Research Article
BibTex RIS Cite

John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri

Year 2019, Volume: 4 Issue: 8, 90 - 101, 26.12.2019

Abstract

19.yüzyılın
sonlarında İngiliz resim sanatında Ön Raffaellocu anlayışın egemen olduğu
bilinmektedir. Bu dönem sanatçılarının mitolojik hikâyeler ve şiirler gibi
edebi konuları resimlerine konu olarak seçtikleri gözlenmektedir. Bu bağlamda,
Ön Raffaellocu sanatçılar arasında belirgin bir örnek olarak John William Waterhouse
verilebilmektedir. Waterhouse, sanat yaşamı boyunca uzun bir süre Shalottlu Hanımefendi şiirinin etkisinde
kalması nedeniyle dikkat çekmektedir. Bu nedenle, Shalottlu Hanımefendi şiirinin
konu olduğu Waterhouse resimleri ile ilgili bir araştırma yapmak
amaçlanmaktadır. Araştırmada ilk olarak Waterhouse’un sanatsal biyografisine
yer verilmiş, ikinci olarak Ön Raffaellocu sanat anlayışı açıklanmıştır. Son
bölümde, söz konusu şiirin konu olarak seçildiği Waterhouse resimleri şiirin
anlamı ve önemi bağlamında estetik açıdan incelenmiştir. Yapılan araştırma
neticesinde, söz konusu şiirin 19.yüzyıl sonlarında kadın hakları konusunda
eleştirel bir ifadeye sahip olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak, şiirin farklı
bölümlerini resimselleştirmek yoluyla çağını yansıtan Waterhouse’un kadın
hakları konusunda duyarlı bir sanatçı olduğu görülmüştür.

References

  • Artan, İ. & Bencik, S. & Çalışandemir, F. (2008). Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 33, Sayı 150, s: 14-27.
  • Bazin, G. (1998). Sanat Tarihi. (Çeviri: Selahattin Hilav), İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Bell, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi. (Çeviri: U. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna), İstanbul: NTV Yayınları
  • Christian, J. (1989). The Last Romantics – The Romantic Tradition in British Art – Burne Jones to Stenley Spencer. (Editör: John Christian), Barbican Art Gallery işbirliğinde Lund Humphries Yayınevi, Londra.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın Tüm Öyküsü. (Genel Editör: Stephen Farthing, 2010, Quintessence) (Çeviri: Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gombrich, H. E. (1986). Sanatın Öyküsü. (Çeviri: Bedrettin Cömert), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hawksley, L. (2012). Shalott’lu Hanımefendi 1888. Sanatın Tüm Öyküsü, (Genel Editör: Stephen Farthing, 2010, Quintessence) (Çeviri: Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Helmreich, A. (1997). John William Waterhouse - The Lady Of Shalott. The Victorians: British Painting 1837-1901 (Editör: Anne Helmreich ve Charles Brock ortaklığıyla Malcolm Warner). Washington: National Gallery of Art, New York: Abrams, s:190-191.
  • Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. (Çeviri: Banu Ergüder, Rengin Küçükerdoğan), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Hourticq, L. (1958). XIX. Asırda Milli Mektepler, Sanat Şaheserleri – Rönesans’tan Bugüne Kadar, (s: 209-225). İstanbul: Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları: 22.
  • Kasap, N. (2012). Parodi Kadın. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, sayı: 5, s:3-17.
  • Kılıç, Y. (2012). Kutsal Damozel: Bir Yaşam Yoksunluğu Metaforu Olarak Ölümün Reddi, LITERA Dergisi, 23/1, s:39-56.
  • Little, S. (2006). İzmler… Sanatı Anlamak. (Çeviri: Derya Nüket Özer), İstanbul: Yapı Yayın.
  • Munholland, M. & Wright, M. (2011). A Deconstruction of Victorian Gender Identity through the Lady of Shalott. Kanada: Ryerson Universityhttp://www.nines.org/exhibits/Construction_of_Victorian_Gend?page=3 Erişim: 04.01.2019
  • Riggs, T. (1998). The Lady of Shalott.http://www.tate.org.uk/art/artworks/waterhouse-the-lady-of-shalott-n01543/text-summary Erişim: 01.09.2019
  • Rona, Z. (2008). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt:3, s:1197, Yapı-Endüstri Merkezi, İstanbul: YEM Yayın – 38.
  • Şengel, D.(2006). Modern ve Skolastik: Ruskin’in İncelenmemiş Bir Önsözü. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23:1, s:19-39
  • Waterhouse. (2019a). http://www.jwwaterhouse.com/view.cfm?recordid=27 Erişim: 01.08.2019
  • Waterhouse. (2019b). http://www.jwwaterhouse.com/view.cfm?recordid=19 Erişim: 01.08.2019
Year 2019, Volume: 4 Issue: 8, 90 - 101, 26.12.2019

