Research Article
BibTex RIS Cite

Devlet Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Çocuklarını Özel Okullara Kayıt Yaptırmasının Nedenleri

Year 2021, , 19 - 33, 31.12.2021
https://doi.org/10.47215/aji.933354

Abstract

Toplumda yaşanan değişimler ve gelişmeler ailelerin eğitime bakış açısını şekillendirmektedir. Bilgi çağı olarak adlandırılan günümüzde eğitimin değeri anlaşılmış, aileler çocuklarının eğitimi konusunda sorgulayıcı, araştırıcı ve seçici olmuşlardır. Eğitimin fiziksel, sosyal, bedensel ve zihinsel becerilere yönelik katkısı dikkat çeken bir unsur olmuştur. Bu nedenle aileler okul seçimlerini yaparken nitelikli okul arayışına girmişlerdir. Bu konudaki arayışlar, özel okulların alternatif olarak değerlendirmesine neden olmuştur. MEB’e bağlı olarak faaliyet gösteren devlet ve özel okul türleri; başarı, etkililik ve verimlilik açısından birbirinden farklılıklar göstermektedir. Bu farklılıklar, velilerin okul seçimi yaparken tercihlerini etkilemektedir. Özellikle okul seçiminde sınıf mevcudu, okulun teknolojik olanakları, eğitim öğretim sürecinin etkililiği, olumlu okul iklimi ve kültürü, okuldaki güven ortamı gibi birçok değişkenin ön plana çıktığı görülmektedir. MEB’de görev yapan öğretmenlerin çocuklarını özel okullara kayıt ettirmesinin nedenlerini, öğretmenlerin görüşlerinden hareketle belirlemeyi amaçlayan bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırma, durum çalışması desenlerinden bütüncül tek durum deseninde yürütülmüştür. Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili İzmit ilçesinde bulunan devlet okullarında yürütülmüş olup, çalışma grubunun belirlenmesinde örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Katılımcıların 4’ü kadın 5’i erkektir. Verilerin analizinde, nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin çocukları için okul seçiminde özel okul tercih etme nedenlerinin, çocuklarının özel okullarda daha nitelikli bir eğitim aldıklarına inanmaları, özel okulların sağladığı fiziki şartlar, teknolojik imkânlar, öğretmenlerin özverili olması, okul çevresi, sportif faaliyetler, akademik başarı, öğretimde farklı yöntem ve tekniklerin kullanılması, yabancı dil eğitimi ve olumlu okul iklimi ile ilişkili olduğunu göstermektedir.

Thanks

Özenle ele aldığım dosyamı yükledim. Editöre teşekkür ederim.

References

  • Akdoğan, H. (2014). Velilerin öğrenci başarısı için okul yönetimi ve öğretmenlerden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akhan, A. (2009). Velilerin özel ilköğretim okullarından beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyleri (İstanbul Avrupa Yakası örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslantaş, H. İ. & Özkan, M. (2014). Öğretmen ve yönetici gözüyle etkili okulda yönetici özelliklerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 181-193.
  • Ayeni, Adeolu & Prince, Arinze. (2018). Teachers’ ınstructional workload management and students’ academic performance in public and private secondary schools in akoko north-east local government, ondo state, Nigeria. American International Journal of Education and Linguistics Research. 1. 10.
  • Aydoğan, İ. (2012). Okul binalarının özellikleri ve öğrenciler üzerine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 42(193), 29-43.
  • Balcı, A. (1988). Etkili Okul. Eğitim ve Bilim, 12(70). 18.10.2021. tarihinde http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5979 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Berberoğlu G. & Kalender İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analisi, ODTÜ Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 27-28.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: nitel bir araştırma. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), 19-22 May 2017
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, S. (2005). Özel okul ve kamu okullarının spora ayırdıkları finansman ve sportif başarılarının karşılaştırılması (İstanbul ili ortaöğretim okulları örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (16), 121-136.
  • Davey, L. (2009). The application of case study evaluations. Elementary Education Online, 8(2), 1-3.
  • Demir, Z. (2000). Öğrenci velilerinin beklentileri açısından özel ve resmi ilköğretim okullarının karşılaştırılması (Niğde il örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Dikbaş, İ. (2008). Veli beklentileri ve karşılanma düzeyleri: özel vakıf okulları örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bir binyıla doğru türk eğitim sistemi sorunlar ve çözümler. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, D.Y. (1993). Özel bir kolejde yapılan imaj araştırması. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M., & Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 183-202.
  • Kandemir, Y. (2015). Devlet okulu öğretmenlerinin özel okullara ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kazak, E. (2021). Farklı sosyo ekonomik çevrelerde bulunan okulların etkililiğine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 139-161.
  • Kırmızı, R. (2014). Özel liselerin türk eğitim sistemindeki yerinin iktisadi ve mali açıdan değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Koç, A.F. (2019). Okul kültürünün özel okullarda ve devlet okullarında çalışan sosyal bilgiler öğretmenlerinin uygulamalarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kulaksızoğlu, A., Çakar, M. & Dilmaç, M. (1999). Türkiye’de özel okullar hakkındaki tutumla ilgili bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 233-246.
  • Küçükçayır, A.G. & Cemaloğlu, N.(2017). Türkiye’de geçmişten günümüze özel okullar ve uygulanan politikalar üzerine bir araştırma, 12.Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi 11-13 Mayıs 2017. Ankara: Eyedder.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları
  • Mcnally, C.P. (2002). Factors ınfluencing family choice of elementary magnet schools for their children. Dissertation Abstracts International, 63(5), 1719-1864.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (Çev. S. A. Altun & A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nartgün, Ş., & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 153-167.
  • Özkaya, F. (2021). Okul etkililiğinin önündeki engellere ilişkin okul müdürlerinin görüşleri. AJELI - Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 9(1), 119-144.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün & S. Beşir Demir). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Pulat, A. (2019). İlkokul velilerinin özel okul tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Subaşı, B. & Dinler, A. (2003). Dünyada ve Türkiye’de özel okullar. İTO Yayınları, İstanbul.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye’de dünden bugüne özel okullara bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36, 107-120.
  • Ünsal, S. & Çetin, A. (2019). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin programlarını uygulamada karşılaştıkları farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, 1541-1551.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, N. (2007). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda kurum imajı ve halkla ilişkiler çalışmaları (Malatya örneği) (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
Year 2021, , 19 - 33, 31.12.2021
https://doi.org/10.47215/aji.933354

