Globalization and technological developments have caused the consumption culture to become widespread and individuals to think and act in certain patterns. New communication technologies that are constantly growing and developing have revealed the Metaverse and its components and are made available to individuals in practical life.
Technologies such as virtual reality, hyper reality, and augmented reality, which constitute the Metaverse technology and have begun to be used in many areas, have blurred the line between artificial reality and reality by shaping individuals' perception of reality. Thus, as the difference between reality and simulation has disappeared or has been minimized, the virtual world offered by the Metaverse universe have begun to attract attention.
Metaverse phenomenon, which consists of three-dimensional and many virtual universes; have offered individuals new experiences such as games, business, commerce, education, art, entertainment and marketing, and also have added a new dimension to the communication paradigm. It is seen that the activities carried out in Metaverse are developing in integration with existing communication technologies and social media platforms, and it is evaluated that they will cause significant changes in the life practices of individuals in the future.
The purpose of this study is to evaluate the new forms of communication that have entered our lives with Metaverse, how this universe affects individuals, and Metaverse's place in the digital World. In this context, the Metaverse phenomenon will be discussed philosophically in the context of communication theories, and conceptual, historical and technical explanations will be given to the components that make up the ecosystem.
Digital Ecosystem Metaverse Media Communication Virtual Reality
Küreselleşme ve teknolojik gelişmeler tüketim kültürünün yaygınlaşmasına, bireylerin belirli kalıplarda düşünme ve hareket etmesine neden olmuştur. Sürekli büyüyen ve gelişen yeni iletişim teknolojileri Metaverse ve bileşenlerini ortaya çıkarmış ve pratik hayatta bireylerin kullanımına sunulmuştur.
Metaverse teknolojisini oluşturan ve birçok alanda kullanılmaya başlayan sanal gerçeklik, hiper gerçeklik, artırılmış gerçeklik gibi teknolojiler bireylerin gerçeklik algısını şekillendirerek yapay gerçeklik ve gerçeklik arasındaki çizgiyi bulanıklaştırmıştır. Böylece gerçek ile simülasyon arasındaki farkın, belirginliğin ortadan kalkmasıyla ya da minimize olmasıyla Metaverse evreninin sunduğu sanal dünya ilgi görmeye başlamıştır.
Üç boyutlu ve bir çok sanal evrenden oluşan Metaverse olgusu; bireylere oyun iş, ticaret, eğitim, sanat, eğlence, pazarlama gibi yeni deneyimler sunmakla birlikte iletişim paradigmasına da yeni bir boyut kazandırmıştır. Metaverse’te gerçekleştirilen aktivitelerin mevcut iletişim teknolojileri ve sosyal medya platformlarıyla da entegre olarak gelişme gösterdiği görülmekte ve gelecekte bireylerin yaşam pratiklerinde önemli değişimlere neden olacağı değerlendirilmektedir.
Bu çalışmanın amacı; Metaverse ile hayatımıza giren yeni iletişim kurma biçimleri, bu evrenin bireyleri nasıl etkilediği, Metavere’ün dijital dünyadaki yeri değerlendirilecektir. Bu bağlamda Metaverse olgusu iletişim kuramları bağlamında felsefi açıdan tartışılacak olup ekosistemi oluşturan bileşenlere kavramsal, tarihsel ve teknik açıdan açıklamalar getirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1 |
0216 355 56 19 WhatsApp numarasıyla iletişime geçebilirsiniz.
Bu dergideki makaleler Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.