Research Article
BibTex RIS Cite

EĞITIM FAKÜLTESINDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLER ILE DIĞER FAKÜLTELERDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLERIN SINIF YÖNETIMI BECERILERININ KARŞILAŞTIRILMASI / COMPARISON OF CLASSROOM MANAGEMENT SKILLS OF TEACHERS GRADUATED FROM EDUCATION FACULTIES AND OTHERS

Year 2016, Volume: 4 Issue: 1, 17 - 33, 30.06.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerini belirlemek, bu öğretmenlerden Eğitim Fakültesi mezunu olanlarla diğer fakültelerden mezun olanların sınıf yönetimi becerilerini karşılaştırarak öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır.  Betimsel tarama modeliyle tekil ve ilişkisel teknikler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 8389 öğretmenden oluşan evrenden tabakalı örnekleme yöntemiyle alınan ve 589 öğretmenden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen, 49 maddeden oluşan 5’ li likert tipinde ‘Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini çoğu zaman gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; cinsiyet, görev yapılan okuldaki ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Buna karşın öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; medeni durum, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuma ve görev yapılan okulun eğitim şekli açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenlerin mesleki kıdemi  6-10 yıl arasında olan öğretmenlere göre, evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere göre, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenlerin okumayanlara göre, normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin ikili eğitim yapan okullarda görev yapanlara göre sınıf yönetimi becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin; mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenler, evli olan öğretmenler, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenler ve normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin lehine olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda hem Eğitim Fakültesinden mezun olan öğretmenlerin hem de diğer fakültelerden (Fen-Edebiyat Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi vs…)mezun olan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Başka bir ifade ile öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeyleri “Eğitim Fakültesi Mezunu Olma” değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.

References

  • Adıgüzel, A. (2013). “Pedagojik Formasyon Temelli Alan Öğretmenlerinin Öğretme Öğrenme Sürecine İlişkin Yeterlik Düzeyleri.” Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 48-64.
  • Ağaoğlu, E. (2005). Sınıf Yönetimi ile İlgili Genel Olgular. Sınıf Yönetimi, (Editör: Zeki Kaya). 5. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akkaya Çelik, N. (2006). “İlköğretim Okullarında Görevli Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barlı, Ö., Bilgili, B., Çelik, S. ve Bayrakçeken, S. (2005). “İlköğretim Okul Öğretmenlerinin Motivasyonları: Farklılıkların Ve Sorunların Araştırılması.” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 391-417.
  • Başar, H. (2003). Sınıf Yönetimi, 10. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 13. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtaş, Z. ve Kahveci G. (2010). “Öğrenci Algılarına Göre 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri.” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 18-29.
  • Demirtaş, H. (2011). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Etkili Sınıf Yönetimi, (Editör: Hüseyin Kıran). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). “Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erişen, Y. (2011). Sınıfta Öğretim Liderliği. Sınıf Yönetimi, (Editör: M. Çağatay Özdemir). 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erjem, Y. (1998). “Bir Öğretmen Yetiştirme Modeli Olarak Pedagojik Formasyon Programı Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma.” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(17), 151-164.
  • Gülünay Sivri, D. (2012). “İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Eğilimlerinin Belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ana Bilim Dalı, Eğitimde Program Geliştirme Programı, Ankara.
  • İlgar, L. (2007). “İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İzci, E. (1999). “Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Bilgisi (Pedagojik Formasyon) Yeterliliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malatya.
  • Öksüz, Y., Çevik, C., Baba, M. ve Güven, E. (2011). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.” On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 99-113.
  • Özay Köse, E. (2010). “Sınıf Yönetimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri.” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 20-27.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf Yönetimi ve Disiplini ile İlgili Kurallar Geliştirme. Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (Editör: Leyla Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şahin, İ. (2007). “Türkiye Eğitim Sisteminde Değişim.” Eğitim, Bilim ve Toplum Dergisi, 5(20), 29-54.
  • Şahin, İ. ve Altunay, U. (2010). “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları.” İlköğretim Online, 10(3), 905-918. 2011. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 12.12.2013 tarihinde Erişildi.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, M. ve Tonbul, Y. (2002). “İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algı Ve Gözlemler.” Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 1-10.
  • Yeşilyurt, E. ve Çankaya, İ. (2008). “Sınıf Yönetimi Açısından Öğretmen Niteliklerinin Belirlenmesi.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7, (23), 274-295. www.esosder.org adresinden 17.1.2014 tarihinde erişildi.
  • Yıldırım, A. (2008). Türk Eğitim Sistemi Ve Öğretmen Yetiştirme. Eğitim Bilimine Giriş, (Editör: Aycan Çiçek Sağlam). Ankara: Maya Akademi.
  • Yüksel, S. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyelerinin Öğretmen Yetiştirme Sistemine İlişkin Düşünceleri. I. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresinde Sunulan Bildiri. Balıkesir 13-15 Mayıs. https://www.pegem.net/akademi adresinden 03.02.2014 tarihinde erişildi.
  • Zengin Bağcı, P. (2010). “İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ve Başa Çıkma Davranışları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.” Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

EĞITIM FAKÜLTESINDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLER ILE DIĞER FAKÜLTELERDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLERIN SINIF YÖNETIMI BECERILERININ KARŞILAŞTIRILMASI / COMPARISON OF CLASSROOM MANAGEMENT SKILLS OF TEACHERS GRADUATED FROM EDUCATION FACULTIES AND OTHERS

