Aim and Scope: Earthquake is described as a natural event, and as such it is a research field of natural sciences. However, the knowledge of social sciences is also needed in order to see the social impact in the before-during-after processes of natural events. The aim of this research is to reveal the breadth of social service coverage of earthquake-related theses in the theses within the Council of Higher Education in the Turkish academy and to open the earthquake agenda of social sciences to discussion. Methods: Document analysis was conducted in the research. Postgraduate theses completed in the Turkish academy between the establishment of the Council of Higher Education (1981) and September 2023 were scanned with the keyword "earthquake". In this screening, 1995 of 2646 theses, which could be viewed in their abstracts or in themselves, were examined. The data were analyzed in the MaxQda analysis program. Frequency and content analyzes were performed. The frequency of co-occurrence among keywords in full-access theses in social sciences was examined. Results: Three social work postgraduate theses in the field of earthquakes were found in the Turkish academy, which were registered with the Council of Higher Education. All of them are master's theses. It is possible that theses in the field of social sciences are less in number than theses in the field of natural sciences. Conclusion: After the February 6 Turkey-Syria earthquakes, the importance of social service has frequently been on the agenda in all parts of the country directly or indirectly affected by the earthquake, especially in the earthquake regions. The long-awaited Istanbul earthquake is a situation for which social work is not ready in terms of academic knowledge. It is important that practice is reflected in knowledge.
Earthquake Disaster Disaster Resilience Social Work in Disasters
Amaç ve Kapsam: Deprem bir doğa olayı olarak tarif edilmektedir, bu haliyle doğa bilimlerinin bir araştırma alanıdır. Oysa doğaya ait olayların öncesi-sırası-sonrası süreçlerinde toplumsal etkinin görülmesi adına sosyal bilimlerin bilgi birikimine de ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın amacı Türkiye akademisinde Yükseköğretim Kurumu bünyesindeki tezlerde deprem içerikli olanların sosyal hizmet kapsam genişliğini ortaya koymak, sosyal bilimlerin deprem gündemini tartışmaya açmaktır. Yöntem: Araştırmada doküman incelemesi yapılmıştır. Türkiye akademisinde Yüksek Öğretim Kurumu’nun kuruluşu (1981) ile 2023 yılı Eylül ayı aralığında tamamlanan lisansüstü tezler “deprem” anahtar kelimesi ile taranmıştır. Bu taramada 2646 tezin özeti veya kendisi görüntülenebilen tanesi incelenmiştir. Veriler MaxQda analiz programında analiz edilmiştir. Frekans ve içerik analizleri yapılmıştır. Sosyal bilimlerdeki tam erişimli tezler içindeki anahtar kelimeler arasında birlikte oluşma sıklığı incelenmiştir. Bulgular: Türkiye akademisi içinde deprem alanında YÖK kayıtlarına geçen 3 adet sosyal hizmet lisans üstü tezine rastlanmıştır. Hepsi yüksek lisans tezidir. Sosyal bilim alanındaki tezlerin doğa bilimleri alanındaki tezlerden sayıca az olması söz konusudur. Sonuç: 6 Şubat Türkiye-Suriye depremlerinin ardından deprem bölgeleri başta olmak üzere ülkenin depremden doğrudan-dolaylı etkilenen her yerinde sosyal hizmetin önemi sıklıkla gündem olmuştur. Uzun zamandır beklenen İstanbul depremi sosyal hizmetin akademik bilgi birikimi olarak hazır olmadığı bir durumdur. Pratiğin bilgi birikimine yansıması önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 8 |