Survey model was used in this research which aimed to determine the unwanted behaviors that seventh grade students observed in Turkish teachers in teaching aspect. The research was carried out in 3 central middle schools and 3 suburb middle schools chosen with deviant case sampling in Şahinbey town of Gaziantep in 2013-2014 education and teaching season. Unwanted Teacher Behaviors Assessment Questionnaire was used to collect data in the research. Findings obtained in this study: 1. There is no significant difference between the unwanted behaviors that central and the suburb school seventh grade students observed in Turkish teachers in teaching aspect. 2. Compared to girls, male students think that their Turkish teachers show more unwanted behaviors in teaching aspect. 3. Students are in the opinion that the female Turkish teachers show more unwanted behaviors. 4. The reasons of why the use of instruments is low in the lesson and 5. the teacher talk too loud in the classroom may be investigated
7.sınıf öğrencilerinin Türkçe Öğretmenlerinde öğretme boyutundaki gözlemledikleri istenmeyen davranışları belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 öğretim yılında Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan aykırı durum örnekleme ile seçilen 3 merkezi ortaokul ve 3 kenar mahalle ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak için “İstenmeyen Öğretmen Davranışları Değerlendirme Anketi’ uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen Bulgular: 1. Kenar mahalle okulları ile merkezi okullarda 7. Sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretmenlerinde öğretme boyutunda gözlemledikleri istenmeyen davranışlar arasında anlamlı bir fark yoktur. 2. Erkek öğrenciler, kız öğrencilere göre Türkçe öğretmenlerinin öğretme boyutunda daha fazla istenmeyen davranış gösterdiklerini düşünmektedir. 3. Öğrenciler “bayan Türkçe öğretmenlerinin” daha fazla istenmeyen davranış gösterdiklerini düşünmektedir. 4. Derste araç gereç kullanımının eksik olduğu 5. Öğretmenlerin sınıfta ‘çok yüksek sesle konuşma’ nedenleri araştırılabilir.
Anahtar Kelimeler: İstenmeyen öğretmen davranışları, istenmeyen davranış, Türkçe Öğretmenleri, 7. Sınıf
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1(ÖZEL) |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.