Abstract

References

  • Akdoğan, H. (2014). Velilerin öğrenci başarısı için okul yönetimi ve öğretmenlerden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akhan, A. (2009). Velilerin özel ilköğretim okullarından beklentileri ve beklentilerinin karşılanma düzeyleri (İstanbul Avrupa Yakası örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslantaş, H. İ. & Özkan, M. (2014). Öğretmen ve yönetici gözüyle etkili okulda yönetici özelliklerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 181-193.
  • Ayeni, Adeolu & Prince, Arinze. (2018). Teachers’ ınstructional workload management and students’ academic performance in public and private secondary schools in akoko north-east local government, ondo state, Nigeria. American International Journal of Education and Linguistics Research. 1. 10.
  • Aydoğan, İ. (2012). Okul binalarının özellikleri ve öğrenciler üzerine etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 42(193), 29-43.
  • Balcı, A. (1988). Etkili Okul. Eğitim ve Bilim, 12(70). 18.10.2021. tarihinde http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5979 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Berberoğlu G. & Kalender İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analisi, ODTÜ Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 27-28.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: nitel bir araştırma. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), 19-22 May 2017
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, S. (2005). Özel okul ve kamu okullarının spora ayırdıkları finansman ve sportif başarılarının karşılaştırılması (İstanbul ili ortaöğretim okulları örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (16), 121-136.
  • Davey, L. (2009). The application of case study evaluations. Elementary Education Online, 8(2), 1-3.
  • Demir, Z. (2000). Öğrenci velilerinin beklentileri açısından özel ve resmi ilköğretim okullarının karşılaştırılması (Niğde il örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Dikbaş, İ. (2008). Veli beklentileri ve karşılanma düzeyleri: özel vakıf okulları örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bir binyıla doğru türk eğitim sistemi sorunlar ve çözümler. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, D.Y. (1993). Özel bir kolejde yapılan imaj araştırması. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M., & Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 183-202.
  • Kandemir, Y. (2015). Devlet okulu öğretmenlerinin özel okullara ilişkin tutumlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kazak, E. (2021). Farklı sosyo ekonomik çevrelerde bulunan okulların etkililiğine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 139-161.
  • Kırmızı, R. (2014). Özel liselerin türk eğitim sistemindeki yerinin iktisadi ve mali açıdan değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Koç, A.F. (2019). Okul kültürünün özel okullarda ve devlet okullarında çalışan sosyal bilgiler öğretmenlerinin uygulamalarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kulaksızoğlu, A., Çakar, M. & Dilmaç, M. (1999). Türkiye’de özel okullar hakkındaki tutumla ilgili bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 233-246.
  • Küçükçayır, A.G. & Cemaloğlu, N.(2017). Türkiye’de geçmişten günümüze özel okullar ve uygulanan politikalar üzerine bir araştırma, 12.Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi 11-13 Mayıs 2017. Ankara: Eyedder.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları
  • Mcnally, C.P. (2002). Factors ınfluencing family choice of elementary magnet schools for their children. Dissertation Abstracts International, 63(5), 1719-1864.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (Çev. S. A. Altun & A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nartgün, Ş., & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 153-167.
  • Özkaya, F. (2021). Okul etkililiğinin önündeki engellere ilişkin okul müdürlerinin görüşleri. AJELI - Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 9(1), 119-144.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün & S. Beşir Demir). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Pulat, A. (2019). İlkokul velilerinin özel okul tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Subaşı, B. & Dinler, A. (2003). Dünyada ve Türkiye’de özel okullar. İTO Yayınları, İstanbul.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye’de dünden bugüne özel okullara bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36, 107-120.
  • Ünsal, S. & Çetin, A. (2019). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin programlarını uygulamada karşılaştıkları farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, 1541-1551.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, N. (2007). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda kurum imajı ve halkla ilişkiler çalışmaları (Malatya örneği) (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Abdulsamet Kurban 0000-0002-1371-2563

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kurban, A. (2021). Devlet Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Çocuklarını Özel Okullara Kayıt Yaptırmasının Nedenleri. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 9(2), 19-33. https://doi.org/10.47215/aji.933354

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.