Year 2016, Volume: 4 Issue: 1, 17 - 33, 30.06.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerini belirlemek, bu öğretmenlerden Eğitim Fakültesi mezunu olanlarla diğer fakültelerden mezun olanların sınıf yönetimi becerilerini karşılaştırarak öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır.  Betimsel tarama modeliyle tekil ve ilişkisel teknikler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 8389 öğretmenden oluşan evrenden tabakalı örnekleme yöntemiyle alınan ve 589 öğretmenden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen, 49 maddeden oluşan 5’ li likert tipinde ‘Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini çoğu zaman gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; cinsiyet, görev yapılan okuldaki ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Buna karşın öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; medeni durum, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuma ve görev yapılan okulun eğitim şekli açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenlerin mesleki kıdemi  6-10 yıl arasında olan öğretmenlere göre, evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere göre, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenlerin okumayanlara göre, normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin ikili eğitim yapan okullarda görev yapanlara göre sınıf yönetimi becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin; mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenler, evli olan öğretmenler, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenler ve normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin lehine olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda hem Eğitim Fakültesinden mezun olan öğretmenlerin hem de diğer fakültelerden (Fen-Edebiyat Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi vs…)mezun olan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Başka bir ifade ile öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeyleri “Eğitim Fakültesi Mezunu Olma” değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.

References

  • Adıgüzel, A. (2013). “Pedagojik Formasyon Temelli Alan Öğretmenlerinin Öğretme Öğrenme Sürecine İlişkin Yeterlik Düzeyleri.” Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 48-64.
  • Ağaoğlu, E. (2005). Sınıf Yönetimi ile İlgili Genel Olgular. Sınıf Yönetimi, (Editör: Zeki Kaya). 5. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akkaya Çelik, N. (2006). “İlköğretim Okullarında Görevli Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Barlı, Ö., Bilgili, B., Çelik, S. ve Bayrakçeken, S. (2005). “İlköğretim Okul Öğretmenlerinin Motivasyonları: Farklılıkların Ve Sorunların Araştırılması.” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 391-417.
  • Başar, H. (2003). Sınıf Yönetimi, 10. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 13. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtaş, Z. ve Kahveci G. (2010). “Öğrenci Algılarına Göre 4. ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri.” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 18-29.
  • Demirtaş, H. (2011). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Etkili Sınıf Yönetimi, (Editör: Hüseyin Kıran). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). “Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erişen, Y. (2011). Sınıfta Öğretim Liderliği. Sınıf Yönetimi, (Editör: M. Çağatay Özdemir). 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erjem, Y. (1998). “Bir Öğretmen Yetiştirme Modeli Olarak Pedagojik Formasyon Programı Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma.” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(17), 151-164.
  • Gülünay Sivri, D. (2012). “İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Eğilimlerinin Belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ana Bilim Dalı, Eğitimde Program Geliştirme Programı, Ankara.
  • İlgar, L. (2007). “İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf yönetimi Becerileri Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İzci, E. (1999). “Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Bilgisi (Pedagojik Formasyon) Yeterliliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malatya.
  • Öksüz, Y., Çevik, C., Baba, M. ve Güven, E. (2011). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.” On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 99-113.
  • Özay Köse, E. (2010). “Sınıf Yönetimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri.” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 20-27.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf Yönetimi ve Disiplini ile İlgili Kurallar Geliştirme. Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (Editör: Leyla Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şahin, İ. (2007). “Türkiye Eğitim Sisteminde Değişim.” Eğitim, Bilim ve Toplum Dergisi, 5(20), 29-54.
  • Şahin, İ. ve Altunay, U. (2010). “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları.” İlköğretim Online, 10(3), 905-918. 2011. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 12.12.2013 tarihinde Erişildi.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, M. ve Tonbul, Y. (2002). “İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algı Ve Gözlemler.” Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 1-10.
  • Yeşilyurt, E. ve Çankaya, İ. (2008). “Sınıf Yönetimi Açısından Öğretmen Niteliklerinin Belirlenmesi.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7, (23), 274-295. www.esosder.org adresinden 17.1.2014 tarihinde erişildi.
  • Yıldırım, A. (2008). Türk Eğitim Sistemi Ve Öğretmen Yetiştirme. Eğitim Bilimine Giriş, (Editör: Aycan Çiçek Sağlam). Ankara: Maya Akademi.
  • Yüksel, S. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyelerinin Öğretmen Yetiştirme Sistemine İlişkin Düşünceleri. I. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresinde Sunulan Bildiri. Balıkesir 13-15 Mayıs. https://www.pegem.net/akademi adresinden 03.02.2014 tarihinde erişildi.
  • Zengin Bağcı, P. (2010). “İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ve Başa Çıkma Davranışları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.” Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Abdullah Adıgüzel

Ali Culha This is me

Publication Date June 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Adıgüzel, A., & Culha, A. (2016). EĞITIM FAKÜLTESINDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLER ILE DIĞER FAKÜLTELERDEN MEZUN OLAN ÖĞRETMENLERIN SINIF YÖNETIMI BECERILERININ KARŞILAŞTIRILMASI / COMPARISON OF CLASSROOM MANAGEMENT SKILLS OF TEACHERS GRADUATED FROM EDUCATION FACULTIES AND OTHERS. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 4(1), 17-33.

ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION

Creative Commons License  This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.