Teaching practice is one of the lessons of teacher candidates' practices. The purpose of this research are to
make a general evaluation of the teaching practice courseswithin the framework of the new regulations of
MEB. Semi-structured interview form developed by researchers was used as data collection tool.
Ondokuz Mayıs University, Department of Education, Department of Basic Education, Department of
Education, 93 teacher candidates participated in the research. The answers given by students to questions
were analyzed through content analysis. According to the results of the research, according to the new
regulations of MEB, it has been determined that the implementation studies contributed positively to the
school administrators and the application teachers. In terms of teaching staff, the result is that it does not have a significant effect. In addition to this, problems such as not being given as much importance to
teacher candidates as in the application schools, the application teachers abandoning the class during the
application and the lack of monitoring and guidance due to the fact that the application teachers did not
reach to the application schools. In accordance with the results of the research, the following suggestions
are made: making the content of the teaching practice course suitable for the needs of the day, giving the
necessary training for the effective and efficient implementation of the teaching application course to the
school administrators, teachers and application instructors and the necessary coordination between the
University and the Ministry of National Education.
Öğretmenlik uygulaması, öğretmen adaylarının uygulamalı derslerinden birisidir. Bu araştırmanın amacı,
MEB’in yeni düzenlemeleri çerçevesinde öğretmenlik uygulaması derslerinin genel bir değerlendirmesini
yapmaktır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Araştırmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü,
Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğretmenlik uygulaması dersini alan 93 öğretmen adayı katılmıştır.
Öğrencilerin sorulara verdikleri cevaplar içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda,
MEB’in yeni düzenlemelerine göre, uygulama çalışmalarının okul idarecileri ve uygulama öğretmenlerine
olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir. Uygulama öğretim elemanları açısından ise önemli bir etki
sağlamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında öğretmen adaylarına uygulama okullarında yeteri
kadar değer verilmemesi, uygulama esnasında öğretmenlerin sınıfı terk etmesi, öğretim elemanlarının
uygulama okullarına yeteri kadar gelmemesinden dolayı gerekli izleme ve rehberliğin yapılmaması gibi
sorunlar tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda ilgililere, öğretmenlik uygulaması dersinin
içeriğinin günün ihtiyaçlarına uygun hale getirilmesi, uygulama okulu idarecileri, öğretmenleri ve
uygulama öğretim elemanlarına öğretmenlik uygulaması dersinin etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesi
için gerekli eğitimin verilmesi, fakülte-okul işbirliğinin sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması
ve üniversite ile MEB arasında gerekli koordinasyonun sağlanması yönünde önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.