., & Savaş, B.(2017).Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284.
  • Mascle, D. D.(2013).Writing self-efficacy and written communication skills. Teaching Students to Write for the Workplace Part 2. 76(2), 216-225.
  • Öğüt, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin yazım hatalarının ve yazılarının okunaklılık düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, C., & Erdoğan, T. (2017).Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimine ilişkin öz yeterlik inançlarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 314-331.
  • Özonat, Z.(2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları.Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(2), 207-220.
  • Pajares, F. (2007). Empirical properties of a scaie to assess writing self-efficacy in school contexts. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 39, 239-249.
  • Pajares F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literatüre. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19, 139-158.
  • Pajares, F., & Valiante, G. (1997). Influence of self-efficacy on elementary students’ writing. The Journal o f Educational Research. 90, 353-360.
  • Sharpio, E. S. (1996).Academic skills problems: Direct assessments and intervention (2. Baskı). New York: Guilford Press.
  • Sharples, M. (1999). How we write (1. Baskı). Canada: Routledge.
  • Shell, F. D., Murphy, C. C., & Bruning, H. R. (1989). Self-efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational Psychology, 81, 91-100.
  • Schunk, D., & H. (2000). Learning theories an educational perspective. Boston: Pearson.
  • Soylu, M., & Akkoyunlu, B. (2019). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2233-2242.
  • Stang, K. K. (2001).Writing self-efficacy, story-writing, and teacher ratings of sixth grade middle school language arts students. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Northwestern Universıty, Evanston.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6.Baskı). USA: Pearson Education Limited.
  • Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(23), 461-472.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016). İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 11(2), 1301-1316.
  • Yılmaz, E., Yi̇ği̇t, R., & Kaşarcı, İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin özyeterlilik düzeylerinin akademik başarı ve bazı değişkinler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 371-388.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Gökmen Gülli This is me 0000-0001-9061-7191

Yasemin Kuşdemir 0000-0002-8687-3229

Publication Date June 25, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Gülli, G., & Kuşdemir, Y. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri ile Yazma Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 9(1), 15-33. https://doi.org/10.47215/aji.819217

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.