Abstract

References

  • Artan, İ. & Bencik, S. & Çalışandemir, F. (2008). Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 33, Sayı 150, s: 14-27.
  • Bazin, G. (1998). Sanat Tarihi. (Çeviri: Selahattin Hilav), İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Bell, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi. (Çeviri: U. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna), İstanbul: NTV Yayınları
  • Christian, J. (1989). The Last Romantics – The Romantic Tradition in British Art – Burne Jones to Stenley Spencer. (Editör: John Christian), Barbican Art Gallery işbirliğinde Lund Humphries Yayınevi, Londra.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın Tüm Öyküsü. (Genel Editör: Stephen Farthing, 2010, Quintessence) (Çeviri: Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gombrich, H. E. (1986). Sanatın Öyküsü. (Çeviri: Bedrettin Cömert), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hawksley, L. (2012). Shalott’lu Hanımefendi 1888. Sanatın Tüm Öyküsü, (Genel Editör: Stephen Farthing, 2010, Quintessence) (Çeviri: Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Helmreich, A. (1997). John William Waterhouse - The Lady Of Shalott. The Victorians: British Painting 1837-1901 (Editör: Anne Helmreich ve Charles Brock ortaklığıyla Malcolm Warner). Washington: National Gallery of Art, New York: Abrams, s:190-191.
  • Hollingsworth, M. (2009). Dünya Sanat Tarihi. (Çeviri: Banu Ergüder, Rengin Küçükerdoğan), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Hourticq, L. (1958). XIX. Asırda Milli Mektepler, Sanat Şaheserleri – Rönesans’tan Bugüne Kadar, (s: 209-225). İstanbul: Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları: 22.
  • Kasap, N. (2012). Parodi Kadın. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, sayı: 5, s:3-17.
  • Kılıç, Y. (2012). Kutsal Damozel: Bir Yaşam Yoksunluğu Metaforu Olarak Ölümün Reddi, LITERA Dergisi, 23/1, s:39-56.
  • Little, S. (2006). İzmler… Sanatı Anlamak. (Çeviri: Derya Nüket Özer), İstanbul: Yapı Yayın.
  • Munholland, M. & Wright, M. (2011). A Deconstruction of Victorian Gender Identity through the Lady of Shalott. Kanada: Ryerson Universityhttp://www.nines.org/exhibits/Construction_of_Victorian_Gend?page=3 Erişim: 04.01.2019
  • Riggs, T. (1998). The Lady of Shalott.http://www.tate.org.uk/art/artworks/waterhouse-the-lady-of-shalott-n01543/text-summary Erişim: 01.09.2019
  • Rona, Z. (2008). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt:3, s:1197, Yapı-Endüstri Merkezi, İstanbul: YEM Yayın – 38.
  • Şengel, D.(2006). Modern ve Skolastik: Ruskin’in İncelenmemiş Bir Önsözü. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23:1, s:19-39
  • Waterhouse. (2019a). http://www.jwwaterhouse.com/view.cfm?recordid=27 Erişim: 01.08.2019
  • Waterhouse. (2019b). http://www.jwwaterhouse.com/view.cfm?recordid=19 Erişim: 01.08.2019
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Neslihan Öztürk Bütow

Publication Date December 26, 2019
Acceptance Date December 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Öztürk Bütow, N. (2019). John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri. Akademik Sanat, 4(8), 90-101.
AMA Öztürk Bütow N. John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri. Akademik Sanat. December 2019;4(8):90-101.
Chicago Öztürk Bütow, Neslihan. “John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri”. Akademik Sanat 4, no. 8 (December 2019): 90-101.
EndNote Öztürk Bütow N (December 1, 2019) John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri. Akademik Sanat 4 8 90–101.
IEEE N. Öztürk Bütow, “John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri”, Akademik Sanat, vol. 4, no. 8, pp. 90–101, 2019.
ISNAD Öztürk Bütow, Neslihan. “John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri”. Akademik Sanat 4/8 (December 2019), 90-101.
JAMA Öztürk Bütow N. John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri. Akademik Sanat. 2019;4:90–101.
MLA Öztürk Bütow, Neslihan. “John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri”. Akademik Sanat, vol. 4, no. 8, 2019, pp. 90-101.
Vancouver Öztürk Bütow N. John William Waterhouse Resimlerinde Shalottlu Hanımefendi Şiiri. Akademik Sanat. 2019;4(8):90-101.

 1654816583165452217022223