Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerini belirlemek, bu öğretmenlerden Eğitim Fakültesi mezunu olanlarla diğer fakültelerden mezun olanların sınıf yönetimi becerilerini karşılaştırarak öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Betimsel tarama modeliyle tekil ve ilişkisel teknikler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 8389 öğretmenden oluşan evrenden tabakalı örnekleme yöntemiyle alınan ve 589 öğretmenden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen, 49 maddeden oluşan 5’ li likert tipinde ‘Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini çoğu zaman gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; cinsiyet, görev yapılan okuldaki ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Buna karşın öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; medeni durum, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuma ve görev yapılan okulun eğitim şekli açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenlerin mesleki kıdemi 6-10 yıl arasında olan öğretmenlere göre, evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere göre, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenlerin okumayanlara göre, normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin ikili eğitim yapan okullarda görev yapanlara göre sınıf yönetimi becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin; mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenler, evli olan öğretmenler, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenler ve normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin lehine olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda hem Eğitim Fakültesinden mezun olan öğretmenlerin hem de diğer fakültelerden (Fen-Edebiyat Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi vs…)mezun olan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Başka bir ifade ile öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeyleri “Eğitim Fakültesi Mezunu Olma” değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.
Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerini belirlemek, bu öğretmenlerden Eğitim Fakültesi mezunu olanlarla diğer fakültelerden mezun olanların sınıf yönetimi becerilerini karşılaştırarak öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Betimsel tarama modeliyle tekil ve ilişkisel teknikler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 8389 öğretmenden oluşan evrenden tabakalı örnekleme yöntemiyle alınan ve 589 öğretmenden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen, 49 maddeden oluşan 5’ li likert tipinde ‘Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini çoğu zaman gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; cinsiyet, görev yapılan okuldaki ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Buna karşın öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeylerinin; medeni durum, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuma ve görev yapılan okulun eğitim şekli açısından anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenlerin mesleki kıdemi 6-10 yıl arasında olan öğretmenlere göre, evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere göre, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenlerin okumayanlara göre, normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin ikili eğitim yapan okullarda görev yapanlara göre sınıf yönetimi becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin; mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü olan öğretmenler, evli olan öğretmenler, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuyan öğretmenler ve normal eğitim yapan okullarda görev yapan öğretmenlerin lehine olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda hem Eğitim Fakültesinden mezun olan öğretmenlerin hem de diğer fakültelerden (Fen-Edebiyat Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi vs…)mezun olan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Başka bir ifade ile öğretmenlerin sınıf yönetimi beceri düzeyleri “Eğitim Fakültesi Mezunu Olma” değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.