Bu çalışma işitme kaybı olan ve olmayan 5-6 yaş grubu çocukların okul olgunluğu düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında 81 kız 110 erkek toplam 191 çocuk taramaya alınmıştır. Bu çocukların 169’u normal işitmeye sahiptir. 22 tanesinde ise değişik derecelerde işitme kaybı mevcuttur. İşitme kaybı olan çocukların yaş ve cinsiyetlerine göre benzerlik taşıyan random yolu ile eşit sayıda çocuk seçilmiş toplamda 44 çocuğun (işitme kaybı olan 22 çocuk, işitme kaybı olmayan 22 çocuk) verileri üzerinden karşılaştırma yapılmıştır. Bu çalışmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Metropolitan Okul Olgunluk Testi ve saf ses hava ve kemik yolu işitme eşik testleri kullanılmıştır.
Bu çalışmaya katılan tüm çocuklara araştırmacı odyolog tarafından otoskopik muayene yapılmıştır. Normal bulgulara sahip olanların sessiz odada Interacoustics (Equinox Model AC 440 Audiometer Assens, Denmark) klinik odyometre ve TDH 39 Telephonics kulaklıklar kullanılarak hastaların 125-8000 Hz aralığında saf ses işitme eşikleri tespit edilmiştir. İşitme kayıpları 500, 1000 ve 2000 Hz’deki işitme eşiklerinin aritmetik ortalamasına göre bulunmuştur. İşitme kayıplarının derecelendirilmesi Martin ve Clark’ın derecelendirme sistemine göre (2006) göre yapılmıştır. Daha sonra çocuklara Metropolitan Okul Olgunluk Testi uygulanmıştır.
İşitme kaybı olan ve olmayan 5-6 yaşındaki çocukların Metropolitan Okul Olgunluk Testinden almış oldukları genel okul olgunluğu puanları ve testin alt boyutlarından almış oldukları puanlar incelendiğinde, hem genel okul olgunluğu puanları, hem de tüm alt boyutlardan alınan puanlarda işitme kaybı olmayan çocukların puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu farklılık, genel okul olgunluğu puanları ve cümle anlama, genel bilgi, eşleştirme, sayı, kopya etme alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kelime anlama alt boyutunda ise puanlar arasında işitme kaybı olmayan çocuklar lehine fark olmakla birlikte, bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunamamıştır. Çalışmanın sonucunda, işitme kaybı olan 5-6 yaş grubu çocukların okul olgunluğu puanlarının işitme kaybı olmayan çocuklara göre daha düşük olduğu, işitme kaybının okul olgunluğunu etkilediği sonucuna varılmıştır.
Bu çalışma işitme kaybı olan ve olmayan 5-6 yaş grubu çocukların okul olgunluğu düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında 81 kız 110 erkek toplam 191 çocuk taramaya alınmıştır. Bu çocukların 169’u normal işitmeye sahiptir. 22 tanesinde ise değişik derecelerde işitme kaybı mevcuttur. İşitme kaybı olan çocukların yaş ve cinsiyetlerine göre benzerlik taşıyan random yolu ile eşit sayıda çocuk seçilmiş toplamda 44 çocuğun (işitme kaybı olan 22 çocuk, işitme kaybı olmayan 22 çocuk) verileri üzerinden karşılaştırma yapılmıştır. Bu çalışmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Metropolitan Okul Olgunluk Testi ve saf ses hava ve kemik yolu işitme eşik testleri kullanılmıştır.
Bu çalışmaya katılan tüm çocuklara araştırmacı odyolog tarafından otoskopik muayene yapılmıştır. Normal bulgulara sahip olanların sessiz odada Interacoustics (Equinox Model AC 440 Audiometer Assens, Denmark) klinik odyometre ve TDH 39 Telephonics kulaklıklar kullanılarak hastaların 125-8000 Hz aralığında saf ses işitme eşikleri tespit edilmiştir. İşitme kayıpları 500, 1000 ve 2000 Hz’deki işitme eşiklerinin aritmetik ortalamasına göre bulunmuştur. İşitme kayıplarının derecelendirilmesi Martin ve Clark’ın derecelendirme sistemine göre (2006) göre yapılmıştır. Daha sonra çocuklara Metropolitan Okul Olgunluk Testi uygulanmıştır.
İşitme kaybı olan ve olmayan 5-6 yaşındaki çocukların Metropolitan Okul Olgunluk Testinden almış oldukları genel okul olgunluğu puanları ve testin alt boyutlarından almış oldukları puanlar incelendiğinde, hem genel okul olgunluğu puanları, hem de tüm alt boyutlardan alınan puanlarda işitme kaybı olmayan çocukların puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu farklılık, genel okul olgunluğu puanları ve cümle anlama, genel bilgi, eşleştirme, sayı, kopya etme alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kelime anlama alt boyutunda ise puanlar arasında işitme kaybı olmayan çocuklar lehine fark olmakla birlikte, bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunamamıştır. Çalışmanın sonucunda, işitme kaybı olan 5-6 yaş grubu çocukların okul olgunluğu puanlarının işitme kaybı olmayan çocuklara göre daha düşük olduğu, işitme kaybının okul olgunluğunu etkilediği sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.